
A CLOSER LOOK AT
HUNGARIAN
SENSATIONALIST
NEWS AGENCY
V4NA

WRITTEN BY :

444.hu

ED ITED BY :

Get The Trolls Out



Media monitoring is a key element of the Get The Trolls Out! project. All
our partners monitor the media, both mainstream and social, on a
weekly basis. Through this monitoring we detect cases of anti-religious
hate and sometimes notice trends in terms of what type of hate is being
spread, and who is spreading it. 

Our Hungarian partner, the Centre for Independent Journalism, noticed
that in many of the media cases they found through monitoring, a news
agency called V4NA (V4 News Agency) was cited as the main source of
information. 

Together with Hungarian platform 444.hu, content from V4NA was
analysed to see what type of messages they were spreading and the
reach they had. Below you will find a rundown of the key findings of the
study as well as the original article which appeared on 444.hu
(translated from Hungarian to English – original article here).

V4NA is a relatively new news agency. Its headquarters are in London,
UK, and according to their website they currently have a team of 50
journalists. Their moto is: “V4NA – news, views, vision for Europe.” In their
own words, V4NA aims to give “a conservative, right wing perspective of
the key political, economical, cultural and other news critical to the EU
and the world.”

Some of the content on V4NA is free to access; however, for more
detailed pieces one needs to register (and presumably pay) for
access. It is unclear what the rates for content are. There does not
seem to be a formal subscription model currently. 

Introduction

WHAT IS V4NA?

http://www.cij.hu/en/
https://444.hu/2020/09/11/a-jelek-szerint-csak-felgozzel-mukodik-habonyek-nemzetkozi-hirugynoksege
https://v4na.com/en/aboutus/


Key Findings
The monitoring period for the research was July 2020. During that time,
the 444.hu team collected and analysed content which V4NA was
producing, and where this content was being published.

The key finding from the research is that V4NA operates with
manipulative news summaries. Their stories are often completely
independent in space and time, distorted for their own purposes and
are then combined into one piece, creating a false phenomenon. The
content is often alarmist and sensationalist. Several state-owned media
platforms in Hungary regularly published content from V4NA, either
completely unedited or using elements of it in their own articles. 

Further findings include:

• The contents of V4NA are not typically fake. Instead, they are a collection
of manipulative and emotionally disturbing contents from foreign sources

• The Hungarian pro government newspaper Magyar Nemzet
(www.magyarnemzet.hu) regularly republishes V4NA content with some
editing (different titles, different leads etc.)

• Media outlets of KESMA (The Central European Press and Media
Foundation, a Hungarian foundation controlling more than 500 of the
country's media outlets) republish V4NA contents without any changes 

• The public broadcaster's website (hirado.hu) usually does not report
from V4NA

• The pro government HírTV does occasionally report using V4NA content

• The online state-owned news portal www.888.hu usually adds more
disturbing/manipulating content to the V4NA content

www.hirado.hu
www.magyarnemzet.hu
www.888.hu


Key Findings
• Black Lives Matter (BLM) protests were “the star” of the month (July 2020)
which seemed an ideal topic for V4NA. People in Hungary do not have
much information about BLM, therefore news was easy to manipulate

• The most suspicious content are the videos; it is common that no
authors, and no sources are provided

• Although V4NA publishes economic insights as well, only the news with
political content are being republished by the pro-government media

• French and Belgian news/stories are the most favourable ones since they
can easily create the narrative of incapable authorities versus violent
immigrants

• Almost all reports from Italy come with commentary from Salvini 
 
• Stories from Italy are often bizarre (migrants are eating cats or running
naked on the streets etc.) and sensationalist

• Reports/news from Spain or Greece are rare

• They seem to heavily favour Trump, referring or quoting him regularly, no
edition is needed, his words completely fit into their narrative

• V4NA produced only one article by themselves (which is not taken from
foreign sources) in July. The article covered the story of mayor Imre László,
who won his seat in the 2019 local elections as the candidate of the
opposition. Imre László said in June 2020 that Hitler deserved to be named
“Person of the year” by the Time magazine, “because the work he had done
before that, brought spectacular advancement for Germany after the
financial crisis”. More to read about the story here:
https://thehungaryjournal.com/2020/06/28/left-wing-politician-praises-
hitler/ 

https://thehungaryjournal.com/2020/06/28/left-wing-politician-praises-hitler/


Original Article
Below is the article which the researchers from 444.hu wrote for their
platform. The original version of the article can be found here.

When Árpád Habony, Viktor Orbán’s one time influential adviser, set up an
international news agency in London last year, he called it the V4 News
Agency (V4NA). staffed by fifty writers and editors. 

British company records show that 57% of the company’s shares are owned
by the New Wave Media Group, which operates the origo.hu website, meaning
the majority of the company is in the hands of the Central European Press
and Media Foundation (KESMA), [the government-backed holding that
controls 500 media outlets in Hungary]. Habony’s consultancy company in
London, Danube Budapest Consulting, owns 40%, while 3% is owned by the
Hungarian ambassador in London, Kristof Szalay-Bobrovniczky, who
registered the company. V4NA’s director is Balázs Medveczky, who is also the
director of Duna Media Service, one of the companies that dominates the
Hungarian media.

News agencies generally derive their income from subscriptions, mainly from
media operations such as newspapers, radios and television stations, but
also to a lesser extent from governments, research institutes, think tanks,
companies and civil organisations. The subscription fees for V4NA are
surprisingly high, costing hundreds of pounds.

According to the Guardian, the Czech and Slovak governments complained to
the Hungarian government that the V4NA name was misleading, since it
implied that the agency dealt with matters of importance to the members of
the Visegrád 4 group (Hungary, Poland, the Czech Republic and Slovakia),
when in fact it represented the views of the Hungarian government. 
In July , this website (444.hu) and the Budapest-based Independent Media
Centre, conducted a joint study of how far V4NA is present in the media and
how it writes about the themes it chooses. What we found, was that V4NA
does not deal directly in fake news — unlike several of the Hungarian
newspapers in the KESMA portfolio. Its approach is to make a controversial
selection of news stories from the foreign press that even the official
Hungarian news agency MTI will not touch. 

https://444.hu/2020/09/11/a-jelek-szerint-csak-felgozzel-mukodik-habonyek-nemzetkozi-hirugynoksege


This is not an open fabrication of stories, but more small distortions that twist
the truth, such as frequently presenting opinions as facts. It is as if V4NA has
taken the place of Russian Today in the government media, presenting the
kind of material that used to come from Russian sources.
The 129 V4NA articles that appeared in the government-controlled media in
July do not give the sense of a fifty-strong team working at the agency, both
in terms of quantity and quality. Most commonly it was the Magyar Nemzet
newspaper that carried the V4NA articles, with slight edits. KESMA’s provincial
newspapers generally reproduced them word for word. The hirado.hu news
portal doesn’t really use V4NA material, and similarly Hír [News] TV channel
rarely does. The website 888.hu readily carries V4NA material and attempts
to make its message even stronger. 

We did find the occasional V4NA article in the Czech and Polish media, but
this was not common. The website Átlátszó wrote in May that in the first part
of the year, V4NA material appeared in newspapers belonging to the Slovenia
and Macedonian companies that Habony and his friends bought up in recent
years.

Since July, the most common subject covered has been the Black Lives
Matter protests and riots. This is a rewarding topic, as it does not concern
anyone in Central Eastern Europe or in the Visegrád countries, and the
conflicts behind the events are a US phenomenon and are unknown here.
However, it perfectly serves the purpose of strengthening anti-Western or
Anti-American sentiments. There is minimum effort to complicate matters
from a  journalistic perspective, as they practically never used their own
research, choosing instead to quote or review only American sources.

In the past two months (June and July 2020) the following articles appeared
in the government-controlled press related to the BLM movement:

• Leftwing terrorist runs organisation handling donations to the BLM
• Violence is slowly taking over London but the liberal city authorities spend
on racism-hunters
• Racist classical music — every white person should be wiped out?
• Soros’ lawyer tries to ruin the life of family defending their own house



• Black Jesus painted in English cathedral
• Claims about slavery are a historical hoax.
• Crime spikes during the radical left-wing protests, but they are defunding
the police in New York
• Dutch government won’t apologise for country’s past
• Popular rapper lays into Soros
• Nothing is sacred for extreme BLM protesters + video
• Soros spends billions supporting BLM movements and abortion
• Brother of Black Lives Matter icon back on trial
• Now we know: white men are semi-animal, genetically defective beings
• BLM holds awareness training for whites
• Left wing culture ostracises Trump supporters in America
• Reliability and loyalty are disgusting sign of white supremacy, says radical
left-wing leader
• Another Soros lawyer swears loyalty to Black Lives Matter
• Racist sticker causes outrage
• BLM movement is the equivalent of the Ku Klux Klan
• George Soros is stuffing money into old allies
• Liberal left-wing targets kindergartens with anti-racist propaganda
• Illegally erected statue of BLM activist removed
• Hundreds of radical left-wing activists attack police in Chicago – video
• Crime is on the rise in New York, but the police are protecting BLM mural
• Now anti-abortion protest is racism
• American rapper: whites are inferior to blacks
• Teacher who fell asleep is labelled racist
• Shocking footage comes to light of BLM riots 
• Radical left-wing violence drives people to ever more extreme outrages
• BLM movement: liberal lunacy reaches British museums
• America in flames again — ‘Peaceful’ vandals go wild with a burning Trump
flag. — Marx resonates with New York’s mayor
• Coloured teenage girl beats up white friend — but this isn’t racism
• Antichristian left-wing anarchists show their true colours
• Latest Black Lives Matter scandal is good news for Soros’ man
• Pensioners tried to hold up BLM protesters + video
• Families flee from New York’s Upper West Side
• Policeman makes very apposite response to BLM supporters
• Crimes committed by BLM hushed up + video
• Knifings and hold-ups continue under cover of BLM movement
• Demonstrators cheer death of Trump supporter
• Woman describes her harassment by BLM demonstrators



A regular feature of these pieces, is that they sweep together events that are
completely separate in time and space to give the appearance of them being
bigger and part of a broader trend.

Take the sensational news item which appeared in June 2020, that “one of the
BLM leaders” had said that white people were inferior. It was presented as if
an influential voice in a global movement that was at the centre of the world’s
attention was making this statement. On closer reading, we find that three
years earlier, one of the founders of the BLM group in the Canadian city of
Toronto might have written something similar on her Facebook page (there is
a screenshot of this on the internet). The woman herself formally announced
in May 2019, a year earlier, that she was leaving the movement.

In the videos that accompany news items, it is not often nclear where or when
they were filmed, or what is exactly happening. Often neither the title nor the
introductory paragraph say whether what was being reported happened in
France or Australia.

A strong theme running through the stories about France and Belgium is that
the hopeless authorities can’t cope with violent migrants (“Violence and
frightful scenes in many French cities, police are helpless against criminal
migrant children”). In Germany the authorities are not so weak, according to
the articles. In London it is the leftwing city leadership that is to blame, in Italy
the leftwing government. Most of the items about Italy come with
commentary by Matteo Salvini, the rightwing leader, who acts as a filter for
the news. The most extreme items about migrants come from here: “they
roast cats, eat dogs and run around the streets naked”, and so forth.

The articles about migration and Muslims take complicated social issues and
simplifies them down, divorced from all context and presented exclusively
and one-sidedly in a manner that suits the political interests of the
government.

Some countries get very little coverage, such as Spain and Greece. On the
other hand, Trump’s speeches and appearances are reported precisely,
without any distortion.



The news agency also offers economic analysis, but its media partners do not
use this — it is exclusively the V4NA’s political articles that feature in the
Hungarian media.

In July, V4NA carried only one story with a Hungarian reference which was not
a press review or taken from the foreign press. Thiswas about the statement
by Imre László, an opposition politician, about Hitler [that he deserved to be
man of the year in 1938]. They asked diplomats in Brussels to comment but
received no response.


