
1 
 

Anmälan om brott (brådskande p.g.a. förestående preskription) 
 
Saken   
Förtal i tryckt skrift 
Tid och plats 
Tidningen Aftonbladet, artiklar publicerade 7, 12 och 21 februari 2019 
Ansvarig utgivare 
Lena K Samuelsson 
 

Följande dokument består av anmälan, samt bilaga 1-3 med artiklarna i Aftonbladet.  

I korthet om anmälaren: Martin Kragh, chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid 

Utrikespolitiska institutet och docent vid Uppsala universitet. Disputerade 2009 vid 

Handelshögskolan i Stockholm och har i sin forskning specialiserat sig på Ryssland, Östeuropa 

och forna Sovjetunionen. Kragh har publicerat flera monografier och artiklar i internationella 

facktidskrifter. Han skriver återkommande för Svenska Dagbladets kultursektion.  

 

Anklagelser om spioneri 

I en serie artiklar har Aftonbladet riktat en rad mycket allvarliga anklagelser mot mig som person 

och forskare, närmare bestämt anklagelser om spioneri. Den 7 februari 2019 publicerade 

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg en artikel med följande utpekande: 

 

”I andra länder pågår en debatt om hur politiska fiender springer utländska staters ärenden. Ett exempel 

med bäring på just Martin Kragh är Sunday Mails avslöjande att en hemlig, statlig säkerhetsorganisation i 

Storbritannien, ”Institute for Statecraft”, har smutskastat Jeremy Corbyn. Institutet är basen för ett 

internationellt nätverk som ska sätta dit folk som sprider ”rysk propaganda”. 

Delaktig i den skandinaviska förgreningen av verksamheten har enligt läckta dokuments [sic] varit Martin 

Kragh, på Utrikespolitiska institutet, som under förment vetenskaplig dräkt bland annat brännmärk [sic] 

den Nato-kritiska fredsrörelsen. Martin Kragh har själv i en tweet avfärdat påståendet, så hans ord står 

mot ord tills saken har utretts vidare av svenska medier och säkerhetspolis. (Och Kraghs arbetsgivare, kan 

man tycka.)” 

 

Denna artikel följdes upp med en ny artikel den 12 februari 2019, som innehåller följande stycke:  

 



2 
 

”Enligt läckta dokument som brittisk press tar på allvar, misstänks Martin Kragh arbeta för främmande 

makt, närmare bestämt den brittiska underrättelsetjänsten. Om det stämmer, hyser Expressen en 

medarbetare som säljer (falsk) information om sina landsmän. (Se Brottsbalken 19 kap 13§.) Att det här 

tigs ihjäl beror på att britterna tillhör ”rätt sida”, och att ingen vill anklagas för att sympatisera med 

Ryssland. För det är ju den ofrånkomliga logiken i beredskapsjournalistikens Sverige.” 

  

Den 21 februari 2019 försvarades anklagelserna i en tredje artikel, ”Martin Kragh är ett 

demokratiskt problem”, där det påstods att jag ansvarade ”för ett av de största angreppen i 

modern tid på press- och yttrandefriheten.”  

 

Särskilda skäl ur allmän synpunkt för att väcka åtal för förtal  

Aftonbladets anklagelser har åsamkat mig och mina arbetsgivare, Utrikespolitiska institutet och 

Uppsala universitet, stor skada. Forskning ska givetvis kunna diskuteras i offentligheten, men 

Aftonbladets publiceringar utgör angrepp ad hominem och har ingenting att göra med mitt arbete. 

Aftonbladet hade enligt egen uppgift en räckvidd om 3,9 miljoner läsare per dag år 2018; en 

exceptionellt stor spridning.1   

Aftonbladets agerande har därvid säkerhetspolitiska implikationer. Granskningar av bland andra 

Svenska Dagbladet, SVT och Expressen har påvisat att Aftonbladets publiceringar är helt 

grundlösa och därtill baserade på en rysk desinformationskampanj.2 Som påpekats av Säpo och 

Must utgör ryska påverkansoperationer ett nationellt säkerhetshot, såtillvida att främmande makt 

utnyttjar öppna medier för att menligt påverka svensk opinion, politik och oberoende forskning. 

Säpo, som ytterst sällan uttalar sig om enskilda individer, uppgav för Svenska Dagbladet att de 

känner till mitt fall.3 Aftonbladets publiceringar har även haft konsekvenser för mina möjligheter 

att arbeta i Ryssland, och med ryska forskare. Jag har drabbats av cyberattacker, mordhot och 

trakasserier under samma tid som Aftonbladets publiceringar, vilket indikerar att det kan vara 

fråga om en kampanj.4  

                                                           
1 Petter Ovander, ”Rekordsommar för Aftonbladet – över 3,9 miljoner läsare varje dag”, Aftonbladet, 3 september 
2018. 
2 Mathias Ståhle, ”Så blev svenska medier del i ett ryskt informationskrig”, Svenska Dagbladet, 16 februari 2019; SVT 
Nyheter, ”Hård kritik mot Aftonbladet: Anklagade svensk forskare för spionage”, 14 mars 2019; Karin Olsson, ”Har 
Aftonbladet sopat på rätt ställen?”, Expressen, 17 mars 2019.  
3 Mathias Ståhle, ”Varje gång Aftonbladet skrev vaknade trollen”, Svenska Dagbladet, 30 mars 2019.  
4 Ibid. 



3 
 

Flera forskare och journalister har påpekat att jag är en måltavla för ryska statsaktörer med 

hänsyn till min position, och att Aftonbladets spionerianklagelser allvarligt skadar svensk 

forskning om Ryssland.5 Expressen och Dagens Nyheter menar att anklagelserna utgör förtal.6 

Ulrika Knutson, tidigare ordförande för Publicistklubben, noterade i branschtidningen 

Journalisten att Kulturchef  Linderborg ”tänjer på yttrandefrihetens gränser” och att det ”står och 

väger” i hennes fall om denna gräns passerats med publiceringarna om mig.7  

Claes Sandgren, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, har argumenterat att 

Aftonbladets publiceringar skadat pressetikens grundvalar på ett sätt som kan motivera en 

skärpning av lagstiftningen.8  

 

 

 

 

________________________ 

Martin Kragh 

Stockholm, 13 maj 2019 

  

                                                           
5 Stig Fredriksson m fl, ”Aftonbladets kampanj mot Martin Kragh är farlig”, Expressen, 6 mars 2019; Paul T. Levin 
m fl, ”Vi står bakom Kragh – ta ryska hotet på allvar”, Svenska Dagbladet, 14 februari 2019; Patrik Oksanen, 
”Cyberstölden, förtalskampanjen och kulturchefen som tappar fattningen”, Hela Hälsingland, 12 februari 2019.   
6 Amanda Sokolnicki, ”Aftonbladets kampanj mot Kragh är inte journalistik – det är förtal”, Dagens Nyheter 14 
mars 2019; Karin Olsson, ”Aftonbladet ägnar sig åt ren smutskastning”, Expressen, 8 februari 2019. 
7 Ulrika Knutson, ”Linderborg tänjer på yttrandefrihetens gränser”, Journalisten, 27 mars 2019. 
8 Claes Sandgren, ”Kvällspressens förtroendekris allvarlig”, Medievärlden, 21 mars 2019. 



4 
 

Bilaga 1. Aftonbladetartikeln ”Svenska medier måste hålla rent framför egen dörr” (7 

februari 2019) 

 

I november förra året avslöjade Dagens Nyheter att det svenska medieinstitutet Fojo i Kalmar 

under sju dagar hyst en agent från den ryska säkerhetstjänsten. Artikeln byggde på hemliga 

uppgifter som reportern Mattias Carlsson erhållit från ”en nordeuropeisk säkerhetstjänst”. 

I dag publicerar Aftonbladet Kultur en granskning av detta avslöjande, av journalisterna Mattias 

Göransson och Johannes Wahlström. 

Den ”ryska agenten” heter Aleksej Vladimirov och har aldrig dolt sitt förflutna inom militären. 

Det är offentliga uppgifter och av sina kurskamrater på Fojo kallades han till och med för 

”kamrat major”. Fotot på Vladimirov i uniform, som DN använder som bevismaterial, har de 

tagit från hans facebooksida. 

Sedan tio år tillbaka är Vladimirov verksam som journalist, med tunga avslöjanden om Rysslands 

regim och näringsliv. DN lutar sig mot en enda hemlig källa. 

Som Göransson och Wahlström påpekar, kan de inte veta om källan har helt fel, men allt talar för 

det. DN har vid flera tillfällen publicerat uppgifter om det ryska hotet – ubåtar och flygplan – 

som motbevisats, utan att de tvingats formulera en konkret rättelse eller ursäkt. 

Jag skriver detta i samma stund som Stockholms tingsrätt inleder sin förhandling i ett förtalsmål 

mellan Dagens Nyheter och affärsmannen Johan Lundberg, som även han pekats ut som ett 

säkerhetshot i Putins hägn. 

I boken ”Björnen kommer” ringar Mattias Göransson in det grupptänkande som genererar den 

här typen av journalistik. Även de smartaste kan bli som förtrollade när de skriver om 

säkerhetspolis och spioneri. Informationen är notoriskt opålitlig och dess värde svårbedömt, men 

man litar ändå blint på sina källor. 

Men det handlar också om att svenska medier har förutfattade meningar om allt som rör 

Ryssland. Ett exempel är ”MP-tjänstemannen” som av en partikamrat utmålades som rysk spion, 

en uppgift som Aftonbladet spred först. Allt visade sig vara ett falsarium, men det hindrade ändå 

inte Henrik Sundbom i den famösa Atlantic Council-rapporten, att sprida påståendet 

internationellt. 



5 
 

I andra länder pågår en debatt om hur politiska fiender springer utländska staters ärenden. Ett 

exempel med bäring på just Martin Kragh är Sunday Mails avslöjande att en hemlig, statlig 

säkerhetsorganisation i Storbritannien, ”Institute for Statecraft”, har smutskastat Jeremy Corbyn. 

Institutet är basen för ett internationellt nätverk som ska sätta dit folk som sprider ”rysk 

propaganda”. 

Delaktig i den skandinaviska förgreningen av verksamheten har enligt läckta dokuments varit 

Martin Kragh, på Utrikespolitiska institutet, som under förment vetenskaplig dräkt bland annat 

brännmärk den Nato-kritiska fredsrörelsen. Martin Kragh har själv i en tweet avfärdat påståendet, 

så hans ord står mot ord tills saken har utretts vidare av svenska medier och säkerhetspolis. (Och 

Kraghs arbetsgivare, kan man tycka.) 

Svenska medier uppmärksammar gärna falska nyheter från Ryssland, och sådana finns det gott 

om. Vi är betydligt sämre på att hålla rent framför egen dörr. 

  



6 
 

Bilaga 2. Aftonbladetartikeln ”Karin Olssons utbrott döljer sakfrågan” (12 februari 2019) 

 

Karin Olssons senaste raseriutbrott handlar som vanligt om Aftonbladet Kultur och som så 

många gånger förr om frilansjournalisten Johannes Wahlström (Expressen 9 feb). 

I torsdags (7 feb) publicerade vi en artikel av Wahlström och Mattias Göransson, där de 

granskade Dagens Nyheters rapportering kring det ryska hotet mot Sverige. 

DN själva har naturligtvis inte svarat. De står ju över alla andra och alla andra låter dem också 

göra det, av orsaker som jag spar till ett annat tillfälle. Den här gången ryckte dock Expressens 

kulturchef ut till DN:s försvar, och i sedvanlig ordning med en räcka skamlösa personangrepp 

som inte borde anstå en ansvarig utgivare. 

Jag ska inte ta upp alla ogrundade anklagelser här, för jag vill inte upprepa dem. Jag väljer därför 

bara en punkt, eftersom den är principiell: Karin Olsson menar att Johannes Wahlström inte ska 

få publicera sig eftersom hans pappa heter Israel Shamir. 

Var börjar och slutar en journalists, ett barns, ansvar för sina föräldrar? Och varför är 

Wahlströms pappa bara ett problem när han skriver i Aftonbladet? Karin Olsson har inte stormat 

mot SVT:s redaktion Dokument inifrån, där Wahlström bland annat ingått i researchteamet 

bakom avslöjandet av Macchiarini-affären. Vad har hindrat henne? 

Andra kultursidor diskuterar idéer. Expressen, med några lysande skribentundantag, attackerar 

individer. Det är deras chans att få uppmärksamhet. De berömmer sig om att vara liberaler, men 

arbetsmetoderna är karaktäristiskt illiberala: att stämpla kollegor och brännmärka ämnen som 

avviker det minsta från manus. 

Svenska medier måste hålla rent framför egen dörr 

I åratal har Karin Olsson försökt styra vår bevakning av Ryssland och Ukraina, utan att någon 

enda gång diskutera sakfrågorna eller beslå publiceringarna med faktafel. Istället suggererar hon 

fram sitt ärende genom att prata om ”tendenser” och ”narrativ”. I hennes okunniga värld är till 

och med den självständiga tidningen Novaja Gazeta en Kremlvänlig produkt. 

Till sin hjälp har hon Martin Kragh. Han belönades med fast medarbetarskap i Expressen efter 

sin överallt utskåpade ”rapport”, där han pekade ut Svenska freds och Aftonbladet Kultur som 

Putins hantlangare. En av dem som fick klä skott var Aftonbladets nu avlidne Torsten 

Kälvemark, vars brott var att han envisades med att skriva om den nyfascistiska 



7 
 

historierevisionismen i dagens Ukraina. Det var enligt Kragh att gå Moskvas ärenden. Honom ska 

vi ha! ropade Olsson, och skrev kontrakt med Kragh, som då aldrig hade varit i närheten av en 

kultursida. 

Enligt läckta dokument som brittisk press tar på allvar, misstänks Martin Kragh arbeta för 

främmande makt, närmare bestämt den brittiska underrättelsetjänsten. Om det stämmer, hyser 

Expressen en medarbetare som säljer (falsk) information om sina landsmän. (Se Brottsbalken 19 

kap 13§.) Att det här tigs ihjäl beror på att britterna tillhör ”rätt sida”, och att ingen vill anklagas 

för att sympatisera med Ryssland. För det är ju den ofrånkomliga logiken i 

beredskapsjournalistikens Sverige. 

Sett i det ljuset är Karin Olssons senaste utbrott ett klassiskt spinn. Det kommer en graverande 

nyhet och hon gör allt för att vi ska titta åt ett annat håll. Istället för att prata om DN:s 

undermåliga journalistik och det faktum att Expressen har en skribent som borde synas i 

sömmarna, ska vi prata om Johannes Wahlströms pappa. 

Jag slår vad om tio kopek, att Karin Olssons och Peter Wolodarskis nästa artiklar handlar om 

fake facts – överallt utom i de tidningar de själva ansvarar för. 

  



8 
 

Bilaga 3. Aftonbladetartikeln ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem” (21 februari 

2019) 

Martin Kragh är ett demokratiskt problem 

Åsa Linderborg kommenterar en infekterat avslöjande 

Vissa saker är omöjliga att prata om i Sverige. Eller närmare bestämt: Ingenting rör upp så 

mycket känslor och repression som konträra texter om utrikes- och säkerhetspolitiska frågor. 

Ett aktuellt exempel är Mattias Göranssons och Johannes Wahlströms granskning av Dagens 

Nyheters rapportering av det ryska hotet (Aftonbladet 7 feb). De visar hur tidningen ser ryska 

farkoster och spioner överallt, och hur de anklagar både ryssar som svenskar för att vara Putins 

nyttiga idioter. 

En av de utpekade, affärsmannen Johan Lundberg, har ekonomiska möjligheter att driva 

rättsprocess mot tidningen. Det har inte den ryska journalisten Aleksej Vladimirov. Han sitter 

hemma i Ryssland med erfarenheten att det råder slående likheter mellan den svenska pressens 

metoder att diskreditera honom och Kremls. 

Varför är det så svårt eller farligt att säga som det är, att Göransson och Wahlström har rätt när 

de påvisar att DN systematiskt hoppar i fel tunna? Om det beror på ideologiska skygglappar eller 

journalistisk inkompetens låter de vara osagt, men likväl händer det hela tiden. 

I anslutning till publiceringen av Göransson och Wahlström skrev jag en kort kommentar som 

satte in DN:s journalistik i ett större sammanhang, nämligen det grupptänkande som råder kring 

allt som har med Ryssland att göra. Grupptänkarna kan hålla på som de gör för att de jagar rätt 

villebråd. Att skytten är blind spelar då ingen roll. 

Det samma kan sägas om Martin Kragh, som jag också nämnde i min kommentar. 2017 släppte 

Kragh en ödesdiger rapport som fick internationell spridning, där han anklagade svenska 

journalister och fredsaktivister för att syssla med rysk propaganda. Han kunde varken redovisa 

någon vetenskaplig metod eller något källmaterial (mer än den mytiske Egor Putilov som jobbat 

på SD:s riksdagskansli; databasen han hänvisar till existerar inte). 

Alla uppfattade att rapporten kom från Utrikespolitiska institutet, men UI tog avstånd och 

menade att Kragh skrivit den på eget bevåg. Kragh själv har bara mumlat om rapportens 

tillblivelse och finansiering. 



9 
 

Mina egna källor från UI säger att Kragh inte kunde ta till sig den massiva kritiken han fick på det 

seminarium där texten lades fram. Han saknade helt enkelt vetenskaplig kompetens för att alls 

förstå vad kollegorna menade. 

Kraghs rapport kom ut i alla fall och anmäldes följdriktigt för forskningsfusk. En av dem som 

anmälde var Tom Andersson, före detta senior analytiker på Myndigheten för samhällsskydd och 

beredskap. Han gjorde det dels för att det vetenskapliga hantverket hade iögonfallande brister. 

Och dels för att det, som han skriver, finns betydande "demokratirisker med en forskare som tar 

på sig uppgiften att beskriva journalistikens betydelse för rikets säkerhet”.  

Rapporten rönte stor kritik av de forskare som hade till uppgift att granska den, men frikändes 

ändå – om än med den syrligaste motivering man kan tänka sig: "... svagheterna (i Kraghs artikel) 

är i så stor grad uppenbara för en noggrann läsare, att det knappast är ett medvetet försök att 

vilseleda läsaren". Med andra ord: Uppsala universitet ansåg att artikeln var så undermålig att den 

inte kunde kallas för forskning och därför heller inte fällas för forskningsfusk. Det var ju också 

ett sätt att rädda ansiktet på en kollega. 

När Kragh ombads svara för sitt svaga case i Medierna i P1 fortsatte han framföra sina grova 

anklagelser mot enskilda. Och när Journalisten ställde kritiska frågor om rapporten, 

bortförklarade han sin rapport med att han varit febersjuk.  

Trots detta behandlas Kragh som en oförvitlig expert i svenska medier. Att han ansvarar för ett 

av de största angreppen i modern tid på press- och yttrandefriheten är tydligen ointressant. Han 

står nämligen på rätt sida i det nya kalla kriget. Precis som i det gamla kalla kriget, är fakta och 

etik underordnat Saken. 

Martin Kraghs namn valsar runt i många sammanhang utan att svenska medier gör sitt jobb, det 

vill säga: undersöker påståendena. Senast i de dokument som hackernätet Anonymous har 

kommit över om Integrity Initiative. Där hävdas att den hemlighetsfulla organisationen har som 

uppgift att svärta ner Natokritiska medier och politiker i Europa. I Storbritannien uppstod först 

en diskussion huruvida dokumenten var äkta eftersom de var så taffligt skrivna, det vill säga, var 

det rysk desinformation av det slag som man får räkna med nu förtiden? 

En av Integrity Inititives måltavlor var Jeremy Corbyn. Labourpartiet undersökte därför 

dokumenten och beslutade sig för att ta deras äkthet och innehåll för sanna.  

Det gjorde även brittiska UD, som lovat att gå till botten med saken, hårt pressat av brittiska 

medier för sin egen roll i alltihop. 



10 
 

Skottlands största och äldsta tidning, The Sunday Mail, avslöjade att Integrity Initiatives adress 

var en övergiven kvarn. The Guardian har uppmärksammat det faktum att det ljusskygga 

projektet drivs av The Institute for Statecraft, som har fått två miljoner pund från brittiska UD. 

Pengarna har, enligt UD:s egen utredning som The Guardian hänvisar till, använts för att 

smutskasta Corbyn.  

Brittiska mediehus, som det svenska kommentariatet i alla andra sammanhang betraktar som 

seriösa, tar med andra ord dokumenten på djupaste allvar. 

Meningen med Integrity Initiative, såsom skandalen beskrivs i Storbritannien – för det är ju vad 

det här är: en skandal – är att skapa ett nätverkskluster bestående av journalister, experter och 

andra inflytelserika personer runt om i Europa och USA. Detta nätverk ska i hemlighet samarbeta 

i kampen mot rysk desinformation. Sådan finns det mer än gott om, men till det som betecknas 

som rysk propaganda hör alltså även Natokritisk opinionsbildning. Nätverket har försänkningar i 

Norge, Spanien, Frankrike, Grekland, Italien, Holland, Litauen, Serbien och Montenegro. Och 

Norden, där Martin Kragh nämns som koordinator.  

Det är lika märkligt som politiskt symptomatiskt för vår tid att uppgifterna om Martin Kragh inte 

har blivit en fråga i Sverige förrän nu. Även hans varmaste försvarare borde tycka att de är så pass 

allvarliga att de snabbt måste utredas för att kunna avfärdas. Allvaret i saken hade kommentariatet 

definitivt förstått om det hade rört en så kallad expert med ett annat politiskt fokus än Kraghs. 

Integrity Initiative diskuteras i en rad berörda länder, men inte hos oss. Här avfärdas allt enligt 

gängse metod som rysk propaganda, punkt slut. Men låt säga att det faktiskt är så, att de hackers 

som fått fram uppgifterna kan vara ryska? 

Som om inte mediehus hela tiden återger uppgifter som kommit fram för att någon vill påverka? 

Nästan alla källor har en agenda, frågan är vad man som publicist gör med dem. Det är minst sagt 

konstigt att journalister som nu vevar inte förstår dessa yrkesmässiga elementa. Hur menar de att 

vi skulle behandla materialet som Snowden släppte över världen? Även det avslöjandet var 

mumma för Måns i Moskva. 

Russia Today och Sputnik har naturligtvis frossat i nyheten om Integrity Initiative, men det kan 

inte diskvalificera dokumentens innehåll i sig.  

I fallet med Integrity Initiative sammanfaller Putins geopolitiska intressen med mina egna åsikter 

om Nato, men det är också allt. Jag anser att Sverige ska vara allians– och kärnvapenfritt, och det 

menar även högermannen Putin. Den uppfattningen har jag oavsett vem som styr från Kreml. 



11 
 

Och oavsett vem som sitter i Vita huset. Om USA:s nästa president heter Bernie Sanders 

kommer jag ändå inte förespråka ett svenskt Nato-medlemskap. 

Svenska demokrater borde vara förbannade över Integrity Initiatives verksamhet, men bara vi 

som är Nato-kritiker reagerar. Det är oftast så med yttrande- och pressfriheten; man rider bara ut 

till försvar om inskränkningarna drabbar dem man själv sympatiserar med. Det är därför 

liberalerna inte hör hur falskt deras röster skorrar, när de upprörs över Trumps attacker mot 

medierna och Orbáns universitetspolitik. Det som sker hemma på den egna bakgården tiger man 

om eller försvarar som nödvändigt. 

I Norge ser de på sådana här saker på ett annat sätt. Atlantic Council, som är en neokonservativ 

tankesmedja knuten till NATO och sponsrad av en rad olika intressen, däribland diverse 

gulfstater, den amerikanska vapenindustrin och även svenska UD, släppte härförleden rapporten 

Kremlin's Troja Horses 3.0. Den har stora likheter med Kraghs beryktade alster, både vad gäller 

vetenskaplig otillförlitlighet och McCarthyism. Norska medier nagelfor rapporten och kunde utan 

pardon dra ner brallorna på Atlantic Council. 

En som klandrade rapporten som ett angrepp på den fria opinionsbildningen var Kåre Willoch, 

tidigare partiledare för Høyre. Han var upprörd både som demokrat och för egen del, då han 

tillhör dem som menar att man måste se på det ryska hotet något mindre halsstarrigt.  

Det svenska kapitlet i den rapporten är skrivet av Henrik Sundbom. Han är knuten till den 

näringslivsfinansierade tankesmedjan Frivärld och är även kollega med Martin Kragh på UI. De 

är även kollegor på Atlantic Council, där Kragh är senior rådgivare. 

Det finns alltså ett svenskt kapitel i den rapporten, där framför allt fredsrörelsen och Miljöpartiet 

påstås springa Putins ärenden.  

Stämmer uppgifterna i rapporten har Stefan Löfven ett riktigt allvarligt problem. Har han 

verkligen bildat regering med ett parti som är en av ”Kremls tentakler” i väst? Eller inser även 

han att rapporten är ett ideologiskt grundat beställningsverk som tillkommit för att Sverige spelar 

under täcket med USA? 

Svenska tidningar, och särskilt Svenska Dagbladet, har de senaste dagarna refuserat repliker på 

löpande band i frågan om Martin Kragh. Så prestigefyllt är grupptänkandet. Aftonbladet Kultur 

gör tvärtom; Kragh är välkommen att själv skriva om saken här hos oss. En fråga som ännu inte 

fått något svar är den som Tom Andersson ställde i UNT för två år sedan angående den rapport 

som orsakat så mycket skada för pressfriheten och rätten att ha en egen åsikt: "Vilka kopplingar 

finns mellan UI, försvarsintressen och forskningsarbetet i fråga?" 



12 
 

Med eller utan feber får Kragh också gärna redovisa hur han kan hålla isär sin roll som ”forskare” 

vid Uppsala universitet från det politiskt färgade uppdraget vid Atlantic Council. Våra spalter står 

vidöppna, det är alltför många frågor som förtjänar ett svar. 

Lika välkomna är så klart DN att bemöta kritiken mot sin Rysslandsjournalistik. Den som ingen 

annan än de drabbade vill prata om.   

 

 

 


