


International Journal of Press/Politics
16(1) 3 –29
© The Author(s) 2011
Reprints and permission: http://www. 
sagepub.com/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/1940161210384730
http://ijpp.sagepub.com

HIJ384730 HIJ
16110.1177/1940161210384730ChadwickInternational Journal of Press/Politics

1Royal Holloway, University of London, Egham, Surrey, United Kingdom

Corresponding Author:
Andrew Chadwick, New Political Communication Unit, Department of Politics and International 
Relations, Royal Holloway, University of London, Egham, Surrey, TW20 0EX, United Kingdom 
Email: andrew.chadwick@rhul.ac.uk

The Political Information 
Cycle in a Hybrid News 
System: The British 
Prime Minister and  
the “Bullygate” Affair

Andrew Chadwick1

Abstract
During a weekend in February 2010, just a few weeks before the most closely fought 
general election campaign in living memory, British prime minister Gordon Brown 
became the subject of an extraordinary media spectacle. Quickly labeled “bullygate,” 
it centered on Brown’s alleged psychological and physical mistreatment of colleagues 
working inside his office in Number 10, Downing Street. These were potentially 
some of the most damaging allegations ever to be made about the personal conduct 
of a sitting British prime minister, and bullygate was a national and international news 
phenomenon. This study provides an analysis of the processes of mediation during 
the affair. It is based on close, real-time observation and logging of a wide range 
of press, broadcast, and online material, as the story broke, evolved, and faded, 
over a five-day period. The study reveals the increasingly hybridized nature of news 
systems and argues that traditional understandings of the “news cycle” should now 
be replaced by a broader concern with the “political information cycle.” Political 
information cycles are complex assemblages in which the personnel, practices, genres, 
technologies, and temporalities of supposedly “new” online media are hybridized 
with those of supposedly “old” broadcast and press media. This hybridization now 
decisively shapes power relations among news actors. The combination of news 
professionals’ dominance and the integration of nonelite actors in the construction 
and contestation of news at multiple points in a political information cycle’s life span 
are important characteristics of contemporary political communication.

Research Articles



4  International Journal of Press/Politics 16(1)

Keywords
media hybridity, news cycle, political information cycle, broadcasting, television, news-
papers, Internet, Twitter, blogs, assemblages, time, power.

During a weekend in February 2010, just a few weeks before the most closely fought 
general election campaign in living memory, British Labour Party prime minister, Gordon 
Brown, became the subject of an extraordinary media spectacle. Quickly labeled “bul-
lygate,” the crisis was sparked by revelations in a then-unpublished book authored 
by Andrew Rawnsley, one of Britain’s foremost political journalists (Rawnsley 2010). 
Although some of the book’s contents had been leaked to the press three weeks earlier, 
and leaked once more during the afternoon of Saturday, February 20, extended extracts 
were printed in the paper edition of the Observer, one of Britain’s oldest and most 
respected newspapers, as part of its “relaunch” edition on Sunday, February 21, a week 
before the book’s official publication. The Observer’s extracts centered on the prime 
minister’s alleged psychological and physical mistreatment of colleagues working inside 
his office in Number 10, Downing Street. Bullygate was potentially the most damaging 
political development of the entire Brown premiership, not only because of its timing—
on the verge of a general election—but also its shocking and personalized nature. These 
were potentially some of the most damaging allegations ever to be made concerning 
the personal conduct of a sitting British prime minister. The bullygate affair became a 
national and international news phenomenon, dominating the headlines in all British 
news media, as well as those on CNN, Fox, ABC, and CBS news in the United States, 
and hundreds of outlets across the globe.

During the course of that weekend beginning February 20, 2010, and into the early 
part of the following week, the bullygate affair took several momentous twists and 
turns. New players entered the fray, most notably an organization known as the National 
Bullying Helpline, whose director claimed that her organization had received phone 
calls from staff inside Number 10, Downing Street. This information created a power-
ful frame during the middle of the crisis. As the story evolved, events were decisively 
shaped by mediated interactions among politicians, nonprofit group leaders, profes-
sional journalists, bloggers, and citizen activists organized on Twitter, the online social 
network. Seemingly clear-cut revelations published in a national newspaper became the 
subject of fierce contestation, involving competition, conflict, partisanship, but also 
processes of mutual dependency, among a wide range of actors and in a variety of media 
settings. Over the course of a few days, doubts about the veracity of the bullygate revela-
tions resulted in the severe dilution of their impact.

This study provides an analysis of the processes of mediation during the bullygate 
affair. It is based on close, real-time, observation and logging of a wide range of press, 
broadcast, and online material, as the story broke, evolved, and faded, over a five-day 
period in late February 2010. I provide a detailed narrative reconstruction of the interac-
tions between politicians, broadcasters, the press, and key online media actors. The 
research presented here reveals the increasingly hybridized nature of news systems and 



Chadwick 5

it raises the question of whether traditional understandings of the “news cycle” should 
now be replaced by a broader concern with what I term the “political information cycle.”

The Hybrid News System as Context
Britain’s political communication environment, in common with many others in the 
advanced capitalist democracies, is now best described as hybridized. It consists 
of a sometimes contradictory, sometimes integrated, mixture of old, new, and what 
Hoskins and O’Loughlin term “renewed” media (2007: 17). Old media, primarily tele-
vision, radio, and newspapers, are still, given the size of their audiences and their 
centrality to the life of the nation, rightly referred to as “mainstream,” but the very nature 
of the mainstream is changing. While old media organizations are adapting, evolv-
ing and renewing their channels of delivery, working practices, and audiences, wholly 
new media, driven primarily by the spread of the Internet, are achieving popularity and 
becoming part of a new mainstream. Politicians, journalists, and the public are simul-
taneously creating and adapting to these new complexities.

This new hybrid environment creates particular uncertainty for old news media and 
elite politicians. The old media environment, dominated by media and political elites 
working in traditional television, radio, and newspapers, remains highly significant for 
British politics, but politics is increasingly mediated online. The Internet is creating a 
more open and fluid political opportunity structure—one that increasingly enables the 
public to exert its influence and hold politicians and media to account.

Dependency among actors in this environment is often mutual. News organizations 
increasingly capitalize on new media as a resource by tapping into the viral circulation 
of online content and weaving it into their news genres and production techniques. The 
new news media outlets are in the process of being integrated into what is becoming a 
mainstream digital political news system, and this is a journey that is likely to continue 
for many years. In this hybridized system, the old media organizations are currently 
still powerful. They have the collective financial and organizational resources to “out-
scoop” exclusively new media upstarts, and to leapfrog new media outlets with the 
launch of expensive new initiatives, such as online television delivery, and ever more 
elaborate web environments that blend editorial authority with popular participation. Yet 
it is now clear that television’s monopoly on “24-hour” or “breaking” news is loosening, 
not only because online news sites are more prepared to take risks by publishing stories 
without the standards of verification usually required of professional journalists but 
also because the viral nature of online communication makes it much more likely that 
news will spread across interpersonal networks in advance of official press releases. 
Some big political news stories now break first online and are picked up by television 
and print journalists who obsessively follow their email, Twitter, and blog feeds in the 
hunt for new leads. As of October 2009, there were more than five hundred known U.K. 
journalists using Twitter (Davies 2009). By now there are many more, and it is probably 
safe to assume that several hundred use the service pseudonymously. At the same time, 
some television and newspaper journalists, for example the BBC’s most senior political 



6  International Journal of Press/Politics 16(1)

reporter, Nick Robinson, now often release their own scoops online, well before they 
officially file their stories or go into the newsroom to record a broadcast package for the 
evening news. Large dedicated news organizations, particularly the BBC, share vast 
amounts of content internally across their web and television divisions, and this provides 
them with an ongoing structural advantage when it comes to integrating and breaking 
news. But again, at the same time, journalists increasingly interact with members of the 
public online and they increasingly use online sources in their stories. This hybrid news 
system creates subtle but important shifts in the balance of power shaping news produc-
tion. A crucial arena in which this balance of power now plays out is the “political 
information cycle.”

From the News Cycle  
to the Political Information Cycle
“News cycle” is a concept that is widely used but seldom theorized, despite the fact 
that much of the influential early work on the sociology of news production implicitly 
or explicitly describes cyclical routines and the importance of time in press and broad-
casting environments (see, e.g., Galtung and Ruge 1965; Gans 1979; Golding and Elliott 
1979; Molotch and Lester 1974; Roshco 1975; Schlesinger 1978; Tuchman 1978). 
Schlesinger (1977: 336), writing of how “time concepts are embedded in their produc-
tion routines,” has even gone as far as to dub the news media a “time-machine.”

The pioneer studies of news production revealed much about immediacy, the pro-
fessionalized mastery of deadlines, and competition between outlets over sources and 
angles, but none could have foreseen the extent to which journalism was transformed 
during the 1990s and 2000s. The emergence of “rolling” broadcast coverage and the 
Internet have generated heated discussion of the so-called 24-hour news cycle. New 
technological tools are said to have led to the compression of news time, and single 
daily news cycles are becoming rare. There has been a growing strategic awareness 
among politicians that timely intervention during certain stages in the gathering and 
production of news is more likely to produce favorable outcomes (see, e.g., Barnett 
and Gaber 2001; Sellers 2010; Young 2009) and the growing interpenetration of politi-
cal and journalistic elite practice has to a great extent been driven by the temporal rhythms 
of radio and television (Barnett and Gaber 2001: 42-46). A small number of scholars 
has begun to focus on what the specificities of the relationship between new and old 
media actors entail for traditional models of agenda setting. For example, Davis’s case 
studies of professional journalists and elite bloggers illuminate the opportunities but also 
the constraints experienced by both groups (Davis 2009). Messner and DiStaso (2008) 
analyze the content of the New York Times, the Washington Post, and the 120 most popu-
lar U.S. blogs and find some evidence of “intermedia agenda setting”: bloggers source 
from newspapers and journalists source from bloggers. While the news cycle has been 
the subject of some major critical studies (Davies 2008; Kovach and Rosenstiel 1999; 
Rosenberg and Feldman 2008), it is more common to see the “24-hour” prefix briefly 
mentioned in passing, as shorthand in normative analyses of the harmful effects of 



Chadwick 7

journalists’ clamor to be first to the story, and their incessant manufacturing of fresh 
angles to prevent things turning “stale,” or their monitoring, duplicating, and “churn-
ing” of other outlets’ content or PR releases, in a process that is said to lead to “content 
homogeneity” and poorly sourced stories (Bell 1995; Boczkowski and De Santos 2007; 
Davies 2008; Garcia Aviles et al. 2004; Jones 2009; Klinenberg 2005; Kovach and 
Rosenstiel 1999; Patterson 1998; Redden and Witshge 2010).

Irrespective of their approach, however, those who have explored the news cycle 
have hitherto been united by the fundamental assumption that the construction of politi-
cal news is a tightly controlled game involving the interactions and interventions of a 
small number of elites: politicians, officials, communications staff, news workers, and, 
in a small minority of recent studies, elite bloggers (Barnett and Gaber 2001; Callaghan 
and Schnell 2001; Davies 2008; Davis 2009; Gans 1979: 116-46; Golding and Elliott 
1979; Messner and DiStaso 2008; Molotch and Lester 1974; Patterson 1998; Roshco 
1975; Schlesinger 1977, 1978; Sellers 2010; Stanyer 2001; Tuchman 1978; Young 2009). 
While these elite-driven aspects of political communication are still very much in evi-
dence, I want to suggest that recent shifts require a rejuvenation of the importance of 
time, timeliness, and cyclical processes in the power relations shaping news production. 
Ultimately, however, this may require a different set of assumptions and observations 
about how things now work.

Political information cycles possess certain features that distinguish them from “news 
cycles.” They are complex assemblages in which the personnel, practices, genres, 
technologies, and temporalities of supposedly “new” online media are hybridized with 
those of supposedly “old” broadcast and press media. How this hybridization process 
occurs shapes power relations among actors and ultimately affects the flow of news. 
The concept of assemblage, as it is used here, builds on and extends the senses in which 
it has been employed in some recent studies. In a participant-observation analysis of a 
New York primary, Nielsen (2009: 269) writes of activist participation in structures 
that comprise part of a campaign assemblage: “a whole made up of heterogeneous 
interdependent parts operating in concert relative to a specific project.” Kreiss (2010: 
204) argues that Barack Obama’s 2008 campaign “developed new methods of conven-
ing and translating collaborative networks into electoral labor based on the power 
of extant assemblages of material, social, economic, and technological resources.” 
Others have argued for the broader value for the social sciences of the assemblage 
concept. Key to this is the assumption that there are permeable boundaries between 
different modular units of a given collective endeavor. As DeLanda writes, “We can 
distinguish . . . the properties defining a given entity from its capacities to interact 
with other entities. . . . These relations imply, first of all, that a component part of an 
assemblage may be detached from it and plugged into a different assemblage in which 
its interactions are different.” Assemblages, then, are “wholes characterized by rela-
tions of exteriority” (DeLanda 2006: 10 emphasis in original). It is this sense of mul-
tiple, loosely coupled individuals, groups, sites, and temporal instances of interaction 
involving diverse, yet highly interdependent, news creators that defines an assemblage 
as it is conceptualized in this study.



8  International Journal of Press/Politics 16(1)

Certain points flow from this conceptualization. Political information cycles may 
involve greater numbers and a more diverse range of actors and interactions than news 
cycles as they have been traditionally understood. They are not simply about an accel-
eration of pace nor merely the reduction of time devoted to an issue, though these facets 
are certainly evident. They are characterized by more complex temporal structures. 
They include many nonelite participants, most of whom now interact exclusively online 
in order to advance or contest specific news frames or even entire stories, sometimes in 
real-time exchanges but also during subsequent stages of the cycle of news that fol-
lows a major political event or the breaking of a story. As has been noted in relation to 
digital media and mobilization (Chadwick 2007), the presence of vast searchable online 
archives of news content means that stories or fragments of stories can lay dormant for 
weeks or even months before new pieces of information erupt and are integrated into 
the cycle. The sources of these pieces of information may be very diverse (see also 
Hoskins and O’Loughlin 2010: 30).

Broadcasters and the press increasingly integrate nonelite actions and information 
from the online realm into their own production practices and routines. The Internet 
enables nonelite activists to use digital practices to intervene in, and sometimes contest, 
television and press coverage of politics. Yet television and press journalists have also 
selectively integrated digital practices and online sources into their own coverage, as 
they seek to outperform new media actors in an incessant, micro-level, and often real-
time power struggle characterized by competition and conflict, but also negotiation 
and interdependence. In contrast with the older news cycle, much of this now takes place 
in public or semipublic online environments.

Political information cycles work on the basis of cross-platform iteration and recur-
sion, loosening the grip of journalistic and political elites through the creation of fluid 
opportunity structures with greater scope for timely intervention by online citizen activ-
ists. Some of these timely online interventions are at the individual-to-individual level 
and have previously fallen beneath the radar of studies of news, in both old and new 
media environments. The combination of news professionals’ dominance and the inte-
gration of nonelite actors in the construction and contestation of news at multiple points 
in an information cycle’s life span are important characteristics of contemporary politi-
cal communication.

The remainder of this article analyzes the bullygate affair in order to illustrate these 
conceptual points and to show how the political information cycle in a hybrid news 
system works. What follows is based on the close, real-time observation and logging 
of a range of press, broadcast, and online material over a 5-day period in late February 
2010.1

Bullygate
The bullygate political information cycle effectively began with what is now a famil-
iar dynamic in the political news environment: the publication of leaked content from 
a “tell-all” book (Rawnsley 2010) on the front page of the Mail on Sunday on January 



Chadwick 9

31—three weeks before the Observer published its extended extracts on Sunday, 
February 21—and four weeks before the book’s official publication date of March 1. 
The Mail’s article reported that the book contained three specific claims about the 
prime minister’s behavior toward staff in Number 10. These were that Brown “hit a 
senior aide who got in the way as he rushed to a reception at No10”; “physically pulled 
a secretary out of her chair as he dictated a memo to her”; and “hurled foul-mouthed 
abuse at two aides in his hotel room in America in a state of semi-undress after reports 
that he had been snubbed by President Obama.”2 Despite the appearance of the story 
on the front page of the Mail’s paper edition, its reception is best described as muted. 
The main Conservative Party supporting blog, Conservative Home, linked to the piece, 
and Britain’s most-read political blog, the right-wing libertarian Guido Fawkes, pub-
lished a brief post,3 but the story effectively laid dormant until Saturday, February 20.

In the buildup to the publication of the Rawnsley extracts, the Observer was in the 
process of a widely advertised “relaunch” in a bid to reverse the long-term decline in its 
readership. This was, therefore, partly a matter of intermedia competition between the 
paper and its rivals among the Sunday press. The Rawnsley extracts were an opportu-
nity to increase exposure and boost readership for the paper’s first relaunched edition. 
Indeed, this strategy was reflected in the paper’s deliberate exclusion of the extracts 
from its free online edition until two days after they had appeared in the printed edition, 
though, as we shall see, because of the widespread recycling of the story across all 
outlets, this tactic almost certainly failed.

Aware that the revelations were about to be published, in the run-up to the weekend 
of February 21, the Labour government took three steps to preempt what would likely 
become the dominant news agenda.4 First, a week earlier, Brown had appeared in an 
extended and highly personalized interview on the popular Piers Morgan’s Life Stories 
television chat show on ITV. This appearance was widely regarded as part of a strategy 
to “humanize” the prime minister in the wake of criticisms that he had kept too much 
of his private life hidden and lacked a “common touch” among the electorate. Second, 
Brown granted an exclusive in-depth interview to Brian Brady, the Independent on 
Sunday’s Whitehall Editor and a long-standing reporter on the insider politics of the 
Labour Party. The interview, which was broadly favorable to the prime minister and 
timed to coincide with the publication of the Rawnsley extracts, was used by Brown 
to deny the allegations that he mistreated his staff. Third, Brown attended a Labour 
Party rally at the University of Warwick—one of several such preelection events—at 
which he gave a headline-grabbing speech in front of reporters from both broadcast-
ing and the press, as part of the official launch of Labour’s election theme: “a future 
fair for all.”

Soon after Brown’s Warwick speech had ended (at around midday Saturday) he 
participated in an exclusive recorded interview with the well-known Channel 4 News 
presenter Krishnan Guru-Murthy as part of a package for that evening’s television 
news bulletin to be aired at 7.10 P.M. Guru-Murthy quizzed the prime minister on 
whether he “hit” his staff. Brown strongly denied this, saying: “I have never hit anyone 
in my life.”5 As soon as the interview was completed, Oliver King, a program editor 



10  International Journal of Press/Politics 16(1)

for Channel 4 News, posted a message to his Twitter account stating that the channel 
had secured the “only network TV interview” with the prime minister that day, and 
that it would be shown on television that evening.6 The interview was in fact uploaded 
to the Channel 4 News website at 4 P.M., some three hours before the interview was 
actually broadcast.7 Its publication was accompanied by a Twitter update linking to the 
video from Ed Fraser, another program editor at Channel 4 News.8 The story of the 
prime minister’s first public refutation of the bullying allegations therefore actually 
broke online, three hours before the “exclusive” “broke” on television.

Within twenty minutes of the appearance of the Channel 4 video online, three essen-
tially identical wire stories emerged on the websites of the Daily Mirror, the Daily 
Star, and the Daily Express. These repeated the allegations that had been leaked in the 
Daily Mail at the end of January, but added Brown’s refutation from the Channel 4 
interview.9 By the time Guru-Murthy’s exchange with the prime minister was broad-
cast on Channel 4’s early evening news bulletin,10 the bullygate story’s momentum had 
already started to build, and it was spurred on by the fresh angle provided by Brown’s 
decision to address the allegations. The Channel 4 interview with Brown continued 
to provide fodder for other journalists in the run-up to the publication of the online 
editions of the Sunday newspapers at midnight.11

But long before the Sundays appeared, further important details of the Observer’s 
extracts started to emerge on Twitter and blogs. Ed Fraser of Channel 4 News posted 
a message at 9.33 P.M. stating that Brown allegedly received an “unprecedented repri-
mand” from the Cabinet Secretary and Head of the Civil Service, Sir Gus O’Donnell.12 
This information was not yet in the public domain. Fraser had access to a “prerelease” 
of the Observer extracts and had decided to post this new information to Twitter—
during a period when it was likely to have the greatest impact, and certainly before 
the Observer was publicly available.13 Within ten minutes, Fraser’s tweet had been 
widely recirculated (“retweeted” in the Twitter parlance) and had been linked to 
from the popular Conservative Home blog.14 A further potentially damaging piece of 
information—that Britain’s most senior civil servant had allegedly conducted an inter-
nal investigation into Brown’s behavior—broke on Twitter and was now driving the 
story, forcing Downing Street and the Cabinet Office to issue statements of denial to 
journalists at 10.27 P.M.15 The new revelations and Downing Street’s statement were 
reported in the Daily Mirror’s and the Daily Star’s online editions at 11.30 P.M.16

At this point, interactions on Twitter began to assume a much greater importance in 
the flow of events. At 11.14 P.M., Labour’s new media spokesperson, the member of 
parliament (MP) for Bristol East, Kerry McCarthy, started to use her Twitter updates to 
post the hashtag “#rawnsleyrot” to try to popularize the tag as a means of discrediting 
the allegations before they were published.17 McCarthy is one of the most popular MPs 
on the social network service, with more than 6,000 followers. Despite it being close 
to midnight on a Saturday evening, the #rawnsleyrot hashtag was quickly circulated 
among her followers.

As is now the norm among the British press, the broadsheet Sunday newspapers 
published their full online editions between midnight on Saturday and 3 A.M. on Sunday, 



Chadwick 11

several hours before the printed editions were widely available across the country.18 
The Observer carried a brief teaser as the lead item on its website, in the hope that 
readers wanting more would buy the relaunched paper edition at the newsstands, but 
there was sufficient detail in these excerpts for the public to be aware of the story’s 
sensational nature. The article contained several key pieces of information. Aside from 
the by-now public allegation that Cabinet Secretary Sir Gus O’Donnell had investi-
gated the prime minister’s behavior and had warned him to change his approach, the 
article chronicled a series of alleged episodes. These included when an aide allegedly 
feared that Brown was about to “hit him in the face”; when Brown allegedly grabbed 
Gavin Kelly, his Deputy Chief of Staff, by his jacket and “snarled” into his face; and 
when Brown allegedly “roughly shoved aside” and swore at Stewart Wood, a senior 
adviser on foreign affairs.19 The broadly centrist Independent on Sunday ran its Brian 
Brady interview featuring Brown denying the allegations. The Conservative-supporting 
Sunday Times and Sunday Telegraph ran articles that had been updated at the last min-
ute to include the details of the alleged mistreatment, Brown’s Channel 4 interview 
from Saturday afternoon (the Telegraph embedded Channel 4’s video), and Downing 
Street’s late-night statement of denial.20

On Sunday morning, a torrent of coverage appeared, as news outlets scrambled to 
cover the revelations for fear of missing the weekend’s main story. Broadcast news 
plugged into the emerging assemblage. At 9.41 A.M., in an attempt to shape the news for 
the remainder of the day, senior figure Lord Mandelson, then minister for business and 
innovation and a key architect of the Labour Party’s media strategy since the 1980s, 
appeared on the BBC’s Andrew Marr show to defend the prime minister and to deny the 
bullying allegations. Mandelson’s argument was that the Observer’s relaunch and the 
imminent publication of Rawnsley’s book had created perfect PR opportunities for both 
author and newspaper, and that the story was essentially an overblown publicity stunt.21 
This appearance had an immediate impact on the political information cycle. Within a 
couple of hours, the Sunday Telegraph, the Independent on Sunday, the Sunday Mirror, 
the Sun, and the Sunday Times had all reported Mandelson’s television intervention. 
Mandelson’s defense was in turn reinforced by the appearances of Harriet Harman, 
then–deputy leader of the Labour Party, on Sky News’s Sunday Live with Adam Boulton 
at 11.30 A.M., as well as the appearance of the then–Home Secretary Alan Johnson 
alongside Andrew Rawnsley on the BBC’s midday Politics Show.22 Both Harman and 
Johnson, as one would expect of cabinet colleagues, made strong statements in support 
of the prime minister. The dominant frame was therefore shifting away from Brown’s 
personal denials and toward the supportive messages of the cabinet. The BBC’s most 
senior political journalist, political editor Nick Robinson, posted what can best be 
described as a cautious article to his blog at 12.30 P.M., shortly after Johnson and 
Rawnsley had left the BBC’s studios. In the absence of new information, Robinson 
effectively hedged his bets: “what is not in dispute here is the description of how the 
PM behaves,” he wrote, but he also went on to state that “we don’t and may never know” 
if there was an internal investigation into Brown’s behavior.23 Although things were 
finely balanced, the government and its supporters were successfully contesting the story. 



12  International Journal of Press/Politics 16(1)

Even though by this stage it was evident that this major political news, potentially the 
biggest for years, was receiving saturation coverage across all platforms, including 
the 24-hour television stations BBC News and Sky News, it still pivoted on who was 
more believable: Rawnsley or Brown and the government. This uncertainty was reflected 
in the coverage during the afternoon, as several further newspaper articles reported the 
allegations and Mandelson’s refutations from the early morning Andrew Marr show.24 
The story appeared to be going nowhere.

Enter the “National Bullying Helpline”
It was at this point that the political information cycle took a remarkable twist, as 
interactions in the online and broadcasting modules of the assemblage drove the news 
production process.

Following MP Kerry McCarthy’s late-night instigation of the #rawnsleyrot hashtag 
campaign on Twitter, an online community consisting of political activists eager to 
defend or attack the Observer’s revelations had quickly emerged on the service. They 
used a variety of hashtags, including #rawnsleyrot, #bullygate, and #rawnsleyright, 
among others. Elite bloggers had also joined the fray. For example, Conservative sup-
porters Iain Dale and Tim Montgomerie continued to update their blogs and link to 
new developments via Twitter throughout the Sunday afternoon.25 Many professional 
journalists were also engaged in the Twitter conversation, scanning updates in the hunt 
for tip-offs in advance of the Sunday evening television news bulletins.

But at 4.52 P.M., Lucy Manning, ITV News’s political correspondent, posted the fol-
lowing to Twitter: “National Bullying Helpline tells ITV News they have had several 
calls from staff at Downing Street complaining about bullying culture.”26 This was the 
first time this explosive new information was made public. Although the BBC would 
later claim that it broke the story on television,27 if breaking a story means being the 
first to make it public, it was actually Manning who broke the National Bullying Helpline 
(NBH) story—on Twitter. Fifty-six seconds later, the first person to retweet Manning’s 
message was none other than the tell-all book’s author, Andrew Rawnsley.28 Within 
thirty minutes, Manning’s tweet had been retweeted by 28 other Twitter users. These 
included Conservative Party Chairman Eric Pickles; Conservative MP David Jones; 
a Conservative blogger, Iain Dale; and a Conservative campaign assistant, Simon 
Smethurst-McIntyre. But the remainder were, to judge by their Twitter profiles, a mix-
ture of journalists, local political activists, bloggers, and the politically interested from 
across Britain, all united by the fact that they followed the journalist Lucy Manning on 
Twitter.29 Within an hour, 60 Twitter users had issued updates referring to the NBH. 
Although data on the number of followers each of these Twitter users had at the time are 
unavailable, it is safe to assume that while bearing in mind that the data are skewed by 
individuals with large followings—Channel 4 News presenter Krishnan Guru-Murthy 
has more than 20,000—the number of Twitter users potentially exposed to this informa-
tion, before it came anywhere near a rolling news television screen, ran into the hun-
dreds of thousands. Moreover, as we shall see, the interactions between professional 



Chadwick 13

journalists and these various groups of online “amateurs” went on to have a decisive 
impact on events.

The NBH information was of crucial importance. No longer was it simply a case of 
Brown’s and the government’s word against Rawnsley’s. Now, there appeared to be an 
impeccably independent third party, a charitable trust working in a socially beneficial 
field, which it was presumed had kept a log of telephone calls that could be traced to 
Number 10. This had all the makings of a sensational development in the story.

The majority of the 60 Twitter users who engaged with ITV journalist Lucy 
Manning’s message during that first hour simply retweeted her original message break-
ing the new information. However, as the conversation developed, several individuals 
began to add their own information and comments. At 5.27 P.M., Twitter user, Sarah 
Nuttall, who is not a journalist but a copywriter based in Goole, East Yorkshire, 
commented: “Oh dear & the Patron of the National Bullying Helpline is. . . . wait for 
it. . . . Ann Widdecombe. Be afraid. Be very afraid Mr Brown!”30 Ann Widdecombe is 
a well-known Conservative MP, television presenter, author, and former Home Office 
minister. Nuttall’s message was quickly retweeted by several others, including, at 
5.30 P.M., Carole Benson, a mature student of history at Teesside University in the 
northeast of England. Nine minutes after Benson’s message, Krishnan Guru-Murthy, 
the Channel 4 News television presenter, intervened on Twitter: “been looking into 
‘National Bullying Helpline’ after the Downing Street claim. they have 2 Tory Patrons 
and Cameron quote on website.”31

On the surface, these events appear to be unrelated. What do a copywriter from 
East Yorkshire, a mature student from Teesside, and a senior journalist from Channel 
4 News have in common? The answer is this: Sarah Nuttall was the first to point out 
that the NBH had seemingly strong links with the Conservative Party. Carole Benson 
retweeted Nuttall’s message. Krishnan Guru-Murthy “follows” Carole Benson on Twitter 
and read her update.32 A few minutes later, Guru-Murthy sent out a speculative tweet 
to his 20,000 followers, pointing out the NBH’s Conservative links. Because of the 
size of Guru-Murthy’s following, a Twitter storm ensued, with tweets and retweets of 
Manning’s original tweet about the NBH and Guru-Murthy’s tweet about the “Tory 
patrons” of the NBH. A point that was to later emerge as important—that the NBH may 
have breached its clients’ confidentiality—was also raised by Sacha Zarb, a Labour-
supporting events manager based in northern England.33 New angles and information 
were therefore quickly introduced into the political information cycle and these were 
to recur as the NBH news went mainstream over the next few hours and into Monday 
morning’s headlines.

Inside the BBC and ITN newsrooms, journalists had been considering if, when, and 
how, to run with the NBH information. The head of the NBH, Christine Pratt, had con-
tacted BBC and ITV news earlier in the day.34 But it was not until 5.48 P.M. that the 
BBC, in an effort to preempt Lucy Manning’s scoop destined for arch rival ITV News’s 
bulletin at 6 P.M., posted online video in which Pratt claimed that employees inside 
Number 10 had called her organization.35 Two minutes later, the BBC Politics Twitter 
account linked to the BBC news website’s video of Pratt. At precisely the same moment, 



14  International Journal of Press/Politics 16(1)

BBC television “broke” the NBH story when its news channel, which was in the 
middle of running a live special broadcast of film and TV stars on the red carpet at 
the London BAFTA awards, updated its foot-of-screen news ticker with the message: 
“The BBC understands that staff working in the prime minister’s office have called an 
anti-bullying charity to complain about the way they have been treated.”36

At 6.04 P.M., ITV News featured Lucy Manning’s bullygate package as its top story 
and the anchor went live to the journalist outside Number 10 as she revealed a statement 
from Christine Pratt. The statement read: “The calls we have received suggest there is 
a culture of bullying within Downing Street. Whether Gordon Brown is the perpetrator 
or not, we cannot say. We know that someone who works at No. 10 has been off sick 
because of the effect of this on their health.”37

The BBC and ITV were therefore confident enough about the veracity of the NBH 
claims to run with this as their main story for the evening news. However, Channel 4 
took a different approach. Recall that their presenter, Krishnan Guru-Murthy, had 
become aware during his engagement with Twitter users that the NBH had the promi-
nent Conservative MP Ann Widdecombe as one of its patrons. Channel 4 News ran with 
bullygate as its top story and featured an interview with Rawnsley, but at no point was 
the NBH mentioned, even though the Channel 4 team was aware of the information.38 
Clearly Channel 4 News had access to the information because it and ITV both get 
their news from ITN, albeit from separate divisions. An editorial decision was there-
fore taken to hold off on the NBH development because of uncertainty about the 
source. Although it is impossible to say with absolute certainty that the journalists’ 
interactions on Twitter were the cause of this decision, at the very least we can infer 
that it was a factor.

Once the NBH news had appeared on the BBC News Channel’s ticker and the ITV’s 
6 P.M. bulletin, it was immediately picked up by the press. At 6.29 P.M., the Telegraph 
became the first newspaper to report the NBH story on its website.39 It was not until 
7.02 P.M. that the BBC presented a full package including, for the first time, a video 
interview with Christine Pratt and extended live-to-anchor commentary from the BBC’s 
deputy political editor James Landale.40 Landale’s report also included a second denial of 
bullying from the Cabinet Office, this time explicitly stating that the Cabinet Secretary, 
Sir Gus O’Donnell, did not speak with the prime minister about his behavior. As soon 
as Landale’s report had ended, his senior colleague, Nick Robinson, posted an update 
to his blog arguing that Lord Mandelson’s defense of the prime minister earlier in the 
day had “backfired,” but once again the blog post made no mention of the NBH.41 The 
frame was shifting, and this was a period of uncertainty. Two minutes later, the Telegraph 
added further material to its story originally published at 6.29 P.M., fleshing out the 
NBH claims.42 This was followed by a number of new articles published in quick succes-
sion, as the press scrambled to integrate the new information. Over the next four hours, 
the Star (7.19 P.M.), the Mirror (7.30 P.M.), the Mail (8.31 P.M. and 10.46 P.M.), the Sun 
(9.19 P.M.), the Financial Times (10.27 P.M.), and the Times (11.18 P.M.) all added the 
news about Christine Pratt and the NBH. And yet, not one of these press articles raised 
the issue of the contested origins and status of the organization.43



Chadwick 15

But it was doubts about the NBH’s status that led Vijay Singh Riyait, an IT engineer 
and Labour-supporting activist with his own blog (www.sikhgeek.com) to send a Twitter 
message to Channel 4’s Krishnan Guru-Murthy at 9.16 P.M. Riyait pointed to an anon-
ymous blog that had been set up some six months earlier, in August 2009, to act as a 
channel for those with grievances against the NBH. Labeled “The Bullying Helpline: 
the last thing you need if you’re being bullied,” the blog raised questions about the 
NBH’s working practices, in particular its relationship with a company, HR & Diversity 
Management, owned by Christine Pratt and her husband.44 The link to this hitherto 
obscure blog was first posted to Twitter earlier that evening by Jo Anne Brown, the 
head of Dignity Works, a rival management consultancy specializing in workplace 
“bullying and harrassment.”45 The link had been recirculated in the emerging Twitter 
storm, which now centered on the NBH’s alleged Conservative Party links, its chari-
table status and working practices, and the publicity-seeking behavior of its chief. Riyait 
had picked up Jo Anne Brown’s link and decided to forward it to Channel 4 News via 
Guru-Murthy.

Within the space of a few hours, therefore, the NBH’s motives had been called into 
question. A new set of news actors from the charity and management consultancy sector 
were now plugging into the assemblage. These individuals were seeking to use bullygate 
as a means of publicizing their own work and to criticize a rival for its alleged breach 
of ethics on client confidentiality. Twitter enabled these actors to intervene and shape 
the flow of news because their expressed skepticism served to heighten awareness 
of the NBH’s organizational status among journalists and bloggers monitoring their 
Twitter feeds.

This increasing skepticism soon began to be reflected in the mainstream. The first hint 
was a cautious blog post from the BBC’s political editor, Nick Robinson, at 9.35 P.M. 
Robinson reported the doubts (without attribution) about the NBH, and mentioned that 
there was a supportive statement from Conservative leader David Cameron on its web-
site. He also reported that Downing Street had issued a response to the NBH allegations, 
stating that they had never been contacted by the organization. It was also revealed that 
the Labour MP Anne Snelgrove had helped publicize the NBH when it was established 
but had severed her links when she became aware of complaints that the helpline was 
allegedly referring calls to the private consultancy business run by Christine Pratt’s hus-
band. Robinson went on: “Colleagues checked the status of the charity and questioned 
Ms Pratt’s claims. We can’t, of course, verify the truth of her allegations—merely report 
them and Downing Street’s response to them.”46

Shortly after Robinson’s blog post, Bullying UK, another anti-bullying charity, inter-
vened. It issued a strongly worded press release on its website criticizing the NBH for 
breaching confidentiality and sent a message to Nick Robinson’s Twitter account inform-
ing him.47 Meanwhile, the volume of comments had been building on Robinson’s blog 
from readers pointing out the potential lack of credibility of Christine Pratt as a source.48

At this point, however, no professional journalist was willing to publicly question the 
NBH’s testimony. As the evening drew to a close and the next day’s newspapers were in 
the process of being finalized, the NBH’s claims seemed set to dominate the headlines 



16  International Journal of Press/Politics 16(1)

as the political information cycle moved into Monday morning. The frame was finely 
balanced.

“Who Are the National Bullying Helpline?”
Late on Sunday evening, at 11.28 P.M., there was yet another decisive shift. Left-of-centre 
blogger, Adam Bienkov, posted an article to his well-known political blog Tory Troll, 
entitled “Who are the National Bullying Helpline?” Bienkov wrote that the NBH story 
“immediately smelt funny” and he criticized the BBC for failing to check its facts. He 
had spent the evening researching publicly available online sources such as the 
Charity Commission’s website and the Internet’s Whois database, which lists the own-
ers of web domain names. These sources showed that a number of senior Conservatives 
were associated with the NBH, that the NBH had a number of informal links with the 
Conservative-controlled Swindon local council, and that the organization was late in 
filing its accounts and had “registered just £852 in expenditure since they were estab-
lished.”49 Bienkov then posted a link to the post on Twitter. A few minutes later, at 
11.39 P.M., Labour MP Kerry McCarthy retweeted Adam Bienkov’s blog post to her 
6,000 followers, and this was in turn retweeted many hundreds of times late into the 
night.50 Bienkov’s blog post assembled in readable form what had, until then, been a 
dispersed and fragmented set of messages and countermessages on Twitter.

During the early hours of Monday, February 22, the newspapers’ digital editions 
were uploaded as the political information cycle moved into a decisive final phase. 
Uncertainty over the NBH angle continued, and was revealed in the lack of consensus 
in the mainstream press over whether to cover it. The Independent and the Guardian 
still made no mention of Pratt’s allegations, though they did publish pieces on the 
Rawnsley book.51 It was not until 7.00 A.M., when the Guardian published a commen-
tary piece by Jonathan Freedland, that the paper mentioned the NBH, and even then it 
was in neutral terms.52 By now, however, the focus had shifted once again to the broad-
cast studios. Pratt appeared on the two major early morning national television shows, 
GMTV and BBC Breakfast, to defend her claims. More significantly, she also appeared 
alongside Labour MP Anne Snelgrove on BBC Radio Four’s highly influential Today 
program. As part of the interview, Today’s presenter, John Humphrys, read out extracts 
from e-mail messages from disgruntled clients of the NBH and suggested that Pratt’s 
husband’s company had been “angling for business” with people who called what was 
supposed to be a charitable organization. These e-mails had been handed to Humphrys 
by Anne Snelgrove.53 It was clear that the frame was now shifting toward outright 
skepticism about the NBH.

Pratt’s television and radio appearances then fed into new stories for the press. The 
Daily Star and the Daily Telegraph simply reported Pratt’s appearances.54 In the back-
ground, however, things were shifting. At 9.29 A.M., the BBC’s political correspondent, 
Laura Kuenssberg, posted on Twitter that one of the patrons of the NBH, Professor Cary 
Cooper, had resigned from its board.55 Cooper is a prestigious scholar in the field of 
management and workplace studies and is well known for his media appearances. This 
was, therefore, a major blow to the entire bullygate frame.



Chadwick 17

Perhaps sensing that the power of the story was beginning to recede, the Conservative 
Party leader, David Cameron, attempted to seize the initiative. At 10.45 A.M., while 
speaking at a preelection conference in east London, Cameron suggested during questions 
that there ought to be an official inquiry into the bullying allegations inside Downing 
Street. He recommended that the former Parliamentary Commissioner for Standards, 
Sir Philip Mawer, should conduct the inquiry. Immediately, Tim Montgomerie, editor 
of the Conservative Home website and an attendee at the conference, broke this infor-
mation on Twitter. Half an hour later, the BBC’s Laura Kuenssberg tweeted the news 
that Cameron had called for an official inquiry.56 Understandably, Cameron’s interven-
tion had a huge impact on the news agenda. At 11.34 A.M., the Times published an 
article stating that the paper had been in contact with Pratt the night before, when she 
had told their reporter that “they [staff in 10 Downing Street] had been in contact by 
e-mail, by phone and that they [the NBH] could see the computers used to download 
their literature.”57

The unfolding story was now being mediated almost in real time. Two minutes later, 
at 11.36 A.M., Laura Kuenssberg tweeted that Labour minister Lord Mandelson had 
accused the Conservatives of “directing” Christine Pratt. At 11.47 A.M., Times journalist 
Jenny Booth reported that Cameron, and now the opposition Liberal Democrats’ leader, 
Nick Clegg, had both called for an official inquiry. At 12.52 P.M., Laura Kuenssberg, who 
had clearly been in contact with the Conservatives to ask them to confirm or deny Lord 
Mandelson’s allegations, tweeted that the Conservatives “totally reject idea they had 
anything to do with charity allegations.”58

Once again, the focus shifted back to broadcasting. BBC Radio Four’s influential 
The World at One led on Lord Mandelson’s remarks from midmorning and reports that 
the Conservatives had strongly denied the allegation that they had links with Pratt. The 
show’s presenter, Martha Kearney, interviewed Peter Watt, former general secretary of 
the Labour Party, who spoke of Brown’s occasional bad temper. Kearney also inter-
viewed Professor Cary Cooper, who stated that he had resigned from the NBH on the 
grounds of its breaches of client confidentiality. The head of the NBH’s rival organiza-
tion, Bullying UK’s Liz Carnell, who was also interviewed, reported that she had asked 
the Charity Commission to carry out an investigation into the breach of confidentiality 
by the NBH.59

At 2.04 P.M., Christine Pratt appeared on Sky News in what was to prove her last live 
television interview of the bullygate affair, only about 22 hours after her initial inter-
vention. At 3.25 P.M., Downing Street released a third statement of denial and at 4.24 
P.M. Laura Kuenssberg tweeted that Sir Gus O’Donnell had again confirmed that he 
never raised any concerns with Brown. At 4.37 P.M., Andrew Rawnsley responded 
directly to this denial on Twitter: “Sir Gus O’Donnell spoke to the Prime Minister 
about his behavior. My source for that could not be better.” Then, Gordon Brown used 
an interview with the Economist magazine to further deny the allegations.60

Meanwhile, the NBH was falling apart. Its three remaining patrons announced their 
resignation from its board: Sarah Cawood, a television presenter, Conservative coun-
cillor Mary O’Connor, and, more importantly, Ann Widdecombe, the Conservative 
MP whose association with the organization had led to the suspicions regarding its 



18  International Journal of Press/Politics 16(1)

alleged alignment with the Conservatives and which had sparked off the investigations 
by Twitter users and the blogger Adam Bienkov. By the early Monday evening, the 
press began reporting the patrons’ resignations rather than Pratt’s confirmation of the 
events alleged in Rawnsley’s book.61

By the time of Britain’s most-watched news show, the BBC Ten O’Clock News, later 
that Monday night, the bullygate story was effectively finished. The BBC led on the 
story. While it repeated Cameron and Clegg’s calls for an official inquiry, it reported that 
the Charity Commission was now investigating the NBH. It sent a reporter, John Kay, 
to the NBH’s headquarters in Swindon, in order to show that its offices were next door-
but-one to those of the local Conservative Party. Though the BBC did not draw its own 
conclusions, it reported that this was likely to add to speculation that Christine Pratt 
may have been politically motivated. Nick Robinson pointedly stated that the BBC had 
“broken the story” about the NBH, when in fact this was not the case. In his final piece 
to camera, Robinson said: “It is now official. There was no bullying in that building 
behind me [Number 10], there will be no inquiry, the cabinet secretary gave no warn-
ing, at least by the latest statement that he has issued.”62 Robinson went on to say that 
the story raised broader concerns about the prime minister’s character, but the fact that 
he began his report with the official denials is an indication of how far the initial story 
had evolved over the course of three days.

On February 25, the Charity Commission issued a press release stating that it was 
conducting a formal investigation of 160 complaints about the working practices of the 
NBH. Meanwhile the NBH temporarily suspended its operations.63

Conclusion
The mediation of the bullygate affair has been used here to illustrate the concepts of 
the hybrid news system and the political information cycle. This sensational political 
news story received cross-media saturation coverage across all outlets for an entire 
weekend, as the personnel, practices, genres, technologies, and temporalities of new 
online media were hybridized with those of broadcast and press media. There was a 
book whose contents were leaked to a national newspaper three weeks before it was 
excerpted in a rival national newspaper as part of that rival’s relaunch strategy. There 
was a prime minister who tried to preempt the revelations, by appearing on a television 
talk show a week earlier, granting an interview to a further rival national newspaper, and 
using an exclusive interview with a television news program to deny the allegations the 
day before they were published. There were journalists operating in a hypercompetitive 
environment, interacting with each other and ordinary citizens in public, breaking sto-
ries and new information on the web, on their own blogs, or on Twitter, hours before 
they appeared in scheduled broadcast news bulletins. Some journalists clearly picked 
up valuable information in online interactions with ordinary members of the public. A 
backbench MP orchestrated a Twitter hashtag campaign in order to attack the story’s 
credibility, forcing the book’s author to respond directly on Twitter in order to defend 



Chadwick 19

himself. A blogger conducted online research—encompassing the archives of a seemingly 
unrelated anonymous blog set up some six months earlier by a disgruntled former 
client of the NBH—in order to reveal the dubious credibility of a source that most, 
though not all, mainstream news journalists appeared not to have questioned.

The hybridized ways in which important political news events are now mediated 
presents new opportunities for nonelite actors to enter news production assemblages 
through timely interventions and sometimes direct, one-to-one, micro-level interactions 
with professional journalists. Contrary to much of the skeptical commentary, bloggers 
and social media users are not always “parasitical” on the “mainstream” media. Equally, 
professional journalists do not slavishly chase every last online utterance by bloggers 
and social media users. As they did in the past, journalists use their considerable power 
and professional resources to influence news agendas, control the flow of information, 
outdo their rivals, and undermine the new media upstarts. But at the same time, online 
activists and news professionals alike are now routinely engaged in loosely coupled 
assemblages characterized by conflict, competition, partisanship, and mutual depen-
dency, in the pursuit of new information that will propel a news story forward and 
increase its newsworthiness. Much of this activity is episodic and it occurs in real time 
as a story unfolds. It is therefore easy to miss and can only be reconstructed through the 
real-time observational method adopted in this study.

Political information cycles contain pockets of engagement that may momentarily 
bring greater numbers of players into news-making assemblages, but this is not “crowd-
sourcing” or the “wisdom of crowds” (Howe 2008; Surowiecki 2004). Intraelite com-
petition is a dominant feature of this environment and the nonelite actors in this study 
were mostly, though not exclusively, motivated and strategically oriented political 
activists—or those with at least an interest in following politics—whose behavior 
suggests an awareness that carefully timed interactions with elite politicians and pro-
fessional journalists will occasionally be able to play a role in shaping the news. Small 
numbers of individuals made the truly decisive interventions, and we need to pay care-
ful attention, as this study has done, to decipher who actually does the powerful “work” 
in this environment. At the same time, however, we should not lose sight of the fact that 
ordinary citizens, operating away from the elite political–media nexus, can, on occasion, 
affect the meaning and flow of news. It is therefore too simplistic to conceptualize this 
new environment as “relatively insular and exclusionary” (Davis 2010).

Future research should begin from the assumption that the construction of political 
news is now a much more fluid and dynamic process than it was during the heyday of 
linear broadcast television. In this new environment, it is difficult, but as this study has 
shown, not impossible, to trace and accurately document who does what, when, where, 
and to whom, as well as the difference made by discrete actions. Detailed narrative case 
studies will capture rich and useful data in this emerging environment; so, too, will 
more quantitative approaches. But narrative will prove particularly advantageous for 
staying “close” to the events that matter for illustrating the role of assemblages as they 
operate in hybridized news systems. Increasingly sophisticated and publicly available 



20  International Journal of Press/Politics 16(1)

archives of online services will make studies of the political information cycle more 
achievable and transparent. Cross-national research will be able to compare and con-
trast how the modalities of the political information cycle and news system hybridity 
are modulated by specific national cultures, embedded institutional norms, routines, 
genres, and technological practices, among other variables.

As mass market online news enters its second decade, the current political communi-
cation environment has come to seem like the natural order of things. We need to capture 
what is changing during this chaotic period of transition. Fast-moving episodes like bul-
lygate reveal deeper trends that we must document and interpret to reveal the ongoing 
evolution of mediated politics.

Author’s Note

I would like to thank the editor and the anonymous reviewers for their helpful comments and 
suggestions. Any errors or shortcomings are, of course, my own.

Declaration of Conflicting Interests
The author(s) declared no conflicts of interests with respect to the authorship and/or publication 
of this article.

Funding
The author(s) received no financial support for the research and/or authorship of this article.

Notes
 1. A note about method. The hybrid news system presents significant challenges to research-

ers. Newspaper journalists now frequently post multiple updates to stories throughout the 
day and night, and news sites have widely varying archive policies. The technological 
limitations of journalists’ content management systems as well as editorial policy deter-
mine whether and how updates, additions, headline alterations, and picture replacements 
are signaled to readers. Most blogs and a minority of mainstream news outlets, such as the 
Guardian and the Financial Times, are transparent about an article’s provenance. However, 
practices vary widely and it is common to see outdated time stamps, the incremental addi-
tion of paragraphs at the top or bottom of stories, and headline and URL changes to reflect 
new angles as they emerge. Sometimes entire stories will simply be overwritten, even 
though the original hyperlink will be retained. All of these can occur without readers being 
explicitly notified.

 Several “forensic” strategies were used to overcome these problems. In addition to moni-
toring key political blogs and the main national news outlets’ websites, the free and pub-
licly available Google Reader was used to monitor the RSS feeds and the timings of article 
releases from February 20 to February 25, 2010, for the following outlets: BBC News (Front 
Page feed), Daily Express, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Star, Daily Telegraph, Financial 
Times, Guardian, Independent, Independent on Sunday, Mail on Sunday, News of the World, 
Observer, Sun, Sunday Express, Sunday Mirror, Sunday Telegraph, Sunday Times, and the 
Times. Links were followed back to newspaper websites to check for article modifications, 



Chadwick 21

updates, and deletions. Google Reader consists of an effectively unlimited archive of every 
RSS feed dating back to when a single user first added it to Google’s database. Evernote, 
free and publicly available software, was used to store selected press articles: see http://
www.evernote.com. Readers may email the author for a link to this archive, which has been 
deposited online.

 The broadcast media archiving service, Box of Broadcasts, was used to store content from 
Channel 4 News, BBC News at Ten, the BBC 24-Hour News Channel, and ITV News, 
enabling the analysis of pivotal moments during the flow of events on February 20, 21, and 
22. This service is available to member institutions of the British Universities Film and Video 
Council. See http://bobnational.net. Nonsubscribers may e-mail the author for copies of these 
video files. Where they exist, links to public transcripts of television and radio shows have 
been provided.

 The Twitter search function at http://search.twitter.com was monitored in real time using a 
number of queries, such as “national bullying helpline,” “#rawnsleyrot,” and “#bullygate.” 
Since the Twitter search service began, the company has only made public the results from 
approximately three weeks prior to running a query, and, at the time of the fieldwork 
in February 2010, no robust and publicly available means of automatically extracting and 
archiving individual Twitter updates existed. To circumvent these limitations, screen outputs 
of selected Twitter searches were captured in real time and stored in Evernote. Readers may 
e-mail the author for a link to this online archive. In April 2010, after the initial fieldwork 
was conducted, Google launched its Google Replay Search. At the time of this writing 
(July 2010) this enables searches of the Twitter archive going back to early February 2010 
and it presents the results in a timeline format, though it cannot automatically account for 
changes to the names of individual Twitter accounts; these must be followed up manually. 
Where possible, the Google Replay Search service has been used to track and present 
publicly available links to key Twitter updates. Google’s time stamps are correct, but differ 
from those in Twitter archives by one hour due to different servers’ time zone configura-
tions. Twitter updates are reproduced throughout in their original, often ungrammatical and 
incorrectly punctuated, form.

 2. Walters, Simon, “Angry Gordon Brown ‘Hit Out at Aide and Yanked Secretary from 
Her Chair,’” Mail on Sunday Website, January 31, 2010, http://www.dailymail.co.uk/
news/article-1247357/Angry-Gordon-Brown-hit-aide-yanked-secretary-chair.html (last 
accessed June 15, 2010).

 3. Fawkes, Guido, “Labour Will Have a Khrushchev Moment of Truth in the End,” Guido 
Fawkes’ Blog, January 31, 2010, http://order-order.com/2010/01/31/labour-will-have-a-
khrushchev-moment-of-truth-in-the-end/ (last accessed June 15, 2010); Montgomerie, Tim, 
“Brown Accused of Violence against Staff in Damaging New Revelations,” Conservative 
Home Website, January 30, 2010, http://conservativehome.blogs.com/leftwatch/2010/01/
brown-accused-of-violence-against-staff-in-damaging-new-revelations.html (last accessed 
June 15, 2010).

 4. The British media’s regular politics, commentary, and opinion cycle now reaches a cre-
scendo with the weekend newspapers and the Sunday political television shows. Sunday 
newspapers feature the heavyweight commentary and columnist content in British political 



22  International Journal of Press/Politics 16(1)

news. Yet “the Sundays” are now essentially published well in advance as online editions 
are released to the web throughout Saturday evenings. As a result, the Sundays now play an 
increasingly important role in defining the news agenda for the equally influential Sunday 
morning television, particularly the BBC’s 9 A.M. Andrew Marr Show, but also Adam 
Boulton’s 11 A.M. show on Sky News, and the BBC’s midday Politics Show.

 5. Channel 4 News. “Channel 4 News,” February 20, 2010.
 6. King, Oliver, “Channel 4 News interview with Gordon Brown on his election launch. 

Tonight 1910. Only network TV interview he giving today,” Twitter.com/oliverjamesking, 
February 20, 2010, http://twitter.com/oliverjamesking/status/9381529327 (last accessed 
February 20, 2010).

 7. Channel 4 News, “Gordon Brown Denies Angry Outburst Claims,” Channel 4 News Web-
site, February 20, 2010, http://www.channel4.com/news/articles/politics/domestic_politics/
gordon+brown+denies+angry+outburst+claims/3553242 (last accessed February 20, 2010).

 8. Fraser, Ed, “Exclusive: Gordon Brown refutes allegations he hit an adviser - says he’s 
never hit anyone in his life. . . . http://bit.ly/byZ7Dl,” Twitter.com/frasereC4, February 20, 
2010, http://twitter.com/frasereC4/status/9399836988 (last accessed February 20, 2010).

9. Daily Star, “I Have Never Hit Anyone, Insists PM,” Daily Star Website, February 20, 2010, 
http://www.dailystar.co.uk/latestnews/view/123181/I-have-never-hit-anyone-insists-PM/ 
(last accessed February 20, 2010); Daily Mirror, “I Have Never Hit Anyone, Insists PM,” 
Daily Mirror Website, February 20, 2010, http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/02/20/
i-have-never-hit-anyone-insists-pm-115875-22057223/ (last accessed February 20, 2010); 
Daily Express, “I Have Never Hit Anyone, Insists PM,” Daily Express Website, February 20, 
2010, http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/159499/I-have-never-hit-anyone-insists-PM/ 
(last accessed February 20, 2010).

10. Channel 4 News, Channel 4 News, February 20, 2010.
11. See, e.g., News of the World, “PM Denies He Hit Aide,” News of the World Website, 

February 20, 2010, http://www.newsoftheworld.co.uk/news/735212/Brown-I-have-never-
hit-anyone-in-my-life.html (last accessed February 20, 2010).

12. Fraser, Ed, “Observer Rawnsley alleges Brown received an unprecedented reprimand from the 
head of the Civil Service for abusive behaviour to staff,” Twitter.com/frasereC4, February 20, 
2010, http://twitter.com/frasereC4/status/9399836988 (last accessed February 20, 2010).

13. Fraser, Ed, “Observer story on brown sensational - just read pre release,” Twitter.com/fra-
sereC4, February 20, 2010, http://twitter.com/frasereC4/status/9399177332 (last accessed 
February 20, 2010).

14. Montgomerie, Tim, “Andrew Rawnsley’s Revelations about Gordon Brown,” Conservative 
Home Website, February 20, 2010, http://conservativehome.blogs.com/leftwatch/2010/02/
andrew-rawnsleys-revelations-about-gordon-brown.html (last accessed February 20, 2010).

15. The statement was not published. Its precise timing was revealed by the BBC’s political 
editor Nick Robinson on BBC television’s Ten O’Clock News on February 22, 2010.

16. Daily Mirror, “Brown ‘Was Warned’ about Outbursts,” Daily Mirror Website, February 20, 2010, 
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/02/20/brown-was-warned-about-outbursts- 
115875-22057841/ (last accessed February 20, 2010); Daily Star, “Brown ‘Was Warned’ about 



Chadwick 23

Outbursts,” Daily Star Website, February 20, 2010, http://www.dailystar.co.uk/latestnews/
view/123181/Brown-was-warned-about-outbursts/ (last accessed February 20, 2010).

17. McCarthy, Kerry, “RT @mickswales: Getting sick of journos who made careers on back 
of links to Lab now trashing us to curry favour with Tories. <#rawnsleyrot,” Twitter.com/
KerryMP, February 20, 2010, http://twitter.com/KerryMP/status/9403106398 (last accessed 
February 20, 2010).

18. In central London, the following day’s papers have always been available for sale at newsstands 
during the late evening before their official publication.

19. Helm, Toby, and Anushka Asthana, “Civil Service Chief Warned Gordon Brown over 
Abusive Treatment of Staff,” Observer Website, February 21, 2010, http://www.guardian
.co.uk/politics/2010/feb/21/gordon-brown-abusive-treatment-staff (last accessed February 
21, 2010).

20. Oakeshott, Isobel, “Gordon Brown Forced to Deny Hitting Staff,” Sunday Times Web-
site, February 21, 2010, http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article7034938.
ece#cid=OTC-RSS&attr=797084 (last accessed February 21, 2010); Sunday Telegraph 
“Gordon Brown Denies ‘Malicious’ Claim He Mistreated Staff,” Sunday Telegraph Website, 
February 21, 2010, http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/gordon-brown/ 
7283579/Gordon-Brown-denies-malicious-claim-he-mistreated-staff.html (last accessed 
Feburary 21, 2010).

21. BBC, “Andrew Marr Show: Lord Mandelson Transcript,” February 21, 2010, http://news
.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/8526896.stm (last accessed June 18, 2010).

22. BBC, The Politics Show, February 21, 2010; Churcher, Joe, “Mandelson: Brown Is Not a 
Bully,” Independent on Sunday Website, February 21, 2010, http://www.independent.co.uk/
news/uk/politics/mandelson-brown-is-not-a-bully-1906172.html (last accessed February 
21, 2010); Coates, Sam, “Mandelson: Gordon Brown Doesn’t Bully His Staff, He Is Just 
Demanding,” Sunday Times Website, February 21, 2010, http://www.timesonline.co.uk/tol/
news/politics/article7035272.ece#cid=OTC-RSS&attr=797084 (last accessed February 21, 
2010); Sky News, Sunday Live with Adam Bolton, February 21, 2010; Sunday Telegraph, 
“Lord Mandelson Defends Gordon Brown against Bullying Claims,” Sunday Telegraph 
Website, February 21, 2010, http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/gordon-
brown/7284679/Lord-Mandelson-defends-Gordon-Brown-against-bullying-claims.html 
(last accessed February 21, 2010); Sun, “Brown Denies Bully Allegations,” Sun Website, 
February 21, 2010, http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2862173/Brown-denies-
bully-allegations.html (last accessed February 21, 2010). The Sunday Mirror ran the same 
article as the Independent—the PA wire story by Joe Churcher.

23. Robinson, Nick, “Brown’s Behaviour,” February 21, 2010, http://www.bbc.co.uk/blogs/
nickrobinson/2010/02/browns_behaviou.html (last accessed February 21, 2010).

24. Barker, Alex, “Ministers Rally to Brown over ‘Bullying’ Claims,” Financial Times Website, 
February 21, 2010, http://www.ft.com/cms/s/0/df7300b8-1eef-11df-9584-00144feab49a.
html?ftcamp=rss (last accessed February 21, 2010); Brogan, Benedict, “Gordon Brown: 
‘Psychological Flaws’ Is Starting to Look Like an Understatement,” Sunday Telegraph 
Website, February 21, 2010, http://www.telegraph.co.uk/news/election-2010/7286123/
Gordon-Brown-psychological-flaws-is-starting-to-look-like-an-understatment.html 



24  International Journal of Press/Politics 16(1)

(last accessed February 21, 2010). At 2.44 P.M., Mail on Sunday reporter Simon Walters 
updated his article from the night before. See Walters, Simon, “Gordon Is Not a Bully, 
Claims Mandelson as PM Is Accused of Abusing Downing Street Staff,” Mail on Sunday 
Website, February 21, 2010, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1252584/Gordon-
bully-claims-Mandelson-PM-accused-abusing-Downing-Street-staff.html?ITO=1490 (last 
accessed February 21, 2010).

25. Conservative Home, “Sunday 21st February 2010,” Conservative Home Website, 
October 21, 2010, http://conservativehome.blogs.com/frontpage/2010/02/sunday-21st-february- 
2010.html (last accessed October 21, 2010).

26. Manning, Lucy, “National Bullying Helpline tells ITV News they have had several calls from 
staff at Downing Street complaining about bullying culture,” Twitter.com/lucymanning, 
February 21, 2010, http://twitter.com/lucymanning/status/9435675183 (last accessed 
February 21, 2010).

27. BBC News. “BBC Ten O’Clock News,” February 22, 2010.
28. Rawnsley, Andrew, “RT @lucymanning: National Bullying Helpline tells ITV News they 

have had several calls from staff at Downing Street complaining about bu . . .” Twitter.com/
andrewrawnsley, February 21, 2010, http://twitter.com/andrewrawnsley/status/9435705626 
(last accessed February 21, 2010).

29. Google Replay Search, “National Bullying Helpline,” Google Replay Search, http://
www.google.co.uk/search?q=national+bullying+helpline&hl=en&prmdo=1&prmd=n&f
ilter=0&tbs=mbl:1,mbl_hs:1266710400,mbl_he:1266796799,mbl_rs:1266769607,mbl_
re:1266772015 (last accessed June 23, 2010). Screen grabs of this flow of Twitter messages 
can also be found in the author’s online archive.

30. Nuttall, Sarah, “Oh dear & the Patron of the National Bullying Helpline is. . . . wait for 
it. . . . Ann Widdecombe. Be afraid. Be very afraid Mr Brown!” Twitter.com/sarahcopywriter, 
February 21, 2010, http://twitter.com/sarahcopywriter/statuses/9436865337 (last accessed 
February 21, 2010).

31. Guru-Murthy, Krishnan, “been looking into ‘National Bullying Helpline’ after their Downing 
Street claim. they have 2 Tory Patrons and Cameron quote on website,” Twitter.com/krishgm, 
February 21, 2010, http://twitter.com/krishgm/statuses/9437279195 (last accessed February 
21, 2010).

32. This was established using the online tool, Doesfollow, which enables “who follows 
whom” search queries. Doesfollow, “Search Query: krishgm and caroleharry,” Doesfol-
low Website, February 21, 2010, http://doesfollow.com/krishgm/caroleharry (last accessed 
February 21, 2010).

33. Zarb, Sacha, “The National Bullying Helpline says ‘Your call is confidential to us and you 
will be treated with dignity and respect at all times.’ hmmmm,” Twitter.com/sachazarb, 
February 21, 2010, http://twitter.com/sachazarb/statuses/9437424123 (last accessed 
February 21, 2010).

34. BBC News, BBC Ten O’Clock News, February 22, 2010.
35. BBC News Online, “Helpline Enters Brown ‘Bully’ Row,” BBC News Website, February 21, 

2010, http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/8527193.stm (last accessed February 21, 2010).
36. BBC News, “BBC News Special: BAFTA 2010,” February 21, 2010; BBC, “Several people 

working in Gordon Brown’s office contacted an anti-bullying helpline, its boss tells the 



Chadwick 25

BBC. http://bit.ly/c7srZ4,” Twitter.com/bbcpolitics, http://twitter.com/bbcpolitics/status/
9437632216 (last accessed Feburary 21, 2010).

37. ITV News, ITV News, February 21, 2010.
38. Channel 4 News, Channel 4 News, February 20, 2010.
39. Sunday Telegraph, “Gordon Brown Criticised by Anti-Bullying Head,” Sunday Tele-

graph Website, February 21, 2010, http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/
gordon-brown/7286639/Gordon-Brown-criticised-by-anti-bullying-head.html (last accessed 
February 21, 2010).

40. BBC News, BBC News, February 21, 2010.
41. Robinson, Nick, “Mandelson Comments Backfire,” Nick Robinson’s Newslog, February 

21, 2010, http://www.bbc.co.uk/blogs/nickrobinson/2010/02/mandelson_comme.html (last 
accessed February 21, 2010).

42. Sunday Telegraph, “Gordon Brown Attacked by Anti-Bullying Chief,” Sunday Tele-
graph Website, February 21, 2010, http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/
gordon-brown/7286800/Gordon-Brown-attacked-by-anti-bullying-chief.html (last accessed 
February 21, 2010).

43. Daily Star, “Brown’s Staff Rang Bullying Helpline,” Daily Star Website, February 21, 2010, 
http://www.dailystar.co.uk/latestnews/view/123293/PM-staff-called-bullying-helpline-/ 
(last accessed February 21, 2010); Sunday Mirror, “PM Staff ‘Called Bully Helpline,’” Sun-
day Mirror Website, February 21, 2010, http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/02/21/
pm-staff-called-bullying-helpline-115875-22059901/ (last accessed February 21, 2010); 
Walters, Simon, “Gordon Is Not a Bully, Claims Mandelson as PM Is Accused of Abusing 
Downing Street Staff,” February 21, 2010, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1252584/
Gordon-bully-claims-Mandelson-PM-accused-abusing-Downing-Street-staff.html (last 
accessed February 21, 2010); Sun, “Brown Denies Bully Allegations,” Sun Website, 
February 21, 2010, http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2862173/Brown-denies-
bully-allegations.html (last accessed February 21, 2010); Barker, Alex, “Ministers Rally to 
Brown over ‘Bullying’ Claims,” Financial Times Website, February 21, 2010, http://www
.ft.com/cms/s/0/df7300b8-1eef-11df-9584-00144feab49a.html?ftcamp=rss (last accessed 
February 21, 2010); Coates, Sam, “Downing Street Officials Try to Play Down Brown’s 
Alleged Bullying,” The Sunday Times Website, February 21, 2010, http://www.timesonline.
co.uk/tol/news/politics/article7035738.ece (last accessed February 21, 2010).

44. Anonymous, The Bullying Helpline Blog, February 21, 2010, http://thebullyinghelpline
.blogspot.com/ (last accessed February 21, 2010).

45. Brown, Jo Ann, “Try thebullyinghelpline.blogspot.com @jonswaine - Nat Bullying Helpline 
just a cheapy front for this commercial litigation ‘consultancy,’” Twitter.com/DignityWorks, 
February 21, 2010, http://twitter.com/DignityWorks/status/9438118357 (last accessed 
February 21, 2010).

46. Robinson, Nick, “No 10 Questions Helpline in Brown ‘Bullying’ Row,” Nick Robinson’s 
Newslog, February 21, 2010, http://www.bbc.co.uk/blogs/nickrobinson/2010/02/helplines
_invol.html (last accessed February 21, 2010).

47. Bullying UK, “National Bullying Helpline Breach of Confidentiality over Gordon Brown 
Complaints,” Bullying UK Website, February 21, 2010, http://www.bullying.co.uk/index



26  International Journal of Press/Politics 16(1)

.php/201002221235/blog/uk-news/national-bullying-helpline-breach-of-confidentiality-
over-gordon-brown-complaints.html (last accessed February 21, 2010); Bullying UK, “@
bbcnickrobinson Our Statement regarding todays Gordon Brown and The National Bul-
lying Helpline story http://buk.cc/9ehHVR,” Twitter.com/bullyinguk, February 21, 2010, 
http://twitter.com/bullyinguk/status/9447128169 (last accessed February 21, 2010).

48. At this stage, these comments were not public. Their existence can only be known in hind-
sight because the BBC operates a strict moderation queue for its journalists’ blog comments. 
During important news events, overloaded moderation queues can of course act as a con-
straint on citizens’ attempts to influence events.

49. Bienkov, Adam, “Who Are the National Bullying Helpline?” Adam Bienkov’s Website, 
February 21, 2010, http://torytroll.blogspot.com/2010/02/who-are-national-bullying-helpline 
.html (last accessed February 21, 2010).

50. McCarthy, Kerry, “RT @AdamBienkov New Post: Who are the National Bullying Helpline? 
http://bit.ly/cd8hYJ < incl link to this http://bit.ly/92bpMy,” Twitter.com/KerryMP, February 
21, 2010, http://twitter.com/KerryMP/status/9450210148 (last accessed February 21, 2010).

51. Anderson, Bruce, “Bullying, Tantrums and Brown,” Independent Website, February 22, 2010, 
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/bruce-anderson/bruce-anderson-
bullying-tantrums-and-brown-1906506.html (last accessed February 22, 2010); Guardian, 
“Gordon Brown: Brought to Book,” Guardian Website, February 22, 2010, http://www.
guardian.co.uk/commentisfree/2010/feb/22/andrew-rawnsley-gordon-brown-temper (last 
accessed February 22, 2010); Ashley, Jackie, “A Month Ago, This Might Just Have Bur-
ied Brown. Not Now,” Guardian Website, February 22, 2010, http://www.guard ian.co.uk/
commentisfree/2010/feb/21/brown-temper-elections-labour-tories (last accessed February 
22, 2010).

52. Freedland, Jonathan, “Revelations About Brown Are Damaging, but They Hold No Surprises 
for Voters,” Guardian Website, February 22, 2010, http://www.guardian.co.uk/politics/2010/
feb/22/revelations-brown-damaging-voters (last accessed February 22, 2010).

53. BBC Radio Four, Today, February 22, 2010.
54. Daily Star, “Brown’s Staff Rang Bully Helpline,” Daily Star Website, February 22, 2010, 

http://www.dailystar.co.uk/latestnews/view/123369/Brown-s-staff-rang-bully-helpline-/ 
(last accessed February 22, 2010); Irvine, Chris, “Gordon Brown under Pressure to Explain 
Anti-Bullying Chief’s Allegations,” Daily Telegraph Website, February 22, 2010, http://
www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/gordon-brown/7289856/Gordon-Brown-
under-pressure-to-explain-anti-bullying-chiefs-allegations.html (last accessed February 
22, 2010).

55. Kuenssberg, Laura, “One of the patrons of the bullying charity has just resigned,” Twitter.
com/BBCLauraK, February 22, 2010, http://twitter.com/BBCLauraK/status/9469476919 
(last accessed February 22, 2010).

56. Montgomerie, Tim, “BREAKING: Cameron suggests Sir Philip Mawer, custodian of min-
isterial code, runs an inquiry to get to bottom of bullying allegations #pbage,” Twitter.com/
TimMontgomerie, February 22, 2010, http://twitter.com/TimMontgomerie/status/9471176686 
(last accessed February 22, 2010); Kuenssberg, Laura, “David Cameron calls for an inquiry 
into no 10 bullying allegations,” Twitter.com/BBCLauraK, February 22, 2010, http://twitter
.com/BBCLauraK/status/9469476919 (last accessed February 22, 2010).



Chadwick 27

57. Coates, Sam, “Q&A: Gordon Brown, Downing St and ‘Bullying,’” The Times Website, http://
www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article7036008.ece#cid=OTC-RSS&attr=797084 
(last accessed

58. Kuenssberg, Laura, “Lord Mandelson tells me the bullying row has ‘acquired an odour’ 
of a political operation directed at PM. Accuses Tories of directing jo . . .” Twitter.com/
BBCLauraK, February 22, 2010, http://twitter.com/BBCLauraK/statuses/9472417887 (last 
accessed February 22, 2010); Booth, Jenny, “Gordon Brown Faces Calls for Inquiry over 
Bullying Claims,” Times Website, February 22, 2010, http://www.timesonline.co.uk/tol/
news/politics/article7036094.ece#cid=OTC-RSS&attr=797084 (last accessed February 22, 
2010); Kuenssberg, Laura, “Tory sources totally reject idea they had anything to do with 
charity allegations- she contacted BBC direct not through tories yesterday,” Twitter.com/
BBCLauraK, February 22, 2010, http://twitter.com/BBCLauraK/statuses/9474573735 (last 
accessed February 22, 2010).

59. BBC Radio Four, The World at One, February 22, 2010.
60. Sky News, Sky News, February 22, 2010; BBC News, BBC Ten O’Clock News, February 22, 

2010; Kuenssberg, Laura, “PM’s spokesman says Sir Gus O’Donnell has never raised concerns 
with Brown over bullying of staff,” Twitter.com/BBCLauraK, February 22, 2010, http://twitter
.com/BBCLauraK/statuses/9482433951 (last accessed February 22, 2010); Rawnsley, Andrew, 
“@TimMontgomerie Sir Gus O’Donnell spoke to the Prime Minister about his behaviour. My 
source for that could not be better,” February 22, 2010, http://twitter.com/andrewrawnsley/
statuses/9483015813 (last accessed February 22, 2010); Economist, “Interview with Gordon 
Brown,” The Economist Website, February 22, 2010, http://www.economist.com/world/britain/
displayStory.cfm?story_id=15570484 (last accessed February 22, 2010).

61. Daily Mirror, “‘No Concerns’ over PM bully Claims,” Daily Mirror Website, February 
22, 2010, http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/02/22/no-concerns-over-pm-bully-
claims-115875-22062636/ (last accessed February 22, 2010).

62. BBC News, BBC Ten O’Clock News, February 22, 2010.
63. UK Charity Commission, “Charity Commission Opens Inquiry into National Bullying 

Helpline,” Charity Commission Website, February 25, 2010, http://www.charitycommission
.gov.uk/RSS/News/pr_national_bullying.aspx (last accessed February 25, 2010).

References
Barnett, Steve, and Ivor Gaber. 2001. Westminster Tales: The 21st Century Crisis in British 

Political Journalism. London: Continuum.
Bell, Alan. 1995. “News Time.” Time & Society 4(3):305-28.
Boczkowski, Pablo J., and Martin De Santos. 2007. “When More Media Equals Less News: 

Patterns of Content Homogenization in Argentina’s Leading Print and Online Newspapers.” 
Political Communication 24(2):167-80.

Callaghan, Karen, and Frauke Schnell. 2001. “Assessing the Democratic Debate: How the News 
Media Frame Elite Policy Discourse.” Political Communication 18(2):183-212.

Chadwick, Andrew. 2007. “Digital Network Repertoires and Organizational Hybridity.” Political 
Communication 24(3):283-301.

Davies, Nick. 2008. Flat Earth News: An Award-Winning Reporter Exposes Falsehood, Distor-
tion and Propaganda in the Global Media. London: Chatto & Windus.



28  International Journal of Press/Politics 16(1)

Davies, Stephen. 2009. “UK Journalists on Twitter Update,” Stedavies.com, http://stedavies 
.com/2009/10/uk-journalists-on-twitter-update/ (last accessed May 13, 2010).

Davis, Aeron. 2010. “New Media and Fat Democracy: The Paradox of Online Participation.” 
New Media and Society 12(5):745-61.

Davis, Richard. 2009. Typing Politics: The Role of Blogs in American Politics. New York: 
Oxford University Press.

DeLanda, Manuel. 2006. A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social Complex-
ity. London: Continuum.

Galtung, Johan, and Mari Holmboe Ruge. 1965. “The Structure of Foreign News: The Presenta-
tion of the Congo, Cuba, and Cyprus in Four Norwegian Newspapers.” Journal of Peace 
Research 2(1):64-90.

Gans, Herbert J. 1979. Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly 
News, Newsweek, and Time. 25th Anniversary 2004 Edition. New York: Pantheon.

Garcia Aviles, Jose, Bienvenido Leon, Karen Sanders, and Jackie Harrison. 2004. “Journalists 
at Digital Television Newsrooms in Britain and Spain: Workflow and Multi-Skilling in a 
Competitive Environment.” Journalism Studies 5(1):87-100.

Golding, Peter, and Philip Elliott. 1979. Making the News. London: Longman.
Hoskins, Andrew, and Ben O’Loughlin. 2007. Television and Terror: Conflicting Times and the 

Crisis of News Discourse. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Hoskins, Andrew, and Ben O’Loughlin. 2010. War and Media: The Emergence of Diffused War. 

Cambridge: Polity.
Howe, Jeff. 2008. Crowdsourcing: How the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business. 

New York: Crown.
Jones, Alex S. 2009. Losing the News: The Future of the News That Feeds Democracy. New York: 

Oxford University Press.
Klinenberg, Eric. 2005. “Convergence: News Production in a Digital Age.” Annals of the American 

Academy of Political and Social Science 597:48-64.
Kovach, Bill, and Tom Rosenstiel. 1999. Warp Speed: America in the Age of Mixed Media. New York: 

Century Foundation Press.
Kreiss, Daniel. 2010. “Taking Our Country Back? Political Consultants and the Crafting of 

Networked Politics from Howard Dean to Barack Obama.” Unpublished PhD Dissertation, 
Department of Communication, Stanford University.

Messner, Marcus, and Marcia Watson DiStaso. 2008. “The Source Cycle: How Traditional 
Media and Weblogs Use Each Other as Sources.” Journalism Studies 9(3):447-63.

Molotch, Harvey, and Marilyn Lester. 1974. “News as Purposive Behaviour: On the Strategic Use 
of Routine Events, Accidents, and Scandals.” American Sociological Review 39(1):101-12.

Nielsen, Rasmus Kleis. 2009. “The Labors of Internet-Assisted Activism: Overcommunication, 
Miscommunication, and Communicative Overload.” Journal of Information Technology and 
Politics 6(3-4):267-80.

Patterson, Thomas E. 1998. “Time and News: The Media’s Limitations as an Instrument of 
Democracy.” International Political Science Review 19(1):55-67.

Rawnsley, Andrew. 2010. The End of the Party: The Rise and Fall of New Labour. London: 
Viking.



Chadwick 29

Redden, Joanna, and Tamara Witshge. 2010. “A New News Order? Online News Content 
Examined.” In New Media, Old News: Journalism and Democracy in the Digital Age, ed. 
N. Fenton. London: Sage.

Rosenberg, Howard, and Charles S. Feldman. 2008. No Time to Think: The Menace of Media 
Speed and the 24-Hour News Cycle. New York: Continuum.

Roshco, Bernard. 1975. Newsmaking. Chicago: University of Chicago Press.
Schlesinger, Philip. 1977. “Newsmen and Their Time-Machine.” British Journal of Sociology 

28(3):336-50.
Schlesinger, Philip. 1978. Putting “Reality” Together: BBC News. London: Constable.
Sellers, Patrick. 2010. Cycles of Spin: Strategic Communication in the U.S. Congress. New York: 

Cambridge University Press.
Stanyer, James. 2001. The Creation of Political News: Television and British Party Political 

Conferences. Brighton: Sussex Academic Press.
Surowiecki, James. 2004. The Wisdom of Crowds. London: Little, Brown.
Tuchman, Gaye. 1978. Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: Free Press.
Young, Sally. 2009. “Sky News Australia: The Impact of Local 24-hour News on Political 

Reporting in Australia.” Journalism Studies 10(3):401-16.

Bio
Andrew Chadwick is Professor of Political Science and Co-Director of the New Political 
Communication Unit in the Department of Politics and International Relations at Royal 
Holloway, University of London: http://newpolcom.rhul.ac.uk.


