A BALKAN FREE MEDIA INITIATIVE REPORT

THE INVISIBLE HAND
OF MEDIA CENSORSHIP IN THE BALKANS

THE EXAMPLES OF BULGARIA
SERBIA AND NORTH MACEDONIA

October 2021




The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Foreword

State control of the media, which includes interference in media
markets, is the most widely deployed strategy to silence free media
around the globe. Yet surprisingly, very little detailed research and
analysis on the subject has been published.

The Invisible Hand of Media Censorship: Three Examples from the
Balkans shines a light on these often-overlooked practices. The
examples and trends it highlights unpick some of the murkier
commercial practices that governments deploy to silence free
speech in Bulgaria, North Macedonia and Serbia. Its findings echo
MDIF's experience that state control of the media is particularly
pervasive in the Balkans.

Fair media markets are dependent on a complex interplay between
many actors — states and non-state actors alike — including media
owners, infrastructure and distribution companies, suppliers,
advertisers and rating agencies, and regulators. The exact points of
interference with a particular media market therefore may vary,
depending on the health of the structures that shape each market.
This means that interfering state actors have a wide range of tools to
choose from when they try to shape the media to their will.

These points of interference range from maintaining weak and non-
transparent media regulation, withholding of licenses, failure to
implement and enforce regulation, abuse of state funding, direct
ownership of media by political figures, pressure on advertisers,
control of ad rating agencies, undue tax audits and many others. This
report illustrates many of these techniques and demonstrates the
lengths to which governments will go to control the flow of news and
information.

MDIF was founded 25 years ago to provide financing to independent
media on the principles of strict non-interference with editorial policy
and not investing in government-owned or controlled media. In
countries like those in this region — without strong rule of law, deeply
engrained democratic principles and highly developed governance
mechanisms for protecting against editorial interference - we
consider government ownership and direct or indirect media control
by default incompatible with editorial independence.

The Balkans was among our first target regions and remains a high
priority. In our 25 years of working in the region, we have witnessed
many examples of media market interference. Regrettably, efforts at
democratic change have never brought a media renaissance to
Bulgaria, North Macedonia and Serbia. Instead, a culture of state
interventionism has continued, solidifying state media capture as a
new business and political model. It continues to be extremely
difficult for independent media outlets to launch, run and maintain
sustainable business operations in such a hostile climate.



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Across many parts of Europe we are seeing a reduction in media
pluralism and diversity. This is in stark contrast to the states’
international obligations, understood, at a minimum, to be those
expressed in the International Bill of Human Rights, which include
protection of freedom of expression and freedom of the media.
States have an obligation to regulate markets to ensure fair market
play by all actors, as well as an obligation to refrain from any
interference with media markets, including by state-owned
companies and other non-state actors.

Sadly, this report demonstrates how those obligations remain
woefully unmet. In doing so, we hope it will ultimately contribute to
greater media freedom and open societies in the region.

Harlan Mandel
CEO

Media Development Investment Fund

DISCLAIMER: The opinions expressed in this report are those of the
authors. They do not purport to reflect the opinions or views of MDIF
or its officers. Although this report is designed to provide accurate
information in regard to the subject matter covered, MDIF assumes
no responsibility for errors, inaccuracies, omissions, or any other
inconsistencies herein.



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans

BFMI

Executive Summary

Introduction

Bulgaria

REGQUIALION oottt ss bbb sa e sensans
Composition of the Media Market ...,
Political Influence on the Media Market  .....ceeeceeeeeeeeen.

CONCIUSION ettt ettt s e

Serbia

REGQUIATION oottt sa s
Composition of the Media Market ...
Political Influence on the Media Market ...,

CONCIUSION oot s s s s ssssassaas

North Macedonia

REGUIGTION ettt sen
Composition of the Media Market ...
Political Influence on the Media Market ...,

CONCIUSION ettt sttt

Conclusions & Recommendations

Acknowledgements

10

12

16

20

24

26
28

30

33

39

4]
42

44

46

52

54

56



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Executive Summary

Across the Balkan region, media freedom is under threat. However,
while cases of intimidation of journalists, including physical violence,
are well documented and attract attention, there is less focus on the
commercial practices frequently employed by state actors to
undermine objective journalism, control public discourse and
consolidate political power.

This report examines three methods used to control media markets:

1. Control of public broadcasters and regulatory authorities
tasked with upholding media laws.

2. Abuse of weak regulation on transparency of ownership or its
enforcement, to enable unlawful control of media outlets by
governments or their proxies.

3. Use of government subsidies to foster clientelism in wealk,
over-saturated media markets.

The report focuses on three Balkan states: Bulgaria, Serbia and North
Macedonia. All three exhibit to varying degrees each of the
behaviours listed above. They have all experienced near-constant
political interference in their respective media markets in recent
years. As a result, all three countries suffer from a lack of media
freedom, demonstrated by low scores in relevant global indexes and
the continued dominance of mainstream media by pro-government
voices, while independent media outlets remain under pressure.

Bulgaria’'s media market is dominated by a small number of powerful
players, many with government ties. Major issues include political
figures being allowed to own media outlets and the government
buying support through non-transparent distribution of EU funds.
However, recent upheavals to the political landscape mean there are
opportunities for change. The influential businessman Delyan
Peevski sold his media assets in late 2020, providing opportunities for
new players to enter the market. As part of a broader realignment of
interests in the country, the GERB party that oversaw widespread
corruption during its 11 years in office also lost power in elections in
May 2021.

In Serbia, the government has promised media reforms in response
to EU concerns about the deterioration of the media environment,
but there are no signs of implementation. Many media owners and
operators have close ties to the ruling SNS party and the government
is increasingly using state-owned entities such as Telekom Srbija to
manipulate the commercial market.

North Macedonia has amended its media laws and promised
widespread reform of the media sector since the fall of the VMRO-
DPMNE coalition in 2017. However, implementation of these changes
has been slow. Government financing of the media sector continues
and political figures still dominate media ownership through proxies.
This has led to concerns that the government lacks the will to follow
through with further reform of the media sector.



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

While each of the three markets has its own distinct problems,
several issues highlighted in this report affect them all. Our
recommendations for improving media freedom in the three
countries analysed include:

® Strengthening regulation to enable effective monitoring of
media ownership and increased transparency across all
media sectors

® Reinforcing the independence of public broadcasters and
state regulators to reduce the risk of political interference in
their work; this should include public participation in the
appointment of senior management or council members.

® Scrutinising allocation of public funds to media entities,
including funds distributed through state-owned companies,
or through advertising contracts.

For real change to occur, civil society, commercial partners and the
EU must do much more to make it harder for national governments
in Balkan countries to manage the media space as they would like, to
the detriment of the public good:

® Civil society organisations and their funders in the region
should pay closer attention to the commercial techniques
being used to undermine independent voices in media
markets across the Balkans

® Commercial partners must be vigilant when entering these
markets, to ensure local partners respect the editorial values
essential to a free media .

® By virtue of its strategic interest in the democratisation of the
region as well its financial leverage, the EU should make a
much greater effort to hold national governments to their
commitments.

Encouragingly, there is considerable evidence across the Balkans of
how journalist associations and civic activists campaign tirelessly for
the rights and wellbeing of their colleagues. The Balkan Free Media
Initiative hopes that this report will encourage these groups to
expand their focus to address the use of commmercial instruments to
undermine media freedoms. The longer these insidious practices are
allowed to continue, the harder it will be to undo the damage they
are causing.

In short, when political forces have licence to distort the media
market for their benefit, it is not only media professionals who suffer.
Society pays a heavy price, because the media are unable to perform
the role required of them in a democracy.



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Introduction

The media landscape in the Balkans is under threat. Media freedoms
are being eroded more seriously than they have been at any other
time over the past 30 years. The most glaring abuses of the media
include physical attacks and threats against journalists which go
unpunished. Reporters Without Borders (RSF) noted in its 2021 Global
Press Freedom Index that violence against journalists in Europe had
increased, and that the mechanisms the EU established to protect
fundamental freedoms had been unable to halt draconian measures
by governments in some European countries to restrict reporting of
sensitive issues, including the Covid-19 pandemic!

The fact that growing violence across the Balkan region is regularly
reported by NGOs and journalists is a disturbing indicator of the
threat in those countries to freedom of expression. Yet open violence
is not the only danger facing free media, nor can such attacks alone
explain the dominance of pro-government voices in mainstream
media across the Balkans. Just as important, though less
straightforward to trace and report, are the tactics being used by
governments to manipulate different media sectors in the Balkans.
The purpose of this report is to unpick the murkier commercial
practices employed by authoritarian state actors to undermine
objective journalism, control public discourse and consolidate
political power.

The main tactics found in each country analysed can be broadly
summarised as follows:

1. Control of public broadcasters and regulatory authorities
tasked with upholding media laws.

2. Abuse of weak regulation on transparency of ownership or its
enforcement, to enable unlawful control of media outlets by
governments or their proxies.

3. Use of government subsidies to foster clientelism in weak,
over-saturated media markets.

This report focuses on three Balkan states: Bulgaria, Serbia and North
Macedonia. All three exhibit to varying degrees each of the
behaviours listed above. They have all experienced near-constant
political interference in their respective media markets in recent
years. As a result, all three countries suffer from a lack of media
freedom, demonstrated by low scores in relevant global indexes and
the continued dominance of mainstream media by pro-government
voices, while independent media outlets remain under pressure.

Bulgaria’'s accession to the EU in 2007 was supposed to be a major
milestone in the country's transition to democracy and rule of law.
However, media freedom in Bulgaria has deteriorated significantly
since then. In Reporters Without Borders' (RSF) first press freedom

1 Reporters Without Borders (2021), ‘RSF 2021 Index: EU struggles to defend values at home’, 20 April 2021,
https://rsf.org/en/rsf-2021-index-eu-struggles-defend-values-home (accessed 23 Aug. 2021).



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

index in 2002, Bulgaria, then an EU membership candidate, ranked
38th. By 2013, it was 87th. This year, it dropped to 112" out of 180
countries surveyed.? This makes Bulgarian media the least free in the
EU. The index concluded that “the situation of the media is very
worrying because no one is interested in investigating or
condemning violence against journalists.” The EU's annual Rule of
Law Report for 2021 found that in Bulgaria, “political interference in
the media continues to be a pressing issue."

Media freedom in Serbia has also deteriorated in recent years.
Harassment of journalists, legal intimidation, questionable regulation,
and anti-competitive practices are all common. Since President
Aleksander Vuci¢ came to power in 2014 Serbia has fallen from 54%
out of 180 countries to 93™ in the 2021 RSF World Press Freedom
Index. According to the latest report, Serbia is now a country where
“journalists are subjected to almost daily attacks that increasingly
come from the ruling elite and pro-government media.”® Last year
the Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS)
documented 119 incidents of pressure or violence against journalists.®
In March 2021, a European Parliament report highlighted a
“deterioration of media freedom and increase in abusive language,
intimidation and even hate speech towards members of the
parliamentary opposition, independent intellectuals, NGOs,
journalists and prominent individuals” and urged the government to
take “immediate measures” to ensure media freedom.”

For years, North Macedonia saw a marked decline in professional and
ethical standards in the media. In 2017, North Macedonia was ranked
a "non-free" state for the second year running by Freedom House,
which noted that the media in the state is subject to political
pressure and harassment, resulting in self-censorship. RSF labelled
North Macedonia as “the bad boy in the Balkans”, ranking the
country 111™, the worst in the region for media freedoms in 2016.°
However, unlike Serbia and Bulgaria, North Macedonia has improved
its rankings since the 2017 fall of the VMRO-DPMNE government that
had held power for 11 years. According to the 2020 Freedom House
report on the country, “Macedonia continues to struggle with
corruption” and journalists and activists face pressure and
intimidation. At the same time, the report noted that “the media and
civil society participate in vigorous public discourse.”® The country
now ranks 90™ in the 2021 RSF World Press Freedom Index. However,
many issues remain and the 2021 RSF index states that cyber, verbal

Reporters Without Borders (2021), ‘World Press Freedom Index: Bulgaria', https://rsf.org/en/bulgaria (accessed 23 Aug.
2021).

Ibid.

European Union: European Commission (2021), Commission Staff Working Document: 2021 Rule of Law Report ‘The rule
of law situation in the European Union’, 20 July 2021, p. 16.

Reporters Without Borders (2021), ‘World Press Freedom Index: Serbia’, https://rsf.org/en/serbia (accessed 23 Aug. 2021).
NUNS Nezavisno Udruzenje Novinara Srbije [Independent Association of Journalists of Serbia] (2021),
http://www.nuns.rs/ (accessed 23 Aug. 2021).

European Parliament (2021), ‘Report on the 2019-2020 Commission reports on Serbia’, 10 Mar 2021, p. 12-13, 43.
Freedom House (2017), ‘North Macedonia: Freedom in the World 2017 Country Report.’
https://freedomhouse.org/country/north-macedonia/freedom-world/2017 (accessed 23 Aug. 2021).

META.MK (2017), ‘Reporters Without Borders: In 111th Place, Macedonia IS ‘Balkans' Bad Boy'. 26 April 2017.
https:;//meta.mk/en/reporters-without-borders-in-111th-place-macedonia-is-balkans-bad-boy/ (accessed 23 Aug. 2021).
Freedom House, ‘Country Report 2020 North Macedonia’, https://freedomhouse.org/country/north-
rmacedonia/freedom-world/2020, (accessed 23 Aug. 2021)



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

and physical threats to journalists have continued to “reinforce the
well-entrenched culture of impunity.” While amendments to media
law and promised reforms are encouraging, implementation of
promised reforms from the SDSM-led coalition government has been
slow and there is much work still to be done.

Another reason for choosing these three countries is that they each
reflect different stages of integration with the EU and adoption of its
norms and legal safeguards. Bulgaria joined the EU in 2007. Serbia is
an accession candidate (since 2012) committed in principle to
European integration, even if accession negotiations started in 2014
remain effectively deadlocked because of Belgrade's lack of
enthusiasm for closer relations and the EU’s frustration with the
absence of progress. North Macedonia is also an accession candidate
(since 2005) but accession negotiations only began in 2020 because
of disputes with Greece and Bulgaria related to its name and its
cultural and linguistic heritage.

Accession candidates must meet certain legal requirements in line
with EU standards (acquis) to become members. In the case of
media, this requires evidence of laws and a regulatory framework
that upholds the principles of media freedom and pluralism defined
in the EU's Charter of Fundamental Rights.”

To varying degrees, the three countries have media laws designed to
protect the market and the right of their citizens to receive unbiased
information. The issue is that these laws are not being respected or
upheld. This reflects the growing divergence between EU-style liberal
democracy and illiberal currents running through the Balkan region
and some parts of Central Europe. Serbia's President Aleksandar
Vuci¢ is one of the clearest examples of a leader attracted by closer
ties with Russia and China, inspired perhaps by Hungarian Prime
Minister Viktor Orban’s erosion of press freedoms and weakening of
democratic institutions. The ruling coalition in Poland recently
initiated legislation aimed at restricting foreign ownership of the
media — a move widely interpreted as an effort to silence a TV station
critical of the government. Against this background it is hardly
surprising that ‘de-democratization’ is accelerating in parts of the
Balkans. Unencumbered by free media, politicians can rule
unchallenged by denying the public the possibility to debate and
make informed choices.

The EU is not indifferent to the strategic challenge it faces in the
region. In May 2021, the EU’s Council of Foreign Affairs stated the
region is of “key geostrategic importance for the EU,” and that its
commitment to the Balkans “needs to be very visible"® To mark
World Press Freedom Day in 2021, the EU foreign policy chief
committed to do more “in Europe and abroad” to defend the

Reporters Without Borders (2021), ‘World Press Freedom Index: North Macedonia'. rsf.org/en/north-macedoni, (accessed
23 Aug. 2021).

See Article 11, Charter of Fundamental Rights of the European Union (2012/c 326/02)

Council of the European Union (2021), ‘Foreign Affairs Council, 10 May 2021, Main Results’, 10 May 2021, https://europa.eu/!
tU74mW (accessed 23 Aug. 2021).

Banks, M. (2021), ‘EU Marks World Press Freedom Day’, The Parliament Magazine, 4 May 2021,
https://www.theparliamentmagazine.eu/news/article/eu-marks-world-press-freedom-day (accessed 23 Aug. 2021).



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

freedom of the press. What this means in practice is not yet clear, but
for any action to have true influence, the issues affecting the media
landscape in the Balkans must be diagnosed and treated in all their
forms.

The purpose of this report is to inform policy makers, civil society
groups and observers of the Balkans about the neglected issue of
how governments are manipulating the commercial media market
to bring about censorship and undermine the free discourse that is
the lifeblood of democracy.



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Bulgaria

Bulgaria’s media landscape is disturbingly weak for an EU member
state. For more than a decade, the mainstream media have been
dominated by a small network of powerful individuals who bought
up major media outlets for political influence, the most prominent
being Delyan Peevski, who became the subject of U.S. sanctions in
June 2021 for his alleged role in widespread corruption.® Some
politicians and influential businesspeople own entities outright,
others wield control from behind non-transparent ownership
agreements. Readership of print media has declined rapidly since the
1990s. They were then hit by the aftermath of the 2008 financial crisis.
Meanwhile, television, by far the most influential form of media in the
country, is dominated by just three companies that have historically
been pro-government in their output. Independent journalists are
fewer in number and less organised than in other Balkan states. The
pressure from the authorities on those remaining independent
journalists is relentless and there seems to be little desire for change.

Before the inconclusive elections in May 2021, Bulgarian politics had
been dominated by Prime Minister Boyko Borissov and his centre-
right GERB party. Borissov's time in power (2009-2021) became
synonymous with widespread corruption that filtered into Bulgaria's
media sector. The ability of Borissov's government to influence and
control the media can be put down to three main factors. The first
was its role in overseeing the purchase of major outlets by business
and political allies. The second was its control of EU funds, which
could be handed out to allies or used to buy support. Given the
relatively small advertising market in a country of seven million
people, government-distributed funds provided an important
incentive for outlets to toe the line in order to receive financial
support. Thirdly, BorissoVv's control over Bulgaria's media regulatory
bodies allowed for these anti-competitive practices to go
unchallenged.

15 U.S. Department of the Treasury (2021), ‘Treasury Sanctions Influential Bulgarian Individuals and Their Expansive
Networks for Engaging in Corruption’, Press Statement, 2 June 2021, https://home.treasury.gov/news/press-
releases/jy0208 (accessed 23 Aug. 2021).

10



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

However, there are some encouraging signs of change. Peevski sold
much of his media empire in late 2020 and early 2021, with many in
Bulgaria speculating that he wanted to reduce his assets after being
warned about impending U.S. sanctions. There is a new independent
presence in the country in the form of United Group, the
Netherlands-based media conglomerate, which has a reputation for
objective reporting in the Balkan region, especially Serbia. Most
important of all, two rounds of parliamentary elections this year have
removed GERB from office and mean that it is unlikely to regain
power in the short-term. Nevertheless, lack of control and oversight
of Bulgaria’s highly concentrated media market means many serious
issues remain.

n



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Regulation

In Bulgaria, freedom of speech and media freedom are guaranteed
by Bulgaria’'s 1991 Constitution. Article 39 states that everybody is free
to express and distribute her/his opinion by any means. According to
Article 40, the “press and the other mass information media shall be
free and shall not be subjected to censorship.” However, in practice,
thelaws designed to protect media freedom are limited. For
example, there is no law explicitly forbidding politicians from directly
owning outlets. As a result, several stations are owned by political
figures, as detailed later in this report. The European Commission
2021 Rule of Law Report for Bulgaria cited this lack of legislation
preventing politicians and parties from owning media outlets as an

“important factor” related to political interference in the media”.”

Efforts to ensure transparency on ownership were introduced very
late and are ineffectively implemented. For example, it was only in
2010 that it became mandatory for publishers of print media to
declare their ownership.”®

The main legal foundation for Bulgaria’s broadcasters is the 1998
Radio and Television Act.® It sets out the role of the Council for
Electronic Media (CEM), which is the body responsible for licensing,
registering and supervising radio and television providers.>® However,
the CEM is powerless to bring transparency to the sector since the
established system does not prevent the use of proxy owners.
The European Commission's second annual report on the rule of law
in the EU notes that “the lack of transparency in media ownership

remains a cause for concern"?

The CEM is regarded by some as a passive force exposed to influence
from the government.? This is, in part, due to the rules governing the
appointment of the five CEM council members. Two members are
appointed directly by the President, and the other three are elected
by the Parliament, leading to concerns that the regulator is overly
exposed to political influence. The Centre for Media Pluralism and
Media Freedom, which is part-financed by the EU, noted in its 2021
report on Bulgaria that genuine citizen participation in nominating
CEM members “is not guaranteed.” As a result, the constitution of the

20

21

22

Constitute Project, ‘Bulgaria's Constitution of 1991 with Amendments through 2007,
https://www.constituteproject.org/constitution/Bulgaria_2007?lang=en (accessed 23 Aug. 2021).

European Union: European Commission (2021), Commission Staff Working Document: 2021 Rule of Law Report ‘The rule
of law situation in the European Union, Country Chapter on the rule of law situation in Bulgaria’, 20 July 2021, p. 16.

Lex Bulgaria, ‘Law on the Mandatory Deposit of Printed and other Works and on the Announcement of the Distributors
and Suppliers of Media Services’, Normative Acts, https://lex.bg/laws/Idoc/2134956545 (accessed 23 Aug. 2021).

Republic of Bulgaria, Ministry of Transport, Information Technology and Communications (2011), ‘Radio and Television
Act, https://www.mtitc.government.bg/en/category/168/radio-and-television-act (accessed 23 Aug. 2021).

CEM - CbBeT 3a enekTpoHHn Meanm [Council for Electronic Media] (2021), https://www.cem.bg/index.php?lang=en
(accessed 23 Aug. 2021).

European Union: European Commission (2021), Commission Staff Working Document: 2021 Rule of Law Report ‘The rule
of law situation in the European Union, 20 July 2021, https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-
rights/upholding-rule-law/rule-law/rule-law-mechanism/2021-rule-law-report/2021-rule-law-report-communication-
and-country-chapters_bg (accessed 23 Aug. 2021).

Ganeyv, G., Smilov, D. and Primatarova, A. (2013), ‘Bulgaria’ in Freedom House, Nations in Transit 2013, p. 166.

12



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

CEM is inevitably exposed to risks of political influence® In its

composition in the summer of 2021, the members nominated by
GERB have a majority of three. President Betina Joteva was elected
by President Rosen Plevneliev (2012-2017), who was nominated for
the post by GERB. Two other members - Sofia Vladimirova and
Galina Georgieva — are from the parliamentary quota but were again
nominated by GERB. ?* In the election, Georgieva was supported by
GERB and MRF - the party that the media mogul Peevski
represented as a member of parliament for many years. This led for
the then opposition party Bulgarian Socialist Party (BSP) to announce
that “Peevski also took over the CEM"** Georgieva herself has no
special media experience. She graduated in agrarian economics.®

3 outofb

current members of the
Council for Electronic Media,
Bulgaria's main media
regulator, were nominated
by the GERB Party

MA

There have been suggestions that the current Council’s loyalty to the
previous GERB government, which appointed them, has led to
confrontation with the new caretaker government.?” In 2021, Ivelina
Dimitrova, elected by President Rumen Radev resigned. Dimitrova
said her reason for stepping down was the CEM’s lack of will
to improve media freedoms in Bulgaria.®®

Government control then filters through to Bulgaria's state
broadcasters since the CEM is responsible for choosing - after an
open competition —the heads of the two public media outlets,

23

24

25

26

27

28

Spassov, O., Ognyanova, N.and Daskalova, N. (2021) ‘Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the
Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania, Montenegro, Republic of North Macedonia, Serbia & Turkey in
the year 2020’, Centre for Media Pluralism and Media Freedom, July 2021, p.11.

CEM - CbBeT 3a enektpoHHM Meaum [Council for Electronic Media] (2021), ‘Y4neHoBe’ [Members],
https://www.cem.bg/infobg/2 (accessed 23 Aug. 2021).

Mediapool (2019), ‘BCM obasu: OensaH Meesckn npeB3e 1 CEM' [BSP announced: Delyan Peevski took over CEM], 17 July
2019, https;//www.mediapool.bg/bsp-obyavi-delyan-peevski-prevze-i-sem-news295772.ntml (accessed 23 Aug. 2021).
Mediapool (2019), ‘HoBmAaT uneH Ha CEM 3aBbpLumna ¢ 3.89 arpapHa MKoHOMUKa'[The new member of the CEM
graduated with a 3.89 in Agricultural Economy], 18 July 2021, https://www.mediapool.bg/noviyat-chlen-na-sem-
zavarshila-s-389-agrarna-ikonomika-news295870.html (accessed 23 Aug. 2021).

SEGA (2021), ‘MuHekoBs: CbluectByBaHeTo Ha CEM e nop Bbrpoc’ [Minekov: The existence of the CEM is in question], 11
June 2021, https;//www.segabg.com/node/184183 (accessed 23 Aug. 2021).

Fileva, L. (2021), ‘4neH Ha CbBeTa 3a e/1eKTPOHHU Mednn HanycHa: He ce Hamecuxme B KOHGIMKTa MmHekoB — Kolwnykos'
[Member of the Council for Electronic Media left: We did not intervene in the conflict Minekov - Koshlukov], Dnevnik, 28
June 2021, https://tinyurl.com/4d4avra9 (accessed 23 Aug. 2021).

13



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Bulgarian National Television (BNT) and Bulgarian National Radio
(BNR). The CEM's appointment in 2019 of the current Director General
of BNT, Emil Koshlukov, was seen as highly controversial®® The
Association of European Journalists in Bulgaria was among those
who strongly opposed the decision.** Koshlukov is a former MP who
was part of TV7 - the media entity financed by the bankrupt
Corporate Commercial Bank and associated with Peevski. His
application for the role stated he had held a leading position at Alfa
TV, which is owned by a foundation headed by Volen Siderov, the
leader of Ataka, the pro-Russian nationalist party.® The Ataka party
was then a coalition partner of GERB. After Koshlukov joined BNT, the
channel began to take a more pro-government position during
Boyko Borissov's time as prime minister. Attempts were made to axe
programs that criticized the government.* BNT journalists testified
to pressure to present guests in a certain way on political shows.*

In May 2021, BNT interrupted its scheduled programming to
broadcast a press conference by the GERB party of former Prime
Minister Boyko Borissov. This was after the country had appointed a
caretaker government and no other party had received the
opportunity to broadcast political press conferences in this manner
on BNT. This led the caretaker Minister of Culture, Velislav Minekov, to
demand Koshlukov's resignation* CEM then defended BNT's
director general and accused Minekov ofspreading '"false

statements".*®

In 2019, the CEM also caused controversy with its choice of director
for Bulgarian National Radio (BNR), Svetoslav Kostov. Just a few
months later, one of the biggest scandals in the history of the radio
station broke out. Kostov removed journalist Silvia Velikova rom the
air because of her critical attitude towards the only candidate for
chief prosecutor, Ilvan Geshev.*® The day after the incident, BNR
stopped broadcasting entirely® BNR journalists say that
broadcasting only ceased temporarily because of the tensions

29

30

31
32

33

34

35

36

37

Antonova, V. (2019), ‘EAnH cpeneH NpbcT oT CEM' [One middle finger from CEM], Capital, 24 July 2019,
https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2019/04/24/3424701_emil_koshlukov_otnovo_e_nai-
podhodiasht_za_generalen/ (accessed 23 Aug. 2021).

Association of European Journalists Bulgaria (2019), ‘The appointment of Emil Koshlukov to head BNT is a blow to public
television’, 23 April 2019, https://aej-bulgaria.org/24042019/?
foclid=IwAR2_eo5yvc79P2peXs89I13y6MORNDY4ILpQEcXwWYxy9qj5-IDOUISFIfLNQA (accessed 23 Aug. 2021).

Alfa TV (2021), https://www.alfa.bg/ (accessed 23. Aug 2021).

Paunova, P. (2020) “"HunkoM He HK e Npenynpeamn." BHT oTHe NpaBaTa Ha ekMna Ha "Bapa 1 06uectso" BbB DercbyK’
["No one warned us." BNT took away the rights of the team of "Faith and Society" on Facebook], Svobodna Evropa, 17
June 2020, https://www.svobodnaevropa.bg/a/30675999.html (accessed 23. Aug 2021).

Club Z (2018), "'[eHAT 3ano4yBa ¢ KynTypa“: KownyKoB oKa3Ba HAaTUCK 3a rocTu 1 BbrnpocKu' ["The day begins with culture":
Koshlukov puts pressure on guests and questions], 22 Jan. 2018, https://www.clubz.bg/63203-denqgt_zapochva_s_kultura
%E2%80%9C_koshlukov_okazva_natisk_za_gosti_i_vyprosi (accessed 23. Aug. 2021).

OFF News (2021), ‘M1HeKOB 3aroBopu 3a ocTtaBka Ha weda Ha BHT EMun Kownykos' [Minekov spoke about the
resignation of the head of BNT Emil Koshlukov], 25 May 2021, https://offnews.bg/medii/minekov-zagovori-za-ostavka-na-
shefa-na-bnt-emil-koshlukov-752186.html (accessed 23 Aug. 2021).

Club Z (2021), ‘CEM 3a MuUHeKoB: "HeBepHU TBbpaeHUsa", "BbBexaa B 3abnyxaeHune" [CEM for Minekov: "false
statements", "misleading information"], 30 June 2021, https:;//www.clubz.bg/115531-
sem_za_minekov_neverni_tvardeniya_vavezhda_v_zabluzhdenie (accessed 23 Aug. 2021).

Dimitrov, S., and Kostadinova, S. (2019), ‘EHP nbpBo cBanu Cuneusa Benmnkosa oT edup, a nocne 9 sbpHa' [BNR brings
back Silvia Velikova after removing her from the air], Mediapool, 12 Sep 2019, https;//www.mediapool.bg/bnr-parvo-svali-
silviya-velikova-ot-efir-a-posle-ya-varna-news297892.html (accessed 23 Aug. 2021).

Ashikova, V. (2020), ‘OkoH4aTenHo: CnmpaHeTo Ha "XOpKM30HT" e B pe3ynTaT Ha U3PUYHO pelleHne, B3eTO BbTpe B
paomoTo’ [Final: The suspension of "Horizon" is the result of an explicit decision taken by the radio], Bulgarian National

Radio, 5 May 2020, https://bnr.bg/post/101236655/ns-prie-okonchatelnia-doklad-za-spiraneto-na-signala-na-programa-
horizont (accessed 23 Aug. 2021).

14



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

among staff caused by Velikova's dismissal. Managers said that there
was external political pressure to remove her.*® After a public outcry,
Velikova returned to her post. In the end, after some hesitation, the
CEM removed Kostov from the post of general director ahead of
schedule.

The CEM has also been chronically underfunded. The CEM, as well as
BNT and BNR, have annual budgets which are approved annually by
parliament®* The lack of longer budgeting timelines commonly
found elsewhere in the EU means each of the organizations can be
either punished if it does not toe the line, or rewarded for loyalty, on
an annual basis. An increase of over half a million euros in the 2021
state budget was agreed. However, this was undermined when in
March and April 2021, the GERB coalition Government reduced the
budget of the regulator. “° Furthermore, according to the same Rule
of Law Report, “it remains to be seen if the planned increase in the
budget will be adequate” in view of additional tasks taken on by CEM
linked to the changes in legislation.y The same EU Rule of Law
Report notes: “The lack of transparency of media ownership remains
a source of concern. Despite the regular updates of the CEM public
register ... data on media ownership is still not fully disclosed to the
public.”?

Artur Gerasymoyv, head of the OSCE mission that observed Bulgaria's
April 2021 elections, concluded that the process had suffered because
of the adverse situation in the media: “The media environment
remains concerning ... In particular, editorial diversity and analytical
coverage, crucial for voters to make an informed choice, is largely
lacking."**

38

39

40

42

43

Club Z (2018), ""OeHAaT 3ano4Ba ¢ KyNnTypa“: KownyKoB OKa3Ba HaTUCK 3a rocTn 1 BbrpocK' ["The day begins with culture":
Koshlukov puts pressure on guests and questions], 22 Jan. 2018, https://offnews.bg/interviu/stanah-svidetel-na-natiska-
nad-programa-horizont-711413.ntml (accessed 23 Aug. 2021).

Bulgarian National Television (2021), ‘Financial Report of BNT, https://bnt.bg/finansov-otchet-na-bnt-85pages.html
(accessed 23 Aug. 2021).

Ibid.

Ibid.

European Union: European Commission (2021), Commission Staff Working Document: 2021 Rule of Law Report ‘The rule
of law situation in the European Union, Country Chapter on the rule of law situation in Bulgaria’, 20 July 2021, p. 16.
Organization for Security and Co-operation in Europe (2021), ‘Bulgaria’s competitive parliamentary elections well run,
but impacted by media shortcomings and significant ruling-party advantage, international observers say’, 5 Apr. 2021,
https://www.osce.org/odihr/elections/482807 (accessed 23 Aug. 2021).

15



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Composition of the Media Market

After the collapse of the Communist system, large parts of Bulgaria's
media underwent privatization. Germany's WAZ Media Group bought
up two major newspaper groups, Trud and 24 Hours, in 1997. Rupert
Murdoch's News Corporation entered the broadcast market in 2000
in partnership with the Bulgarian businessman Krassimir Gergov to
form BTV. In the same year, Greece's Antenna Group acquired a
regional channel which became the national TV station Nova.

However, after the 2008 global economic crisis, WAZ Media Group
replaced its senior management and began to sell off its assets in
southeast Europe. In 2010, WAZ sold its business in Bulgaria to
Vienna-based company BG Privatinvest.*s The official reason given
was a redirection of investments, however, a former WAZ editor
interviewed by BFMI said the group began to feel pressure from big
business at the local level. Elsewhere in the print market, regional
oligarchs with business interests spanning pharmaceuticals and
natural gas vied for control after taking over ownership of various
newspapers. News Corporation left shortly after WAZ, selling 94% of
BTV to Central European Media Enterprises. Foreign investors have
not complained publicly about attempts to exercise political
influence on their professional work in Bulgaria. However, local
management were tasked with employing journalists and deciding
editorial policy, often managing the expectations of advertisers and
politicians.

International funding remained in the form of state funding from the
U.S., which has played a significant role in supporting media outlets
in Bulgaria. Funding for Bulgaria's independent media dates back to
the U.S. Support for East European Democracy (SEED) Act of 1989,
which aimed to promote democracy and the transition to free
markets in former communist countries.® In 2009 the U.S.
government founded America for Bulgaria Foundation (ABF), which
distributes grants of $20 million per year, part of which supports civic
organizations and the media sector.*® Economedia, which claims to
be the largest publisher of business media in Bulgaria, is one
example of a media outlet supported by ABF.“” In June 2020, the U.S.
Agency for International Development (USAID), announced that it
was making available $200,000 of new funding for independent
media groups and civil society actors in Bulgaria.

44

45

46

47

Dimitrova, D. (2010), ‘Germany's WAZ Media Group Sells Bulgarian Business’, SeeNews,
https://seenews.com/news/germanys-waz-media-group-sells-bulgarian-business-205341 (accessed 23 Aug. 2021).

U.S. Congress. (1989), ‘Support for East European Democracy (SEED) Act of 1989'. U.S. Congress.
https://www.congress.gov/bill/101st-congress/senate-bill/1641?s=1&r=72 (accessed 23 Aug. 2021).

America for Bulgaria Foundation. (2021), ‘Our History'. America for Bulgaria Foundation. https://us4bg.org/about-
abf/our-history/ (accessed 23 Aug. 2021).

Economedia. (2021), ‘About Us'. Economedia. https;//www.economedia.bg/show.php?guid=540846. (accessed 23 Aug.

2021).

16



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

This was to help strengthen civic engagement and transparency,
particularly during the COVID-19 pandemic.”® However, while
independent outlets supported in this way are popular with sections
of Bulgaria's elites and youth, they have a much smaller audience
compared to the mainstream media.

Television is traditionally the most important form of media in
Bulgaria and the main source of news for Bulgarians, although in
recent years, more and more Bulgarians read their news online.*®
There were 109 registered companies that distribute 148 TV
programmes via cable and satellite registered in 2020.*° However,
three broadcasters dominate the viewership: Nova, BTV and the state
broadcaster BNT.

In Bulgaria, ratings are officially measured by GARB Audience
Measurement Bulgaria. From 2014 to 2020 there was a second
agency measuring the number of viewers - Nielsen Admosphere
Bulgaria JSC. The reason for the split of the measurement between
two agencies was a request by Nova Broadcasting Group that data
be measured more honestly after an independent audit showed that
the GARB system did not meet modern requirements.”

For most of the period from 2014 to 2020, BTV Media Group was the
market leader according to GARB, and Nova according to Nielsen.
After Nova was bought by Advance Media Group, GARB's data
gradually changed, and Nova became the leader in terms of
viewership and market share. For this reason, the media group
terminated its contract with Nielsen and GARB is now the only
agency reporting audience statistics.®* According to GARB's latest
figures BTV had a share of 25%, Nova of 23% and BNT of 9% in the first
half of 2021> Nova and BTV also make up 69% of TV advertising
expenditure.® The top four most trusted news sources are the state
broadcasters, BNR and BNT, followed by the television stations BTV
and Nova TV.»®

48

49

50

51

52

53

54

55

U.S. Embassy in Bulgaria. (2020), ‘U.S. Government Announces $200,000 USD To Support Independent Media and Civil
Society In Bulgaria'. U.S. Embassy in Bulgaria, 19 Jun. 2020, https://bg.usembassy.gov/u-s-government-announces-
200000-usd-to-support-independent-media-and-civil-society-in-bulgaria/ (accessed 23 Aug. 2021).

Antonov, S. (2021), ‘Bulgaria’, Reuters Institute, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/bulgaria
(accessed 23 Aug. 2021).

CEM - CbBeT 3a enektpoHHU Meguu [Council for Electronic Media] (2021), ‘OtuyeT Ha CEM 3a nepmona 01.01.2020 r. —
31.12.2020' [CEM report for the period 01.01.2020 - 31.12.2020'], 31 Mar. 2021, https;//www.cem.bg/activitybg/2108 (accessed

23 Aug. 2021).

Nova (2013), ‘HoBa BpoyakacTuHr 'pyn ncka epekTUBHa crucTeMa 3a M3MepBaHe Ha ayautopuaTta’ [Nova Broadcasting
Group wants an effective audience measurement system], 11 Nov. 2013, https://nova.bg/news/view/2013/11/11/61770
(accessed 23 Aug. 2021).

Antonova, V., (2020), ‘BorHaTa 3a nunnbamMeTpuaTa cebplin’ [The war for peoplemetry is over], Capital, 16 Apr. 2020,
https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2020/04/16/4054876_voinata_za_piipulmetriiata_svurshi/# (accessed 23

Aug. 2021).

Media Connection (2021), ‘Media Landscape Bulgaria H1 Report’, https://mediaconnection.bg/report/view/88 (accessed

23 Aug. 2021).

Antonov, S. (2021), ‘Bulgaria’, Reuters Institute, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/bulgaria
(accessed 23 Aug. 2021).

Ibid.

17



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

BTV

BNT
9%

NOVA

TV AUDIENCE 23%
CONCENTRATION IN
BULGARIA

25%

Others
43%

Ownership of the major stations has changed significantly since
2020. BTV came under the ownership of PPF Group in October 2020
after CME was acquired by the late Czech businessman Petr Kellner.*®
Swedish conglomerate Modern Times Group bought Nova from
Antenna Group in 2008, before selling in 2019 to Advance Media
Group, owned by two Bulgarian brothers, Kiril and Georgi
Domuschiev. The Domuschiev brothers are reportedly close to Boyko
Borissov.®” In January 2021, Nova was acquired by the Amsterdam-
based conglomerate United Group, which provides
telecommunications services and whose subsidiary United Media has
a strong reputation for independent reporting, particularly in Serbia
(see the section below on Serbia).

Radio is another popular media format in Bulgaria. There are 59
companies with licenses for terrestrial analogue radio transmission
and 21 companies which transmit via cable and/or satellite.®®
However, again, the same broadcasters make up large parts of the
market share audience. Nova Broadcasting group has 22%, Bulgarian
National Radio (BNR) 18% and BTV 11%.

There are 239 newspapers in Bulgaria.® At present, there are no
reliable national statistics on market share or audiences in the print
market. What is certain is that the print media was dominated for
years by Peevski and his New Bulgarian Media Group, which bought

56

57

58

59

PPF Group (2021), ‘History', https://www.ppf.eu/en/about-the-ppf-group/facts-and-strategies/history (accessed 23 Aug.

2021).

Petkova, M. (2021), ‘How Bulgaria hit rock bottom on press freedom’, Al Jazeera, 18 Jun. 2021,

https://www.aljazeera.com/news/2021/6/18/how-bulgaria-hit-rock-bottom-on-press-freedom
CEM - CbBeT 3a enlekTpoHHU Meaum [Council for Electronic Media] (2021), ‘OT4yeT Ha CEM 3a nepuopga 01.01.2020 1. —
31.12.2020' [CEM report for the period 01.01.2020 - 31.12.2020'], 31 Mar. 2021, https;//www.cem.bg/activitybg/2108 (accessed

23 Aug. 2021).

Spassov, O., Ognyanova, N.and Daskalova, N. (2020), ‘Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the
Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019', Centre for Media Pluralism
and Media Freedom, July 2020, p.7.

18



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

up major titles across the political spectrum. In 2018, RSF estimated
that Peevski controlled up to 80% of Bulgaria's private print media.®®
Other reports suggest he controlled 40% of all national and regional
newspapers.® However, as with the television market, the print
market has also changed after United Group purchased Peevski's
Telegraf EOOD media group. The group contains six print titles,
including Telegraf - Bulgaria's largest daily newspaper based on
circulation. United Group has announced its intention to digitise
many of its new assets, a step that some observers view as an effort
to re-brand the titles and break their perceived association with
Peevski.®?

60 Synovitz, R. (2020),'Who Is Bulgaria's 'Potbelly' And Why Do People Claim He Controls The Government?’ RFERL, 24 Jul.

61

62

2020, https://www.rferl.org/a/who-is-bulgaria-s-potbelly-and-why-do-people-claim-he-controls-the-
government-/30745743.html (accessed 23 Aug. 2021).

Brunwasser, M. (2013), ‘After Political Appointment in Bulgaria, Rage Boils Over’, New York Times, 28 June 2013,
https://www.nytimes.com/2013/06/29/world/europe/after-political-appointment-in-bulgaria-rage-boils-over.html
(accessed 23 Aug. 2013).

United Group (2021), ‘United Group agrees to acquire Bulgaria’'s Vestnik Telegraf EOOD’ 27 Jan. 2021,
https://united.group/united-group-agrees-to-acquire-bulgarias-vestnik-telegraf-eood/ (accessed 23 Aug. 2021).

19



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Political Influence on the Media Market

On top of the history of ‘capture’ of Bulgaria's official regulatory
bodies and state media by politically connected groups, political
interference in the commercial market is also common. One of the
issues facing Bulgaria's media market is the non-transparent
distribution of EU funds for development of the media. For the period
from January 2017 to April 2021, the authorities distributed more than
€5 million of official funds to television and radio programs,
according to local reports.® The largest amount of all EU funding was
received by Nova — about €1 million. Channel 3 took €330,000 in four
years. bTV received around €750,000 for the same period.

From the time of Bulgaria’'s accession to the EU in 2007 and June
2019, a total of around €30 million (plus VAT) was distributed by the
government to broadcasters using EU funding programs.®* This is a
significant sum for a competitive market that relies on small volumes
of advertising revenue. Brussels is aware of the issue and criticized
the administration for “misappropriation of EU funds” and the
“deterioration of media.”®® RSF's 2021 World Press Freedom Index
warns that in Bulgaria the government continues to allocate EU and
public funding to media outlets in the full absence of transparency.
This has the effect of encouraging recipients to go easy on the
government in their reporting or to refrain from covering certain
problematic stories altogether.”®®

On top of funding from central government, it is legal for any political
figures or parties to own media outlets in Bulgaria. The Media
Pluralism Monitor, a research tool to identify potential risks in the
Member States and Candidate Countries of the EU, reported that in
2019, the number of TV channels directly affiliated to political parties
increased when Bulgaria's opposition BSP party launched its own
network, BSTV. According to members of the European Parliament,
this and other channels run by political parties directly contradict key
obligations of EU member states.?’

BSP also has a newspaper - "Duma". Another former partner of GERB,
VMRO has near total control of Bulgaria 24. As noted above, Alfa TV is
owned by Volen Siderov, the leader of the Ataka party.®® Television

63

64

65

66

67

68

Valkov, I. (2021), ‘Hag 10 MunvoHa neBa 3a Meamu. ToNkoBa e fana Bnactra 3a 4 rogmHu1 caMo OT eéBpOonencKy nporpamm
(CMNCBK)' [Over BGN 10 million for media. So much power has been given over 4 years only from European programs
(LIST)], Club Z, 28 May 2021, https://www.clubz.bg/114140-
nad_10_miliona_leva_za_medii_tolkova_e_dala_vlastta_za_4_godini_samo_ot_evropeyski_programi_spisak (accessed 23
Aug. 2021).

European Structural and Investment Funds Information Portal (2021), ‘CnpaBku 3a M3nbnHeHWe Ha
KoMyHmkaumoHHuTe Mnanose Mo On' [Information for Implementation of the Communication Plans Under Op],
https://www.eufunds.bg/en/node/456 (accessed 23 Aug. 2021).

European Parliament: Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (2020), ‘Draft Motion for Resolution
2020/2793(RSP)’, 30 Sep. 2020.

Reporters Without Borders (2021), ‘World Press Freedom Index:  Bulgaria, https://rsf.org/en/bulgaria (accessed 23 Aug.
2021).

Spassov, O., Ognyanova, N.and Daskalova, N. (2020), ‘Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the
Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019’, Centre for Media Pluralism
and Media Freedom, July 2020.

Alfa TV (2021), https://www.alfa.bg/ (accessed 23. Aug 2021).

20



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Skat's owner is a company managed by two of the leaders of the
other nationalist party NFSB.*®

However, media outlets openly owned by politicians are often more
transparent than supposedly independent media entities that are
controlled by political interests. This latter type of political capture is
made easier by a lack of pluralism and has not gone unnoticed by the
EU. The Media Pluralism Monitor measured several risks to market
pluralism in its 2020 report on Bulgaria. It recorded a risk of 90% for
commercial and owner influence over editorial content as well as for

“news media concentration”.”

This kind of influence was demonstrated in the capture of Nova TV by
Kiril and Georgi Domuschievi, who took ownership in 2019. The
brothers were known associates of former Prime Minister Borissov.
There were also claims that they were controlled by Peevski. Nova
certainly became less critical of the government with the change of
ownership. Respected senior investigative journalists including
Genka Shikerova, Miroluba Benatova and Marin Nikolov were
removed from their positions almost immediately.” Other TV
presenters, producers and long-time members of the media also
parted ways with Nova. Unofficially, journalists reported that editorial
policy changed dramatically after the Domuschievs took office, with
journalists critical of Borissov's management made to understand
that such views were no longer acceptable.

Many of the new management and staff came from Kanal 3, a TV
outlet linked closely to Peevski. Reportedly rumoured to control
Kanal 3,> Peevski's New Bulgarian Media Group (owned by his
mother Irena Kristeva) made an official bid for ownership which was
approved by the Commission for Protection of Competition.” Iva
Stoyanova, who was previously the official owner of "Kanal 3", was
made Nova's Executive Director in 2019.7“ In 2020, Nova purchased
Kanal 3.

This led to more favourable coverage not just of the government, but
also of Peevski himself. During the first weeks of the Covid-19

Skat Television (2021), http://www.skat.bg/ (accessed 23 Aug. 2021).

Spassov, O., Ognyanova, N.and Daskalova, N. (2020), ‘Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the
Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019', Centre for Media Pluralism
and Media Freedom, July 2020, p.8.

Paunova, P. (2019), ‘HoBa TeneBm3mng "ocsoboan" Mupontoba BeHaToBa 1 NeHka LLnkeposa' [New TV "released"
Mirolyuba Benatova and Genka Shikerova], Svobodna Evropa, 12 June 2019,
https://www.svobodnaevropa.bg/a/29995124.html (accessed 23 Aug. 2021).

Synovitz, R. (2020),'Who Is Bulgaria's 'Potbelly' And Why Do People Claim He Controls The Government?' RFERL, 24 Jul.
2020, https://www.rferl.org/a/who-is-bulgaria-s-potbelly-and-why-do-people-claim-he-controls-the-
government-/30745743.html (accessed 23 Aug. 2021).

Republic of Bulgaria Competition Protection Commission (2015), ‘New Bulgarian Media Group Holding EAD and Elite
Media Bulgaria EOOD', 3 Sept. 2015. http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300048352

Antonova, V. ( 2020), ‘BusweTo nmnue Ha MNeeBckun B "KaHan 3" MBa CTossHOBa NnoemMa ynpaBneHmeTo Ha "Hoea
TeneBusna" [Peevski's former face in "Channel 3" Iva Stoyanova takes over the management of "Nova TV"], Capital, 5
Feb. 2020, (accessed 23 Aug. 2021). https:/tinyurl.com/5dtnw3th (accessed 23 Aug. 2021).

21



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

pandemic. Nova published a report about Peevski's donations to
healthcare providers, no longer referring to him as an ‘oligarch’, but
as the biggest donor.”

This is a case in point of how Peevski was able to control much of the
media landscape from behind the scenes. Peevski's political career
started at 21 when he became the youngest member of former
Bulgarian King Simeon II's government in 2001. By 2013, the
Oresharski government nominated him to head the State Agency for
National Security, leading to widespread protests which saw the
decision rescinded.”® He was also at the centre of another major
national scandal, the bankruptcy of the Corporate Commercial Bank
(CCB), the fourth largest bank in Bulgaria in its day. For many years,
he had a partnership with CCB's head Tsvetan Vassilev, the majority
owner of the Bank and now a fugitive who is receiving protection
from the Serbian government. Vassilev has since criticised Peevski for
his involvement claiming the businessman is “one of the main tools
that the Bulgarian political mafia uses to blackmail Bulgarian
business—the visible part of a rather large iceberg of corruption.””

Peevski is considered to have strong influence in the courts, the
Prosecutor's Office, the Interior Ministry and other law enforcement
agencies as well as the media. Alongside his suspected control of
Nova and other television outlets, he has been the main player in the
print sector for over a decade. In 2018, RSF estimated that Peevski
controlled up to 80% of Bulgaria's private print media distribution.”®
In other words, almost a total monopoly on the distribution of
newspapers.” Peevski-linked media outlets have consistently
supported Borissov's government and in July 2020, claims by anti-
government protestors that the ruling GERB party was being
controlled from behind the scenes by Peevski led to Borissov
announcing a government reshuffle &

However, recent years have seen signs of a shift away from local
businesspeople owning major media players. As noted above, CME
was purchased in October 2020 by PPF, the investment fund owned
by the Czech businessman Petr Kellner. Despite marking a change
from the status quo, the entrance of PPF into the market did raise
some concerns. In October 2020, five international pressure groups
focused on media freedom issued an open letter warning Kellner

75

76

77

78

79

80

Nova (2020), ‘OLle fapuTenu NnpoTaraTt pbka Ha MeuuUm 1 Hyxxaaelm ce’ [More donors are reaching out to medics and
those in need], 3 Apr. 2020, https://nova.bg/news/view/2020/04/03/283850/oLLie-0apUTenmn-npoTaraT-pbKka-Ha-MeamLm-
n-Hyxnaaelm-ce/ (accessed 23 Aug. 2021).

Bulgarian National Radio (2013), ‘National Assembly cancels Delian Peevski's election to chair SANS', 19 June 2013,
https://bnr.bg/en/post/100202676/national-assembly-cancels-delian-peevskis-election-to-chair-sans (accessed 23 Aug.

2021).

Coppola, F. (2015), ‘Bulgaria’s Failed Corpbank: The Former Owner's Story, Forbes, 5 Oct. 2015,
‘https://www.forbes.com/sites/francescoppola/2015/10/05/bulgarias-failed-corpbank-the-former-owners-story/ (accessed

23 Aug. 2021).

Synovitz, R. (2020),'Who Is Bulgaria's 'Potbelly' And Why Do People Claim He Controls The Government?’ RFERL, 24 Jul.
2020, https://www.rferl.org/a/who-is-bulgaria-s-potbelly-and-why-do-people-claim-he-controls-the-
government-/30745743.html (accessed 23 Aug. 2021).

Goranova, K. (2020), ‘Pa3npocTpaHeHMeTo Ha BeCTHMLUM: KaTo Hama Koin, Tpabea Hakow' [Newspaper distribution: When
there is no one, there is a need for someone], Capital, 27 Feb. 2020,
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2020/02/27/4034719_kato_niama_koi_triabva_niakoi/ .

Todorov, S. (2020), ‘Borissov Sacrifices Ministers to Appease Bulgarian Protests’, Balkan Insight, 16 July 2020,
https://balkaninsight.com/2020/07/16/borissov-sacrifices-ministers-to-appease-bulgarian-protests/ (accessed 23 Aug.

2021).

22



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Conclusion

that his acquisition of Central European Media Enterprises (CME)
should not come at the cost of editorial freedom, citing his close
commercial ties to the Chinese government as a major source of
concern.® CME's previous majority shareholder was the American
company AT&T. The purchase by PPF prompted Senator Marco Rubio
to demand a full review of the national security implication of AT&T's
upcoming sale citing concerns about “PPF-owned
telecommunications firms ... working with Huawei to develop 5G
networks” in Serbia and accusing Kellner of spying on Czech
politicians on China’s behalf.® Kellner's links to China created further
controversy when it emerged that another Kellner company - Home
Credit, which has extensive operations in China — hired a Czech public
relations agency, C&B, to set up and covertly run a think tank to stage
pro-China events and media outreach on behalf of the Chinese
Communist Party (CCP).%

More promising is the entrance of United Group, which bought Nova
in January 2021. Alongside, its purchase of Nova, United Group also
bought the newspaper group Telegraf EOOD from Intrust EAD,
owned by Peevski. United Group has said it intends to digitise the
newspapers in a bid to disassociate them from the pro-government
titles backed by Peevski and align them with their media assets in
other countries. Observers believe Peevski sold his media entities in a
bid to reduce the size of his assets ahead of being sanctioned by the
U.S. Treasury. It should be noted that the approval of United Group's
acquisition of Peevski's assets raised eyebrows in Bulgaria,
particularly since a similar deal was rejected two years earlier by the
Commission for Protection of Competition (CPC). In 2018, PPF's
attempt to buy Nova was rebuffed by the CPC on the grounds that
the deal would risk increasing market concentration and provide an
unfair advantage to the group.?* The fact that United Group was able
to take over Nova has been viewed by some as evidence of a closer
relationship with the Bulgarian authorities which could lead to
lenient coverage® Likewise, the fact that these assets were not
broken up before United Group acquired them means there is still a
high concentration of ownership of mainstream media; however,
while the structure of the market may not be optimal, the arrival of
United Group restricts the influence of politically connected
Bulgarian business groups in the media sector.

81 International Press Institute (2020), ‘Press freedom groups write to Czech billionaire after purchase of CME media
group’, 20 Oct. 2020, https://ipi.media/press-freedom-groups-write-to-czech-billionaire-after-purchase-of-crne-media-
group/ (accessed 23 Aug. 2021).

82 Rubio, M. (2020), ‘Rubio Requests CFIUS Review of AT&T Sale to Czech Company With Ties to China’, 26 Feb 2020,
https://www.rubio.senate.gov/public/index.cfm/2020/2/rubio-requests-cfius-review-of-at-t-sale-to-czech-company-with-
ties-to-china (accessed 23 Aug. 2021).

83 Tizard, V. (2020), ‘New Czech Ownership of Central European Media Should Boost Profits, if Not Reputation’, Variety, 22
Oct. 2020, https://variety.com/2020/tv/global/att-central-european-media-enterprises-ppf-petr-kellner-buyout-
1234810683/ (accessed 23 Aug. 2021).

84 Money (2018), ‘MponagHa 1 caenkata 3a "Hoa" [The deal for "Nova" has also failed], 19 July 2018,
https://money.bg/deals/propadna-i-sdelkata-za-nova.html, (accessed 23 Aug. 2021).

85 Nikolov, K. (2020), ‘OomycumeB npofasa "HoBa TB" Ha cobcTBeHKKa Ha BTK United Group’, [Domuschiev sells Nova TV to
the owner of BTC United Group], Capital, 11 Dec 2020,
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2020/12/11/4150964_domuschiev_prodava_nova_tv_na_sobstvenika_na_btk/&pr
ev=search&pto=aue (accessed 23 Aug. 2021).

23



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Ownership changes coupled with the removal of Borissov's
government suggests this could be a moment of transition in
Bulgaria. However, given the still defective legal basis and lack of
regulation of Bulgaria’s media market, it is too early to speak of
successful reform of the media sector. Politicians are legally allowed
to own outlets and the major broadcasters and regulators remain
vulnerable to state control. There is evidence that the GERB has
maintained a hold on the media market in Bulgaria, as seen in the
lead up to a snap parliamentary election in July 2021. According to an
OSCE election report on the election, BNT gave far more airtime to
GERB than other parties, in coverage which was also “mainly positive
in tone”.® The same report cites that the outgoing GERB government
provided additional funding of €10 million to the broadcaster in April,
which was seen by some observers as “a reward for favourable
editorial policy.”® For any substantial and lasting change to be
achieved, the next government will need to introduce
comprehensive systemic reforms to strengthen the independence of
public media outlets and regulatory bodies, as well as ensure
transparency in the commercial market.

86 Organization for Security and Co-operation in Europe (2021), International Election Observation Mission, ‘Statement of
Preliminary Findings and Conclusions Bulgaria’, 11 July 2021.

87 Ibid.

24



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Summary Points

» Bulgaria’'s media market is dominated by a small number of powerful players,
many with government ties

» Television remains the most influential form of media, while the print market is
in decline

» Government influence over the media under former Prime Minister Borissov
was possible due to its close ties to owners of major outlets, and its ability to
buy support through non-transparent distribution of EU funds, as well as its
control of Bulgaria's media regulatory bodies

» There has been a major shift of influence within the sector since 2020 due to
the businessman Peevski selling his media assets and GERB losing power.

» Political parties can still legally own media outlets leading to high risk of
interference.

» The public broadcasters and the main regulatory body CEM are still vulnerable
to state control and the influence of the GERB party which helped elect its
current membership.

» Despite new entrants, the market remains saturated and a lack of transparency
persists.

25



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Serbia

The deterioration of media freedom in Serbia has accelerated under
the current leadership. President Aleksandar Vuci¢ has been a
dominant force in Serbian politics since 2012 when he became leader
of the Serbian Progressive Party (SNS). He served two terms as prime
minister between 2014 and 2017 before ascending to the presidency
in May 2017. An SNS-led coalition then won a majority in 2020 Serbian
parliamentary election. Since Vuci¢ came to power in 2014, Serbia has
fallen from 54/180 to 93/180 in the RSF World Press Freedom Index.
The European Commission has concluded that no progress has been
made in freedom of expression since at least 2015.%8

In January 2020, Serbia announced it had adopted its Strategy for the
Development of Public Information System for the period 2020-2025,
following consultations with the EU, OSCE and other institutions.®®
The strategyis viewed as Serbia's response to concerns in the
European Commission about the lack of reform on media freedom
issues. However, implementation of the strategy has been slow,
reflecting Serbia's lack of interest in negotiating a rapid path to EU
membership. The European Commission’s progress report on Serbia
from October 2020, noted “implementation of the new strategy has
not yet started and no progress was made yet on the ground to
improve the overall environment for freedom of expression.”°

Vuci¢ was the Minister for Information under President Slobodan
MiloSevi¢ (1998-2000) and has a sophisticated understanding of how
media operate and how to use them for political purposes. Under his
leadership there is growing evidence of state entities being used
strategically to strengthen government control. While Serbia suffers
from easily observable issues such as regular attacks on independent
journalists and other critical voices, the state also employs less visible
methods to manipulate the wider media landscape.

The government owns significant assets in the media sector, while
owners of private media outlets often have ties to the ruling SNS

88 Baji¢, D., and Zweers, W. (2020), ‘The EU: defender of media freedom in Serbia?’ in Declining media freedom and biased
reporting on foreign actors in Serbia, Clingendael, July 2020, https://www.clingendael.org/pub/2020/declining-media-
freedom-and-biased-reporting-in-serbia/4-the-eu-defender-of-media-freedom-in-serbia/ (accessed 23 Aug. 2021).

89 Government of the Republic of Serbia (2020), ‘Serbian government adopts media strategy’, Press Statement, 30 Jan.
2020, https://www.srbija.gov.rs/vest/en/149736/serbian-government-adopts-media-strategy.php (accessed 23 Aug. 2021).

90 European Commission (2020), Commission Staff Working Document: Serbia 2020 Report, 6 Oct. 2020.

26



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

party that dominates politics. These government-backed media
companies receive funding from the state, as well as favourable
treatment by regulators. Meanwhile, the same regulators together
with government agencies are able to use their power selectively to
undermine independent outlets that challenge the SNS line. One of
the authorities’ tricks is to use tax inspections to demonstrate the
limits of journalistic freedom.

27



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Regulation

Serbia's legal system has provisions designed to protect media
freedoms and the media market. However, in practice
implementation of the laws is deeply flawed. In 2014, the National
Assembly introduced a new set of media laws: the Law on Public
Information and Media, the Law on Electronic Media and the Law on
Public Broadcasters.®” The Law on Public Information and Media
establishes the basic rules for the media sector. All media in Serbia
are regulated by The Law on Public Information and Media, which
outlines the broad principles governing the sector such as protecting
editorial independence and media pluralism. Crucially, Article 32
prohibits the state from owning media outlets. There are three
exceptions to this law: the formation of public services; informing the
population on the territory of the Autonomous Province of Kosovo
and Metohija; and enabling national councils of national minorities to
establish institutions and companies to exercise the right to public
information in the language of the national minority. Outside of the
above circumstances, any company or other legal entity that is
partially or fully state-owned, or is partially or fully financed from
public funds, cannot own media outlets® There are also rules
prohibiting any ownership in print media from passing the limit of
50% of annual circulation. For electronic media, ownership of more
than 35% of audience share is prohibited.®® Under the same law, the
media are obliged to provide information on their publishers.

The Law on Electronic Media provides the legislative basis for the
Regulatory Authority of Electronic Media (REM), which is the main
media regulator in Serbia. The REM is tasked with “controlling and
ensuring the consistent application of the provisions of the Law", as
well as duties including ‘“issuing broadcasting licences and
prescribing the licence form” and “supervising the work of
broadcasters in the Republic of Serbia”?* REM also appoints the
leadership of Serbia's state broadcaster® The Law on Public
Broadcasters regulates the work of Serbia’s public broadcaster Radio
Television of Serbia (RTS).

In practice, the REM is widely viewed as another tool used by the SNS
to control the media landscape. Members of the highest REM body
-the REM Council- are appointed by the ruling majority in the
National Assembly of Serbia®®* The Assembly is also tasked with
annually approving the financial plan of the REM. However, in
practice approval is constantly delayed as a means of restricting the

al

R
93
94
95

96

Rankovic, L. (2021), ‘Serbia: Media Legislation’, Media Landscapes,
https://medialandscapes.org/country/serbia/policies/media-legislation (accessed 23 Aug. 2021).

Official Gazette of the Republic of Serbia (2014), ‘The Law on Public Information And Media’, No. 83/2014, 58/2015 and
12/2016, https:;//www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_javnom_informisanju_i_medijima.html (accessed 23 Aug. 2021).

Official Journal of the Republic of Serbia (2005), ‘Basic Provisions’, No. 102/2005, 25 Jun. 2005
http://www.rem.rs/uploads/files/Statuti/Statut%20Republicke%20radiodifuzne %20agencije.pdf (accessed 23 Aug. 2021).

ibid.

Mapping Media Freedom (2020), ‘Serbia’s public TV "is being used against the public", 10 Jan. 2020,
https://www.mappingmediafreedom.org/2020/01/10/serbias-public-tv-is-being-used-against-the-public/ (accessed 23

Aug. 2021).
Ibid.

28



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

financial independence of the regulator® The President of the
Council Olivera Zeki¢ (appointed in 2020) has been accused by the
opposition of being close to the ruling party and biased towards it in
her decision-making. In December last year, former REM Council
member, Slobodan Cveji¢, resigned his position before announcing:
“all analyses of both domestic experts and relevant international
organizations indicate that REM is passive and does not perform its

basic function, which is to manage the electronic media scene”*®

The U.S. State Department's 2020 Country Report on Human Rights
Practices for Serbia highlights criticisms that “the REM did not
pursue its mandate effectively and continually sided with the ruling
party, ensuring an unfair media environment before, during, and
after electoral campaigns and thereby effectively denying the
political opposition access to the media.”®® The latest OSCE report on
Serbia’s 2020 parliamentary elections states that the REM “remained
passive overall in supervising media conduct” even as journalists
were being threatened and attacked.” The report concluded that
“most TV channels with national coverage and newspapers
promoted government policy” during the electoral campaign. It also
found that the few media outlets which offered alternative views had
limited outreach and provided no effective counterbalance, which
compromised the diversity of political views available through
traditional media, through which most voters receive information.”™

In the Action Plan accompanying the Strategy for the Development
of the Public Information System in the Republic of Serbia for the
Period 2020-2025, amendments to 13 laws are planned, mostly the
Law on Public Information and Media. The deadline for changes is
the 4th quarter of 2021 and only on the last day of June was the
Working Group formed to draft the changes. However, questions are
already being raised by local independent journalists and NGOs
about the independence of the Working Group tasked with
implementing the changes. For example, the non-profit news site
Cenzolovka reported that almost two-thirds of the Working Group
members are representatives of the state and organizations that
support the government.' Zekié, the controversial President of the
REM Council, was subsequently added to the list. While the adoption
of the strategy is a positive starting point, real change is unlikely as
long as the government sees no need to strengthen REM's
independence and create a competitive media environment.

97 Duri¢, R, and Dobrilovi¢, J. (2019), ‘Protection of Public Interest and Media Pluralism in Serbia’, Belgrade, Jan. 2019.

98 European Western Balkans (2020), ‘Cveji¢: The Regulatory Body for Electronic Media does not perform its basic function
in Serbia’, 25 Dec. 2020, https://europeanwesternbalkans.com/2020/12/25/cvejic-the-regulatory-body-for-electronic-
media-does-not-perform-its-basic-function-in-serbia/ (accessed 23 Aug. 2021).

99 U.S. Department of State (2021), ‘2020 Country Reports on Human Rights Practices: Serbia’, Bureau of Democracy,
Human Rights, And Labor, 30 Mar. 2021, https://www.state.gov/reports/2020-country-reports-on-human-rights-
practices/serbia/ (accessed 23 Aug. 2021).

100 Organization for Security and Co-operation in Europe (2020), ‘ODIHR Special Election Assessment Mission Final Report’,
Warsaw, 7 Oct. 2020, p.3.

101 Ibid.

102 Predi¢, 1.,(2021) ‘lzmene medijskih zakona kao predstava za javnost: Dve tre¢ine ¢lanova Radne grupe predstavnici
drZave i organizacija koje podrzZavaju viast’ [Amendments to media laws as a public performance: Two-thirds of the
members of the Working Group are representatives of the state and government-supporting organizations],
Cenzolovka, 9 July 2021, https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/izmene-medijskih-zakona-kao-predstava-za-javnost-
dve-trecine-clanova-radne-grupe-predstavnici-drzave-i-organizacija-koje-podrzavaju-vlast/(accessed 23 Aug. 2021).

29



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Composition of the Media Market

On paper, the Serbian media market is oversaturated. As of July 2021,
there were 2,599 active media providers according to the Serbian
Business Registers Agency (APR).'® This includes publishers of print
media, news agency services, broadcasters, and online news sites.'**
This only tells half the story. Despite the large number of registered
media entities, a handful of individuals control most of the sector and
there is near total dominance by pro-government voices.

The extent of government control of the current media landscape
has its roots in the flawed process of privatisation after the fall of
MiloSevi¢ in October 2000. After almost no progress for a decade,
privatisation looked to be gaining momentum in 2011 with the
adoption of the Public Information System Development Strategy by
2016.° This media strategy was designed to ensure state withdrawal
from the market. Privatisation of the media was supposedly officially
completed on October 31, 2015. There were 33 media privatized by
selling capital. A further 20 media outlets were shut down, 16 were
offered for privatisation by transferring capital without
compensation. Others changed their activities away from the
media.”® However, the state remains in charge of significant media
assets.

The state still part-owns the daily newspaper Politika, as well as the
two public broadcasters, the national RTS and regional RTV.
According to the 2019 Serbia Media Ownership Monitor — the most
comprehensive analysis to date of the Serbian media market - the
government’s role in print, digital, TV and radio made it “the only
active owner in all four media sectors.”” It is also the owner of the
largest cable provider, Telekom Srbija, which, as some commentators
have noted, is increasingly being used to strengthen state control
over private media outlets (see below)."®

Privatisation has done little to prevent the ruling party from wielding
enormous influence over the industry. According to the 2019 IREX
Media Sustainability Index (MSI), annual advertising revenue in
Serbia’'s media sector amounts to only €180 million—€200 million.'*®

103 Serbian Business Registers Agency (2021), https://www.apr.gov.rs’fhome.1435.html (accessed 23 Aug. 2021).

104 Republic of Serbia Legal Information System (2016), ‘Law on Public Information and Media: 83 / 2014-22, 58 / 2015-3,12/
2016-13, Article 29, http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SIGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2014/83/4/reg
(accessed 23 Aug. 2021).

105 Organization for Security and Co-operation in Europe (2013), ‘Final Strategy for the Development of the Public
Information System in the Republic of Serbia until 2016, 28 Oct. 2013, https;//www.osce.org/serbia/107562 (accessed 23
Aug. 2021).

106 Gotev, G. and Poznatov, M. (2016) ‘Serbia’s media privatisation leaves bitter aftertaste’. Euractiv Serbia, 19 Sept. 2016.
https://www.euractiv.com/section/enlargement/news/serbias-media-privatisation-leaves-bitter-aftertaste/ (accessed 23
Aug. 2021).

107 Balkan Investigative Reporting Network (2019), ‘Updated Serbian Media Ownership Monitor Database Presented’, 11
July 2019, https://birn.eu.com/news-and-events/updated-serbian-media-ownership-monitor-database-presented/
(accessed 23 Aug. 2021).

108 See, for example: Caci¢, D. (2021), ‘Telekom Srbija: Vucic’s weapon to stifle media freedom’, Euractiv Bulgaria, 23 July
2021, https://www.euractiv.com/section/digital/opinion/telekom-srbija-vucics-weapon-to-stifle-media-freedom/
(accessed 23 Aug. 2021).

109 Cetini¢, G. (2019), ‘Serbia: Media Sustainability Index 2019, International Research & Exchanges Board', p. 2.

30



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Some estimates suggest that 25% of these revenues come directly
from the state." In this market, many media organisations are reliant
on state support and vulnerable to expensive lawsuits or other forms
of harassment. Where the government does not have direct
ownership, control is achieved by providing advertising revenue,
direct funding through public procurement or other means to
persuade media owners to be loyal to the state. In other words, most
private outlets are either reliant on state support or owned and run
by those who already support the SNS.

State control of the media is made easier by increasingly high
concentration of ownership in individual markets over recent years.
In 2019, over 63% of the TV market audience was split among four
major owners. Serbia’s public broadcaster was the market leader
reaching 21.62% of the audience across three of its TV stations: RTS],
RTS2 and RTVI. This was followed by Pink Media Group, owned by
Zeljko Mitrovi, which has an audience share of 17.84%. Srdan
Milovanovi¢'s Kopernikus Corporation channels O2 and Prva TV reach
15.72%, while channels provided by Happy TV, owned by Predrag
Rankovi, make up 8.15% of the audience.™ All are pro-government.

The main TV station that reports critically on the government is N1,
which is owned by United Group, the biggest provider of
telecommunication services in Serbia through its ownership of Serbia
Broadband (SBB). N1's 24-hour cable news channel was launched in
2014 with production centres for TV programs and online news sites
in Belgrade, Sarajevo and Zagreb. N1 is the exclusive partner in the
Balkans of the U.S. network CNN,™ and its news programs provide a
striking counterbalance to the pro-government media. However, N1
is only available on United Media's cable operator SBB and in 2019
had a market share of only 0.85%, meaning it has limited reach
compared to the dominant channels of the four major mainstream
broadcasters listed above.™

United Group has made clear its interest in broadcasting nationally
and has called on the regulator to issue a tender for the one
remaining national terrestrial broadcast license.™ However, there are
no signs of the tender being launched in the near term.

1o

m

n2

n3

N4

Resource Centre on Media Freedom in Europe (2019), ‘Media capture: Toolkit for 21st century autocrats'. 19 Dec. 2019,
https://www.rcediafreedom.eu/Dossiers/Media-capture-Toolkit-for-21st-century-autocrats (accessed 23 Aug. 2021).
Reporters Without Borders, Media Ownership Monitor Serbia (2021), ‘Indicators of Risks to Media Pluralism’,
https://serbia.mom-rsf.org/en/findings/inidicators/#!9fed61067e34232006ff7dcd0ed479d0 (accessed 23 Aug. 2021).
Reporters Without Borders, Media Ownership Monitor Serbia (2021), ‘N1 TV, https://serbia.mom-
rsf.org/en/media/detail/outlet/n1-tv/ (accessed 23 Aug. 2021).

Istinomera. (2020), ‘Rejting televizije N1 je jedan odsto’ [The rating of H1 television is one percent], Istinomer, 6 Mar.
2020, https://www.istinomer.rs/izjava/rejting-televizije-nl-je-jedan-odsto/ (accessed 23 Aug. 2021).

Danas (2020), ‘MenadZzment N1: Distributeri besplatno da emituju N1 kada dobije nacionalnu frekvenciju’ [N1
Management: Distributors to broadcast N1 free of charge when it receives national frequency], 4 Mar. 2020,
https://www.danas.rs/drustvo/menadzment-nl-distributeri-besplatno-da-emituju-nl-kada-dobije-nacionalnu-
frekvenciju/ (accessed 23 Aug. 2021).

3]



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

RTS
21.6%

OTHERS
35.8%

PINK MEDIA
GROUP

TV AUDIENCE
CONCENTRATION IN
SERBIA

17.84%

HAPPY TV 8.15%

KOPERNICUS
CORPORATION
15.7%
UNITED GROUP 0.85%

UNITED GROUP
0.9%

OTHERS 35.82%

HAPPY TV
8.2%

PINK MEDIA GROUP
17.8%

The print landscape is the same. The sector is dominated by four
major owners who make up an even greater audience share of over
70%." Again, the titles produced by these owners publish almost
entirely pro-government content. The Swiss-German corporation
Ringier Axel Springer Media has the largest audience of over 20%
through Blic and Nin. According to Reporters Without Borders 2019
Media Ownership Monitor for Serbia, the government-owned titles
Vecernje novosti and Politika accounted for approximately 20.86%.
VecCernje novostihas since been privatised. The daily newspaper
Kurir, owned by Igor ZeZelj's Adria Media Group, has an audience
share of 12.43%. Another popular tabloid, Informer, is owned by
Dragan Vucic¢evi€. It had an audience share of 17.4% according to
data from the same Media Ownership Monitor for Serbia. Informer,
one of the cheapest dailies, is well known for attacking people who
criticize the government, including independent journalists."®

N5 Reporters Without Borders, Media Ownership Monitor Serbia (2021), ‘Indicators of Risks to Media Pluralism’,
https://serbia.mom-rsf.org/en/findings/inidicators/#!9fed61067e34232006ff7dcd0ed479d0 (accessed 23 Aug. 2021).

16 Organized Crime and Corruption Reporting Project (2016), ‘Serbian Newspaper Attacks OCCRP Partner’, 16 Mar. 2016,
https://www.occrp.org/en/daily/5064-serbian-newspaper-attacks-occrp-partner (accessed 23 Aug. 2021).

32



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Political Influence on the Market

A closer look at some of these dominant owners shows how
seemingly independent, privately owned companies are, in fact,
closely linked to the SNS with the result that their output is near
universally pro-government. Media pluralism in Serbia is not what it
seems.

Not surprisingly, the leadership of the state broadcaster is populated
by individuals close to the ruling SNS party. It receives 46% of its
revenues from the licence fee, 28% from the state budget and 22%
from advertising and other commercial activities™ In 2019
widespread protests against Vuci¢ included demonstrations at the
offices of RTS.™ Protestors -taxpayers who fund the national
broadcaster — were responding to RTS's decades-long failure to be
independent in its output, including its efforts to stifle criticism of the
government by preventing the political opposition from appearing
on RTS.

Commercial media outlets are similarly influenced by government.
TV Pink, one of Serbia’s leading commercial TV stations, was founded
in 1994 by Zeljko Mitrovi¢, who is still its owner today. Mitrovi¢ has
been close to every government since the 1990s, starting with
Slobodan Milosevi¢. Pink's political broadcasts have been consistently
pro-government. For more than a decade, Mitrovi¢ has reportedly
been supported through different types of state aid. The Tax
Administration has repeatedly postponed the paying of tax debts of
companies related to Pink (all owned by Mitrovi¢). According to data
from Serbia's business registry and minutes on the state of the tax
debt from meetings of the Tax Administration obtained by the
Center for Investigative Journalism of Serbia (CINS), the amount
unpaid was as much as €13 million.™ In addition, Pink reportedly
received money from the State Export Insurance and Financing
Agency (AOFI) under unknown conditions. Data again obtained by
CINS showed that Pink received at least €10 million from the agency
between 2014 to 2017.'%°

One government entity driving this kind of clientelism in the private
sector is Telekom Srbija, the country's largest cable operating
company. Founded in 1997, Telekom Srbija is 58% owned by the
state.”” According to its own reporting, Telekom Srbija provides
services to over 78.6% of Serbia's fixed line users, 44.3% of mobile

N7 Mapping Media Freedom (2020), ‘Serbia’s public TV "is being used against the public", 10 Jan. 2020,
https://www.mappingmediafreedom.org/2020/01/10/serbias-public-tv-is-being-used-against-the-public/ (accessed 23

Aug. 2021).

118 Balkan Insight (2019), ‘Serbian Protesters Storm National Broadcaster Building’, 16 March 2019,
https://balkaninsight.com/2019/03/16/serbian-protesters-storm-national-broadcaster-building/ (accessed 23 August

2021)

M9 Tomig, J., (2021), ‘Mitrovicevim firmama drzava ponovo odlozila placanje milionskog poreskog duga’ [The state is against
postponing the payment of millions of tax debt to Mitrovic's companies], Center for Investigative Journalism of Serbia,
19 May 2021, https:;//www.cins.rs/mitrovicevim-firmama-drzava-ponovo-odlozila-placanje-milionskog-poreskog-duga /
(accessed 23 Aug. 2021).

120 Ibid.

121 Telekom Srbija (2020), ‘Consolidated Annual Business Report for 2019, p.7.

33



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

phone users, and 40% of internet users.” In recent years it has

emerged as an important vehicle for manoeuvring allies of Vuci¢ into
positions of control at major media outlets.

A telling example relates to Srdan Milovanovié, owner of the popular
national channels TV B92 (formerly known as O2 TV) and Prva TV.
Milovanovic's ties to the government could not be clearer. In 2016, his
twin brother and co-owner of Kopernikus Television, Zvezdan
Milovanovi¢, was appointed as SNS Commissioner of the City Board
for Ni§, making him the chief SNS representative for Serbia’s third-
largest city. He stood down from the position citing health reasons in
May 2021."%#

In November 2018, Telekom Srbija bought Kopernikus Technology
(the group’s cable provider), from Srdan Milovanovi¢ and Polish
investment fund Adris. The fee was reported to be an estimated €195
million, a sum considered far above market rate by many analysts.”*
One month later, Kopernikus Corporation Ltd from Cyprus - a
company Milovanovié¢ effectively owns outright™ - bought the entire
Antenna Group. This included the two TV stations Prva TV and TV
B92, alongside Play radio, six cable channels and three web portals:
prva.rs, o2tv.rs (now b92.tv) and b92.net.””® The price paid was €180
million. Opposition politicians and local media experts'? saw this as
evidence that the money received from the deal with Telekom Srbija
was intended for the purchase of the two popular national channels,
with the goal of passing them into government control.™®

122 Ibid.

123 Tasi¢, T. (2021), ‘Zvezdan Milovanovi¢ podneo ostavku na mesto poverenika niskog SNS-a’' [Zvezdan Milovanovi¢
resigned from the position of commissioner of the Nis SNS], Juzne vest, 11 May 2021,
https://www.juznevesti.com/Politika/Zvezdan-Milovanovic-podneo-ostavku-na-mesto-poverenika-niskog-SNS-a.sr.html
(accessed 23 Aug. 2021).

124 McDonald, A. (2018), ‘Telekom Srbija acquires local operator Kopernikus Technology’, Digital TV Europe, 6 Nov. 2021,
https://www.digitaltveurope.com/2018/11/06/telekom-srbija-acquires-local-operator-kopernikus-technology/ (accessed
23 Aug. 2021).

125 Reporters Without Borders, Media Ownership Monitor Serbia (2021), ‘Kopernikus Corporation’, https://serbia.mom-
rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/kopernikus-corporation/ (accessed 23 Aug. 2021).

126 Antenna Group (2018), ‘Antenna agrees sale of media operations in Serbia and Montenegro, following a successful
business expansion’, 12 Dec. 2018, https://antenna-group.com/news/antenna-agrees-sale-of-media-operations-in-serbia-
and-montenegro-following-a-successful-business-expansion/ (accessed 23 Aug. 2021).

127 Rudic, F., and Georgiev, S. (2018), ‘Serbian Ruling Party-Linked Company Buys Two TV Stations’, Balkan Insight, 4 Dec.
2018, https://balkaninsight.com/2018/12/04/serbian-ruling-party-linked-company-buys-two-tv-stations-12-04-2018
(accessed 23 August 2021).

128 Dziadul, C. (2018), ‘Antenna Group sells Serbian TV stations’, Broadband TV News, 5 Dec. 2018,
https://www.broadbandtvnews.com/2018/12/05/major-change-in-serbian-tv-market/ (accessed 23 Aug. 2021).

34



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

$195M $180M

Amount Kopernikus
Corporation Ltd paid for
Antenna Group

Amount Telekom Srbija paid
for Kopernikus Technology

A similar approach occurred in the print media with Kurir. The daily
newspaper was founded in 2003 and is widely considered to be the
main driver of tabloid journalism in Serbia. In 2019, Kurir was bought
by its current owner Igor ZeZelj. The change in ownership again
involved Telekom Srbija. Zezelj's company Wireless Media had
become a partner of the website Mondo, whose ownership was
unclear but was rumoured to be owned by Telekom Srbija. In 2019,
Zezelj said that Mondo was a joint commercial project with Telekom
Srbija.”® The exact value of this partnership is not known. However,
the Vice President of the opposition Freedom and Justice Party,
Marinika Tepi¢, claimed in August 2020, after allegedly receiving a
leaked contract, that Telekom Srbija had simply given the website to
Zezelj, growing the value of ZeZelj's assets from two million to 40
million euros. Tepi¢ claimed part of this sum was used to buy Kurir.
The Serbian Prime Minister, Ana Brnabi¢, denied the claims made
against Telekom Srbija.®® In 2021, it was revealed that a second
contract to create an information system for calculating salaries in
the public sector worth €60 million had been awarded to Zezelj's
Wireless Media and Telekom Srbija by the Ministry of Finance, with N1
reporting that this was allegedly over 2000 times the market price.”

The latest move by Telekom Srbija which could risk undermining
media pluralism involves a dispute with SBB. As noted, SBB
broadcasts N1, widely considered to be one of the few remaining
independent media outlets in the country. In January 2021, it was
revealed that Telekom Srbija and Telenor CEE had agreed a network

129 Zivanovi¢, K. (2019), ‘ZeZelj: Telekom je nas poslovni partner’ [ZeZelj: Telekom is our business partner], Danas, 16 Jan. 2019,
https://www.danas.rs/drustvo/zezelj-telekom-je-nas-poslovni-partner / (accessed 23 Aug. 2021).

130 European Western Balkans. (2020), ‘State-owned company in Serbia financed pro-government media, opposition
claims’, 26 Aug. 2020. https://europeanwesternbalkans.com/2020/08/26/state-owned-company-in-serbia-financed-pro-
government-media-opposition-claims/ (accessed 23 Aug. 2021).

131 N1 Belgrade (2021), ‘Wireless Media paid 2,000 times more than cost for software deal’, 25 Feb. 2021,
https://rs.nlinfo.com/english/news/wireless-media-paid-2000-times-more-than-cost-for-software-deal/ (accessed 23
Aug. 2021).

35



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

access arrangement that would allow Telenor to use Telekom Srbija’s
fibre optic network. As with previous contracts and acquisitions
involving Telekom Srbija, the deal has been viewed as politically
motivated by critics, who claim it is designed to undermine the
position of SBB. According to reports, leaked internal documents
from Telekom Srbija, obtained by N1, said that the agreement’s goal
was to “destroy SBB".*

Telekom Srbija denies the claims that the deal is intended to
undermine SBB or media pluralism. It says it intends to lease its
optical infrastructure to Telenor on commercial terms, which it claims
will liberalize the telecommunications market in Serbia. “Such
cooperation would bring numerous benefits to customers and boost
competition and innovation in the telecommunications industry,
which is the basic intention of both companies," it said in a
statement.”

In April 2021, the Serbian competition commission approved the
Telekom Srbija and Telenor deal subject to certain conditions without
disclosing them. The Independent Journalists' Association of Serbia
(NUNS) has voiced concerns that the agreement runs counter to the
establishment of a “functional, sustainable and fair media market
protected from political influence” as stated in Serbia's Media
Strategy (2020-2025) and instead raises fears of further political
control over the country's media.”*

High-level Serbian officials are known to have referred to NI's
partnership with CNN as "CIA-N1."™* United Group's founder and
chairman is regularly attacked in the tabloids, including Kurir.*® The
Group's owners claim that SBB's activities have also been repeatedly
disrupted by the regulatory authorities, leading to its decision to file
an arbitration claim against the Republic of Serbia under a bilateral
investment treaty between Serbia and the Netherlands.”™ The claim
has been registered with the International Centre for Settlement of
Investment Disputes (ICSID) and is due to be heard in Paris later this
year®® It alleges that SBB has been denied access to
telecommunications infrastructure, had arbitrary market restrictions
imposed on its activities, and that Serbia's competition laws have
been unfairly applied to undermine SBB while allowing Telekom

132

133

134

135

136

137

138

Dziadul, C. (2021), ‘United Group/Telekom Srbija dispute involves Telenor’, Broadband TV News, 27 Jan. 2021,
https://www.broadbandtvnews.com/2021/01/27/united-group-telekom-srbija-dispute-involves-telenor/ (accessed 23

Aug. 2021).

Ralev, R. (2021). ‘Telekom Srbija to lease fibre optic infrastructure to Telenor Serbia’, Seenews, 29 Jan. 2021.
https://seenews.com/news/telekom-srbija-to-lease-fibre-optic-infrastructure-to-telenor-serbia-729506 (accessed 23

Aug. 2021).

Council of Europe (2021), ‘Telenor Sues News Outlets over “Negative” Media Coverage’, 26 Feb. 2021,
https://go.coe.int/PS9qr (accessed 23 Aug. 2021).
Voa News (2019), ‘Serbia Besieged N1 Broadcaster Blames President for Harassment'’, 23 October 2019,
https://www.voanews.com/press-freedom/serbias-besieged-nl-broadcaster-blames-president-harassment (accessed 23

Aug. 2021).

Kurir (2021), ‘Dragan Solak Zaboravio Da Je Srbin: Prebrojava krvna zrnca konkurenciji’ [Dragan Solak forgot that he is a
Serb: He counts the blood cells of the competition], 19 Mar. 2021, https://www.kurir.rs/vesti/politika/3647581/dragan-
solak-zaboravio-da-je-srbin-prebrojava-krvna-zrnca-konkurenciji (accessed 23 Aug. 2021).

N1 Belgrade (2021), ‘United Group files arbitration claim against Serbia’, 9 Mar. 2021,
https://rs.nlinfo.com/english/news/united-group-files-arbitration-claim-against-serbia/ (accessed 23 Aug. 2021).
Law360 (2021), ‘Serbia Hit With Telecom Arbitration From Int'l Media Co., 9 Feb. 2021,
https://www.law360.com/articles/1353578 (accessed 23 Aug. 2021).

36



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Srbija to dominate the market.™ It also claims that SBB has been the
subject of abusive tax investigations and tax assessments."°

Telekom Srbija is now the owner of a TV station linked to one of
Europe’'s most prominent international broadcasters: Euronews. As
noted above, it is not allowed for state entities to own media outlets.
However, in May 2021, Telekom Srbija became the owner of Euronews
Serbia, a branded affiliate of the Lyon-based broadcaster. Euronews
was founded in 1993 to provide a strong, independent news channel
that reflected European values. It states that its mission is to provide
unfiltered, unbiased, fact-based journalism that empowers rather
than unsettles.™ Today it broadcasts in 160 countries. Euronews
Serbia was created to broadcast local, regional, national and
international news on TV and digital platforms. Describing its
editorial position, Euronews CEO Michael Peters has said that the
ambition of Euronews Serbia is to be "in the middle."'?

However, public concern was raised, including by the Balkan Free
Media Initiative (BFMI),"* over Telekom Srbija's ownership. Aside from
contravening Serbian law, Telekom Srbija's ownership of the channel
is out of line with the recommendations of the European
Commission’s Progress reports for 2016 and 2018. These insist on
consistent implementation of the law and strengthening of the
normative framework to improve transparency of ownership and
reduce undue influence in the media market."*

The European Commission provides financial support to Euronews. It
provided €122 million of funding to the channel between 2014 and
2018 In a letter sent to BFMI, the European Commission said it had
committed to further support Euronews until 2024."¢ BFMI says that
it wrote to both the European Commission and Euronews to express
concerns about Telekom Srbija (as well as a separate branded affiliate
in Bulgaria). Both responded to say that there were sufficient
safeguards in place to ensure editorial independence.'’

It is becomingly increasingly clear that state entities such as Telekom
Srbija are operating in a way that transfers control of significant areas

139 Ibid.

140 United Group (2020), ‘Annual Report to Noteholders for Financial Year 2019', 29 Apr. 2020,
https://sl.q4cdn.com/633346288/files/doc_financials/2019/g4/full-year-2019-results.pdf accessed 23 Aug. 2021).p.45

141 ‘We believe all views matter’, https;//www.euronews.com/about (accessed 1 September 2021)

142 Dordevié. N. (2021), ‘Euronews set for Sebria launch but not everyone is happy’, 14 May, 2021. https:;//emerging-
europe.com/news/euronews-set-for-serbia-launch-but-not-everyone-is-happy/ (accessed 1 September 2021)

143 Balkan Free Media Initiative (2021), ‘BFMI calls on public service broadcasters and European Commission to question
their Euronews relationship’, 3 June 2021, https:;//www.balkanfreemedia.org/initiatives/bfmi-calls-on-public-service-
broadcasters-and-european-commission-to-question-their-euronews-relationship (accessed 23 Aug. 2021).

144 Gradanske inicijative [Civic Initiatives] (2019), Drzava Srbija i Euronews krse zakon [The state of Serbia and Euronews are
breaking the law], 16 August 2019, https;//www.gradjanske.org/drzava-srbija-i-euronews-krse-zakon/ (accessed 23 Aug.

2021).

145 Bayer, Lili. (2019), ‘EU auditors raise concerns about Euronews funding’, Politico, 14 May, 2019.
https://www.politico.eu/article/eu-auditors-raise-concerns-about-euronews-funding/ (accessed 15 Sept. 2021).

146 BFMI (2021), ‘European Commission responds but gives no answers on Euronews partners’, 19 Jul. 2021,
https://www.balkanfreemedia.org/initiatives/european-commission-responds-but-gives-no-answers-on-shocking-
euronews-partners (accessed 23 Aug. 2021).

147 Balkan Free Media Initiative (2021), ‘Euronews responds to BFMI but will not act on problematic partners’, 28 July 2021,
https://www.balkanfreemedia.org/initiatives/euronews-responds-to-bfmi-but-will-not-act-on-problematic-partners
(accessed 23 Aug. 2021); Balkan Free Media Initiative (2021), ‘European Commission responds but gives no answers on
Euronews partners', 19 July 2021, https://www.balkanfreemedia.org/initiatives/european-commission-responds-but-
gives-no-answers-on-shocking-euronews-partners (accessed 23 Aug. 2021).

37



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

of the country's media landscape to owners or partners who are
funded by state companies or have close ties to the SNS leadership.
They use these measures to undermine providers of independent
critical news and to blur the lines between independent and state
ownership. All in a market that claims to be largely privatised.

38



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Conclusion

Under the rule of Aleksandar Vugi¢, the space for media to operate
freely and offer alternative views to the government's narrative has
declined significantly. The media-savvy president has consolidated
his party’'s control of the sector by ensuring that pro-government
voices dominate in the mainstream media through its influence over
national broadcasters. To put this into perspective, during March 2021
representatives of the ruling parties appeared in 87% of the prime-
time news slots, while President Vuci¢ addressed the public live via
national broadcasters on 29 out of 31 days."® While there are some
very active independent investigative media outlets and journalist
associations, such organisations struggle to cut through to
mainstream audiences. Any outlets which criticise the government
are constantly undermined through outright verbal and physical
attacks, or through manipulation of the commercial market by state-
owned entities.

At the same time, the Serbian authorities present themselves as
ready and willing to reform the media sector but take no real steps to
do so. To protect democratic freedoms in Serbia, the measures
outlined in the Media Strategy (2020-2025) must be implemented as
soon as possible, and pressure from the EU and civil society must be
maintained to ensure that the government fulfils its obligations
ahead of the next elections in 2022.

148 Centre for Contemporary Politics (2021), ‘Serbian media: Threat to democracy, opportunity for anti-EU narratives’, April

2021

39



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Summary Points

» Media freedoms have declined under Serbia's current

leadership according to all major indexes.

Serbia has adopted a new strategy to reform the media
market and improve media freedoms, but there are not yet
any clear signs of implementation.

The government repeatedly fails to implement existing media
laws.

The public broadcasters and main regulatory body are
vulnerable to state control due to financial dependence and
rules on appointing staff.

The Serbian media market is over-saturated and controlled by
a handful of powerful owners.

A lack of transparency and regulation means many of these
owners have close ties to and are influenced by the ruling SNS

party.

State influence is further maintained through distribution of
advertising revenues.

Evidence suggests the government is increasingly using
state-owned entities such as Telekom Srbija to manipulate
the commercial market through entering lucrative
partnerships and purchasing outlets.

The mainstream media are totally dominated by pro-
government voices, while independent media outlets are
coming under increased pressure.

40



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

North Macedonia

North Macedonia’s media market presents a complex case. On the
one hand, a number of reforms of the media market were promised
after the VMRO-DPMNE coalition lost power in 2017. It had governed
for eleven years. The fall of the government occurred after the
emergence two years earlier of evidence of a massive, government-
sponsored wiretapping and surveillance programme. The media
were not untouched by the resulting political scandal. Journalists and
editors were among those placed under surveillance, a powerful
indication of the efforts the previous government made to control
the media."”® The new SDSM-led coalition government immediately
committed to widespread media reforms and has adopted positive
changes to key media laws. Transparency of media ownership,
particularly in the broadcasting sector, is also greater than in many
other Balkan states and objective journalism less of an exception.

However, several problems remain. Implementation of the promised
reforms has been slow with many still far frorm complete. State
funding of the media has continued and political figures still
dominate ownership of many major outlets through proxies.
Corruption continues to be an issue across the political spectrum.
The issue of dwindling advertising revenues in an oversaturated
media market that has also been hit by Covid-19, means that some
outlets are vulnerable to self-censorship or capture by either the state
or powerful business interests which can provide funding.

Improvements in transparency and oversight have largely been
restricted to TV and radio. The print market continues to decline.
Increased polarisation of the pro-EU SDSM, which narrowly won the
2020 elections, and the nationalist conservative VMRO-DPMNE-led
alliance has resulted in politicians on both sides dismissing critical
reporting as fake news or disinformation, creating a hostile
environment for journalists and undermining public trust in the
media.

149 Marusic, S. 3. (2020), ‘North Macedonia journalists tell wiretapping trial about surveillance’, Balkan Insight, 22 September
2020, https://balkaninsight.com/2020/09/22/north-macedonia-journalists-tell-wiretapping-trial-about-surveillance/
(accessed 23 August 2021).

41



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Regulation

The legal framework that sets the rules for media ownership in North
Macedonia is well established. The two laws governing media
ownership are the “Law on Audio and Audiovisual Media Services™®
and the “Law on Media"*® Together, these two laws set out
transparency requirements relating to ownership of print and
broadcast media. Under the laws the acquisition of holdings and
changes to ownership must remain open source. Entities must also
provide data for the ownership structure, legal persons, and other
requirements relating to shares and acquisitions.

At the end of 2018 the Parliament adopted changes to the Law on
Audio and Audiovisual Media Services. This included changing rules
on the appointment of council members and management of North
Macedonia’s media regulatory body and public broadcaster, as well
as prohibiting forms of government advertising in the media.”?
However, as of 2021, both North Macedonia’'s media regulator and
public broadcasters are yet to receive new management. The
European Commission in its last progress report for 2020 urged the
government to “finalise appointments for the public service
broadcaster's programme council and media regulator's council” as a
priority."*

For print and broadcast media, application of the media laws is
monitored by the Agency for Audio and Audiovisual Media Services
(AVMU).** AVMU publishes up-to-date registers on media owners in
both the print and broadcast sectors. It also supervises media outlets
to ensure they abide by their wider obligations under the two media
laws, for example, on issues such as advertising and sponsorship.
While this regulation is more thorough than other Balkan states, it
should be noted that some experts believe this legislation has left the
market overregulated. A study from two media experts for the
Agency for Audio and Audiovisual Media Services recommended “a
new quite liberalised model of ownership concentration is
recommended.”™ For example, the experts recommend “lifting
entirely the ban on cross-ownership between broadcasting and
newspapers which is rarely applied elsewhere in Europe"'™® At
present, the report concludes, too much fragmentation “prevents
economically viable operations and professionalization” of media
activity in North Macedonia.”™

150 Official Journal of Republic of Macedonia (2013), ‘Law on Audio and Audiovisual Media Services', No.184, 26 Dec. 2013.

151 Official Journal of Republic of Macedonia (2013), ‘Law on Media’, No0.184, 26 Dec 2013.

152 Assembly of North Macedonia (2018), ‘3akoH 3a M3mMeHyBarbe M JononHyBarbe Ha 3akoHOT 3a Ayamo MAyanoBusyenHu
Menunymckm Yenyr' [Introducing Amendments to the Law on Audio and Audiovisual Media Services], 28 Dec. 2018.
https://avmu.mk/wp-content/uploads/2017/11/001-Zakon-za-izmenuvanje-i-dopolnuvanje-na-ZAAVMU-248-18-od-
3112.2018-odina.pdf (accessed 23 Aug. 2021).

153 European Commission (2021). ‘North Macedonia 2020 Report'. 6 Oct. 2020. p.28

154 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2021), https://avmu.mk/ (accessed 23
Aug. 2021).

155 Furnemont, J.,, and Trpevska, S. (2020), ‘Pluralism of Media Ownership in the new Media Environment: A Study for the
Agency for Audio and Audiovisual Media Services', European Union: Council of Europe, May 2020, p.42

156 Ibid.

157 Ibid. p.38

42



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

The same level of regulation is not extended to online news, which is
not covered under the media law, though online news portals are still
obliged to implement defamation, copy-right, hate speech, privacy
and other relevant laws. The AVMU also has no obligations to monitor
online news sites. There is no register or obligation to report on
ownership. Aside from the official regulator, the Council of Media
Ethics of Macedonia (CMEM) was established in 2014 as a non-
governmental, non-political and non-profit organization, which
media outlets can join on a voluntary basis as a commitment to
applying best media practice.®™® Members of the public can lodge
complaints with CMEM if they believe a story has not met journalistic
standards in line with the Council’s principles and North Macedonia’s
media law. Complaints are reviewed by the Council and decisions are
made public.®

Online news providers that wish to become members have to fulfil
certain criteria, such as having a listed editor or editorial desk and
founder. They must also provide contact information and agree to
comply with the Journalist Code of Conduct. This is effective for
separating legitimate online sites from less trustworthy sources. Over
100 online news portals are registered on a platform founded by the
CMEM and the Association of Journalists of North Macedonia, all of
which have transparent ownership.'®®

158 Ethics Council in Media in Macedonia (2014), ‘CtaTyT Ha 3apy»eHune COBeT 3a eTUKa BO MeanyMuTe Ha MakegoHwuja'
[Statute of the Association Council for Media Ethics of Macedonia], 7 Nov. 2014, https://semm.mk/sovet-za-etika/statut
(accessed 23 Aug. 2021).

159 Ethics Council in Media in Macedonia (2014), ‘TpaBuiHKK 3a PaboTa’ [Work Rules], 13 Oct. 2014,
https://semm.mk/komisija-za-zhalbi/delovnik (accessed 23 Aug. 2021).

160 Promedia (2021), https://www.promedia.mk/main (accessed 23 Aug. 2021).

43



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Composition of the Media Market

The media sector in the Republic of North Macedonia is dominated
by television and radio while online websites are increasingly
displacing print media. The broadcast market consists of three main
segments: a public broadcasting service (Macedonian Radio and
Television); commercial television and radio stations, and non-profit
radio stations.™

The broadcast market is oversaturated. For North Macedonia’s
population of just over two million there are currently 111
broadcasters, 45 of which are television stations and 66 radio
stations. For television, there are 11 national broadcasters, 18 at the
regional level and 16 local television stations. For radio broadcasters,
four broadcast programs at the state level, 17 at the regional level,
and 45 at the local level® Despite the large number of broadcasters,
the market is dominated by five television stations, alongside the
state television broadcaster, MRTV. These are Sitel, Alsat-M, Alfa,
Telma and Kanal 5 and 24 vesti (24 news).”®®

According to the latest survey of the Agency for Audio and
Audiovisual Media Services, 80% of citizens mostly watch news on
television. In the same survey, respondents were asked which TV
channels they watched. Sitel was watched by 42.25% of respondents,
Kanal 5 by 40.83%, Telma by 17.50%, Alsat-M by 16.63%, MRTV by
16.54%, 24 Vesti by 15.83% and Alfa by 11.71%.'** MRTV is state-funded.
However, many of the other leading television stations were until
recently or are still in effect owned by political figures (see below).

161 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2021), https;//avmu.mk/ (accessed 23
Aug. 2021).

162 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2020), ‘AHANMN3A HA TTA3APOT HA
AYONO U AYONOBU3YENHU MEOUYMCKU YCITYTW 3A 2019 TOOWHA' [Market Analysis of Audio and Audiovisual
Media Services For 2019], Segments Research, September 2020.

163 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2020), ‘PeruncTtap Ha
Tenesusun'[Television register], 30 Jan. 2020, https:;//avmu.mk/registar-na-televizii/ (accessed 23 Aug. 2021).

164 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2021), TIOOATOUW 3A OOCEFOT HA
PAOVOCTAHULINTE U 3A YOENOT BO BKYTMHATA MMEOAHOCT HA TENEBU3NCKUTE CTAHULW' [Radio Data, Share
Of Total View of Television Stations], Segments Research, First Quarter 2021.

44



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

42.25%
40.83%
17.50%
Most Popular 16.63%
TV channels in
North Macedonia 16.54%
11.71%
0 10 20 30 40 50

% of AVMS Survey Respondents that Regularly Watch the Channel

Print media have suffered a major decline in readership in North
Macedonia in recent years. At present there are only 27 registered
print entities across all newspapers and periodicals'®™ There is no
official data on circulation, however, many newspapers and
magazines have closed during the past decade, and there appears to
be little active interest from either foreign or domestic investors in
the sector. The two newspapers which previously had the highest
readership, Dnevnik and Vest, closed in 2017.%® The two oldest
newspapers in the country — Nova Makedonija and Vecher - still exist
albeit in a shrunken market that has lost its previous influence.

The third prominent daily newspaper is Sloboden Pecat, which
founded in 2013 by the businessmen Vlatko Kosevaliski and Gradimir
Jovanovic. From 2016 to 2018, Sloboden Pecat was owned by Igor
Zezelj's Adria Media Group - the owner of Kurir mentioned in the
above Serbia section.'®’

165 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2021), ‘Print Media, 13 July 2021,
https://avmu.mk/en/print-media-2/ (accessed 23 Aug. 2021).

166 Jordanovska, M. (2017) ‘,YTpUHCKK BeCHUK" 1 ,BecT" naneroa 3a nocneneH nat ‘ [Utrinski Vesnik and Vest came out for
the last time], Prizma, 29 Apr 2017, https://prizma.mk/utrinski-vesnik-vest-izlegoa-za-posleden-pat/ (accessed 23 Aug.

2021).

167 Meta (2016), ‘CpnckaTa ,Agpua Meama rpyn“ ro kynu ,CnoboaeH neyat [Serbia's Adria Media Group buys Sloboden
Pecat], Meta, 26 Oct. 2016, https://meta.mk/srpskata-adria-media-grup-go-kupi-sloboden-pechat/ (accessed 23 Aug.

2021).

45



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Political Influence on the Media Market

North Macedonia’s media market comes under owners’ influence in
different ways. Like Bulgaria and Serbia, North Macedonia has
traditionally suffered from the issue of politically linked owners
circumnavigating media law to control outlets. While the problem is
less acute than before the change of government in 2017, many
media owners are still linked to politics or business in ways which
raise legitimate questions about the objectivity of reporting by their
outlets. Lack of funding in an overcrowded market has created a
structural problem. In 2019, it was estimated that the annual
advertising revenue for the media sector was worth just €395
million.'®

According to an EU-funded study for the AVMU, many owners, from
the national to the local level, have separate business interests. To
take the example of the major television stations, the same AVMU
study notes that as major national TV stations are often owned by
companies for which media is not their core business: “Television is
predominantly considered as a tool for achieving their political and
business interests.” '

According to a separate AVMU report on media ownership, Sitel TV's
holding company Monteko is primarily a drinks manufacturing
company. Telma’'s owner, Makpetrol is a stock company for trade in
oil and oil derivatives. Alsat-M's owner, VeVe Group Ltd, works in
manufacturing, trade, consulting and engineering, Alfa TV's Alfa Skop
LLC sells export/import services."®

168 Cetinic¢, G. (2019), ‘Media Sustainability Index 2019', International Research & Exchanges Board.

169 Furnemont, J.,, and Trpevska, S. (2020), ‘Pluralism of Media Ownership in the new
Media Environment: A Study for the Agency for Audio and Audiovisual Media Services', European Union: Council of
Europe, May 2020, p.34.

170 Agency for Audio and Audio-visual Media Services (2021), ‘An Analysis of Media Ownership in 2027, 2021. p.7

46



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

DRINKS
MANUFACTURING

Business interests
of Media Owners in OIL TRADING
North Macedonia

MANUFACTURING

IMPORT & EXPORT
SERVICES

ALFATV

It is difficult to trace exactly the extent to which clientelism
influences coverage, however, the issue is spoken about openly by
prominent local journalists and executives at these outlets. In 2019,
Marjan Nikolovski, a journalist with Sitel TV noted that “the biggest
threat to professional standards and journalism quality comes from
the relations between the owners and the editors. There are many
examples where senior editors, in an attempt to preserve the
benefits of the position they hold, turn themselves into a service for
the owner of the media outlet and not as a service for the general
public.””

This is perhaps most evident in the case of owners with clear political
links. North Macedonia’s Law on Audio and Audiovisual Media
Services stipulates that “political parties, state bodies, bodies of the
state administration, public enterprises, local self- government units,
public office holders and members of their families, may not pursue
broadcasting activity, nor appear as founders or co-founders or
acquire ownership of broadcasters.”"”?

However, this requirement has not always been properly enforced.
According to official data from the Court Registry of Companies, TV
Sitel, North Macedonia’'s most popular broadcaster, was founded by a
company owned by Goran Ivanovski — son of the now deceased
Ljubisav Ivanov-Zingo,”® a well-known businessman in North
Macedonia, who was president of the Socialist Party of Macedonia, a
coalition partner in the government led by Nikola Gruevski from 2006
to 2016.

Ivanov-Zingo was among the MPs with the longest tenure in the
Parliament, which was uninterrupted from 1990 to 2012. In 2012, when

171 Georgievski, D. (2019), ‘North Macedonia: Media Sustainability Index 2019', International Research & Exchanges Board'.

172 Official Journal of Republic of Macedonia (2013), ‘Law on Audio and Audiovisual Media Services', No.184, 26 Dec. 2013.

173 360 Stepeni (2020), ‘TloymnHa Jbybucas MBaHoB-SUHIO' [Ljubisav Ivanov-Zingo has died], 17 Nov. 2020,
https://360stepeni.mk/pochina-lubisav-ivanov-zingo/ (accessed 23 Aug. 2021).

47



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

the media law was finally enforced, he resigned from his
parliamentary office.”* While lvanov-Zingo's son, Goran Ivanovski, is
not directly linked to politics and the influence of political parties, his
continued role with the company represented a conflict of interest,
and in 2017 he withdrew from the position of director at Sitel TV.

The ownership of Kanal 5 follows a strikingly similar pattern. This
television station was founded by a company whose ultimate owner
was BS Holding, a conglomerate that was itself owned by Boris
Stojmenov, former deputy chairman of the VMRO-DNPE and finance
minister from 1998-2000. During the 2006 parliamentary elections,
his party was a coalition partner to the SDSM (the ruling party in
North Macedonia since 2017).

Stojmenov installed his son Emil, as manager. As was the case with
TV Sitel, the application of the media law proved flexible in the case of
a family member of a political figure owning a broadcasting entity. In
2015, an employee, Vanja Gavrilovski, was reportedly enlisted as
owner through a formal agreement; however, in 2017, when the
SDSM came to power, Emil Stojmenov returned as the official
owner.” The director of the TV station had been Ivan Mircevski, a
former journalist, since 2010.”® In 2018, Mircevski apologized for
manipulations and misreporting on the part of TV Kanal 5 during the
previous government's tenure."”’

TV Alfa, founded in 2008, started out holding a critical stance towards
Nikola Gruevski's VMRO-DPMNE government and had a reputation
for professional and objective reporting. However, in September 2013,
the outlet was captured by powerful regional figures close to
Gruevski, first through businessman Veselin Jevrosimovi from Serbia,
who bought 56 percent of TV Alfa through his CHS Invest Group.”® TV
Alfa then became one of the main pro-government networks.” The
ownership structure of TV Alfa changed again in 2017 when Péter
Schatz,a Hungarian businessman and former senior executive of
Hungarian public television network Magyar Televizié (MTV) bought
the station.®™ According to one authoritative investigative group, he
has close ties to the Hungarian leader, Viktor Orban.”

174 MKD (2012) ‘Tby6ucas MBaHOB SUHIO cM1 oaM oA NapnaMeHToT [Ljubisav Ivanov-Zingo is leaving the parliament], 24 Sep.
2012, https://www.mkd.mk/61503/makedonija/ljubisav-ivanov-zingo-si-odi (accessed 23 Aug. 2021).

175 Dimovski, S. (2014) ‘Media donations to political parties, and ownership structures as a potential source of corruption in
the Macedonian media’, Media Observatory, 29 Apr. 2014, https;//mediacbservatory.net/radar/media-donations-political-
parties-and-ownership-structures-potential-source-corruption (accessed 23 Aug. 2021).

176 Agency for Audio and Audio-Visual Media Services of the Republic of Macedonia (2019), ‘U3BELUTAJ 3A MEOMNYMCKATA
COMCTBEHOCT' [Medium Notice Property], June 2019.

177 MKD (2012), ‘Tby6ucas MBaHOB SUHIO cM oauM of NapnaMeHToT [Ljubisav Ivanov-Zingo is leaving the parliament], 24 Sep
2012, https://fokus.mk/mirchevski-se-izvinuvam-vo-ime-na-kanal-5-za-pogreshnoto-izvestuvane-togash-mi-bea-
odzemeni-ingerentsiite/ (accessed 23 Aug. 2021).

178 Apostolov, V. (2017), ‘YHrapeLw, oen o concTBEHMLLTBOTO Ha Anda TB' [Hungarian part of the ownership of Alfa TV], 28 Jul.
2017, https://prizmna.mk/ungarets-del-od-sopstvenishtvoto-na-alfa-tv/ (accessed 23 Aug. 2021).

179 Focus (2017) ‘Mof BoacTBo Ha JEBPOCUMOBUK ,Anda“ noyHyBa Aa nobusa unjagHuumM espa of Bnapgata' [Under
Jevrosimovic, Alfa is starting to receive thousands of euros from the government], 24. Sep. 2017, https://fokus.mk/pod-
vodstvo-na-jevrosimovik-alfa-pochnuva-da-dobiva-iljadnitsi-evra-od-vladata/ (accessed 23 Aug. 2021).

180 Jovanovska, M., Bodoky, T. and Belford, A. (2018), ‘Right-Wing Hungarian Media Moves Into the Balkans', Organized
Crime and Corruption Reporting Project, 9 May 2018, https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-
media-moves-into-the-balkans (accessed 23 Aug. 2021).

181 lbid.

48



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

The fugitive former prime minister Gruevski later received political
asylum in Hungary and is considered a close friend of Orban.'® Schatz
has never appeared in public or disclosed how much was paid for the
TV station and why he wanted to invest in North Macedonia.®
According to the Central Registry, the owner of TV Alfa is the
company Alfa Skop. However, it is still reportedly believed that Schatz
remains the ultimate beneficial owner of the TV station.® North
Macedonia’s financial police charged Schatz with tax evasion in
2020.'®°

Print media may be declining, but that does not mean they are not
also affected by certain political affiliations on the part of their
owners. The formal owner of Nova Makedonija, the company Repro
Print DOOEL, registered in Skopje, is fully owned by the businessman
Mincho Jordanov.®® In 2019, the Organized Crime and Corruption
Reporting Project (OCCRP) reported that Jordanov's construction
company Beton had apparently illegal links with the VMRO-DPMNE
party. One incident reported involved the company transferring €2.1
million to the party’'s account and investing another €6.9 million in
the construction of VMRO-DPMNE's new headquarters, while the
party paid Beton only €815323 for the project.™ Beton was also
awarded government contracts worth more than €200 million for its
work on a major makeover of Skopje.”®®

The issue of political ownership or sponsorship of media outlets is less
transparent in the case of online websites. Imprecise and undefined
regulation is abused by parties across the political spectrum. While
the VMRO-DPMNE was in power, so-called news portals were not
only propaganda outlets, but also served as information sources for
other media, including the public service broadcaster.”

News portals that supported the VMRO-DPMNE were established by
companies based in tax havens, mainly Belize where it costs as little
as US$650 to open a company within 24 hours.”™ To take one of the
more prominent examples, the pro-VMRO-DPMNE portal Republika
was launched in 2012 by the Belize-based company Iresine Ltd.” This

182 Deutsche Welle (2018), ‘TpyeBcku TBpAK Aeka n3beran Bo YHrapuja' [Gruevski claims he fled to Hungary], 13 Nov. 2018,
https://p.dw.com/p/389pz (accessed 23 Aug. 2021).

183 Research Reporting Laboratory Macedonia (2020), ‘MpcHo nnateHaTa opbaHoBa NponaraHaHa MalluHa Nof UCTpara 3a
rnepere napu’ [The highly-paid Orban propaganda machine under investigation for money laundering], 28 Feb. 2020,
https://ir.mk/mrsno-platenata-orbanova-propagandna-mashina-pod-istraga-za-peree-pari/ (accessed 23 Aug. 2021).

184 Kurir (2019), ‘JaHn Bojaln Ha3Ha4veH 3a HOB AMpeKTop Ha TeneBmaunja AJIOA’ [Jani Bojadzi appointed new director of
ALFA TV], 9 Aug. 2019, https://kurir.mk/makedonija/vesti/jani-bojadzi-naznachen-za-nov-direktor-na-televizija-alfa/
(accessed 23 Aug. 2021).

185 Kucic, L., Stojanovska, N., Jovanoski, Z. and Vorak, A. (2020), ‘Hungarian Media Expansion in Balkans Raises Worries but
Lacks Impact’ Balkan Investigative Reporting Network, 4 Dec. 2020, https://balkaninsight.com/author/lenart-kucic/
(accessed 23 Aug. 2021).

186 Agency for Audio and Audio-visual Media Services (2019), ‘Report on Media Ownership’, June 2019.

187 Jovanovska, M. (2019)," Macedonian Prosecutor Implicates Former Political Leaders in Money Laundering, Extortion,
Illicit Land Deals’, Organized Crime and Corruption Reporting Project, 29 Jan. 2019,
https://www.occrp.org/en/investigations/macedonian-prosecutor-implicates-former-political-leaders-in-money-
laundering-extortion-illicit-land-deals (accessed 23 Aug. 2021).

188 Ibid.

189 Dimeska, F. (2015), ‘COACM: MegnyMmnTe nof AMpeKTHa BNnagnHa koHTpona' [SDSM: The media under direct government
control], Slobodna Evropa, 22 Apr. 2015, https://www.slobodnaevropa.mk/a/26972374.ntml (accessed 23 Aug. 2021).

190 Online Nova TV (2014), ‘TazguTe Ha ,HeTnpec"” 3arybeHun Ha penaunja CALO-Kunap, ,Penybnuka“ Ha Kapmnbu' [Netpress
bosses lost on US-Cyprus, Caribbean Republic], 4 Feb. 2014, https:;//novatv.mk/gazdite-na-netpres-zagubeni-na-relacija-
sad-kipar-republika-na-karibi/ (accessed 23 Aug. 2021).

191 Open Corporates (2021),'Iresine Limited’, 23 Aug. 2021, https://opencorporates.com/companies/bz/RA000693_120017
(accessed 23 Aug. 2021).

49



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

made it impossible to trace Republika’'s ultimate beneficial owner.
However, in 2017, Republika was bought by the Hungarian media
company Adinamic Media, which is owned by Agnes Adamik (also
known as Agnes Kovacs).” Like Peter Schatz, the owner of Alfa TV,
Adamik is another former executive of Hungary's state broadcaster
and is reportedly loyal to Viktor Orban, who in turn has very close ties
to North Macedonia’s former prime minister Gruevski.® It is therefore
unsurprising that Republika continues in its support of VMRO-
DPMNE.

A more direct form of influence from government comes in the form
of advertising and other forms of government funding. As noted
above, North Macedonia's oversaturated media market has left many
outlets dependent on state support. The database Open Finance
reported in 2019 that Gruevski's VMRO DPMNE-led government had
directed over €26 million to national TV stations from 2010 to 2017."%*
North Macedonia’'s current government claims that its predecessor
spent over €38 million on broadcasting its message.”

In 2017, the incoming SDSM government pledged to stop
government funding of the media or advertising apart from projects
in the public interest.®™ However, this commitment has not been
implemented and government funding of the media has continued.

In 2018, the government stepped in to support the newspaper
industry. North Macedonia’s Information Society Minister, Damjan
Mancevski, told the Balkan Investigative Reporting Network (BIRN)
that this was in line with the global trend of struggling print media:
“they are in a bad position all around the world and are subsidised in
many countries”, he said.”” The government approved a further
€515,000 to support five national private TV stations — Sitel, Kanal 5,
Telma, Alsat-M and Alfa TV, and six local TV stations in June 2020."®
This was reportedly to support them during Covid-19, however, with
the elections taking place in June, some observers expressed
concerns this could be an attempt to buy favour.

More concerning still, were the changes made to the Law on
Financing of Political Parties. New rules introduced under the SDSM
in 2018 meant that campaign funding came from the state budget,
which provided a maximum of €2 per voter to be spent during the
election cycle. This amounts to more than €3 million being shared
among the parties based on their number of votes at the previous

192 Jordanovska, M., and Shargadi, (2019) [Orbé&n's propaganda machinery entered Macedonia), Prizma, 8 May
2018, https://prizma.mk/propagandnata-mashinerija-na-orban-vleze-vo-makedonija/ (accessed 23 Aug. 2021).

193 Jovanovska, M., Bodoky, T. and Belford, A.(2018), ‘Right-Wing Hungarian Media Moves Into the Balkans’, Organized
Crime and Corruption Reporting Project, 9 May 2018, https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-
media-moves-into-the-balkans (accessed 23 Aug. 2021).

194 Open Finance Archive, https://open.finance.gov.mk/en/archive (accessed 23 August 2021).

195 Apostolov, V. (2019). ‘North Macedonia Database Exposes Ex-Strongman’s ‘Propaganda’ Spending’. Balkan Insight, 25
November 2019, https://balkaninsight.com/2019/11/25/north-macedonia-database-exposes-ex-strongmans-propaganda-
spending/ (accessed 23 August 2021).

196 Apostolov, V. (2020). ‘Switched off: North Macedonia’s Media Reforms Fade Away'. Balkan Insight, 23 June 2019,
https://balkaninsight.com/2020/06/23/switched-off-north-macedonias-media-reforms-fade-away/ (accessed 23 August
2021).

197 Ibid.

198 Ibid.

50



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

election.” These funds could then be funnelled to media entities
providing favourable coverage. According to reports, the government
has spent around €8 million on politicial advertising in the last three
years.*®

The OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights
(ODIHR) concluded in its election assessment report that “media
coverage of the elections lacked critical assessment of platforms,
whereas provisions regarding paid political advertisement favoured
the three largest parties”.*' However, it should be noted that despite
some issues the 2020 elections were well-contested. The OSCE Office
for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) concluded in
its election assessment report that “the campaign, although negative
in tone, was genuinely competitive.”? Freedom House wrote in its
2021 report on North Macedonia that “competitive elections in 2019
and 2020 and the credible 2018 referendum reflected improvements
in the North Macedonian electoral system and greater ability of
opposition parties to campaign freely and win support through
elections.””* However, local media organisations have warned that
the continued funneling of public money to media outlets has a
negative influence on editorial policy and independent critical
journalism 24

199 Organization for Security and Co-operation in Europe (2020), ‘Early Parliamentary Elections 15 July 2020 ODIHR Special
Election Assessment Mission Final Report: Republic of North Macedonia’, Office for Democratic Institutions and Human
Rights, 15 July 2020, p.17.

200 Naser, S. (2020). ‘3a TpW rOAMHU 3a MOUTUYKa NponaraHaa Bo MeauyMuTe naptTumTe of ByLIeToT Ha ApyKaBaTa
rnoTpolmne 8 MunmoHmn eepa’ [In three years, the parties spent 8 million euros from the state budget for political
propaganda in the media], Meta, 30 Nov. 2020, https://meta.mk/za-tri-godini-za-politichka-propaganda-vo-mediumite-
partiite-od-budjetot-na-drzhavata-potroshile-8-milioni-evra/ (accessed 23 August 2021).

201 Organization for Security and Co-operation in Europe (2020), ‘Early Parliamentary Elections
15 July 2020 ODIHR Special Election Assessment Mission Final Report: Republic of North Macedonia’, Office for
Democratic Institutions and Human Rights, 15 July 2020, p. 17.

202 lbid.

203 Freedom House (2021), ‘North Macedonia: Freedom in the World 2021 Country Report.’
https://freedomhouse.org/country/north-macedonia/freedom-world/2021 (accessed 23 Aug. 2021).

204 Meta (2020), ‘JaBHUTe Mapu BO MeanyMuTe ja ybuja HOBMHapCKaTa KpUTUKa (MHborpadmk)' [Public money in the media
killed the journalistic criticism (infographic)], Meta, 13 Feb. 2020,
https://meta.mk/%D1%98avnite-pari-vo-mediumite-%D1%98a-ubi%D1%98a-novinarskata- kritika-infografik/ / (accessed
23 August 2021).

51



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Conclusion

Owner influence over significant media assets still undoubtedly
exists in North Macedonia. Likewise, state funding still poses a major
issue. Promised reforms have not yet materialised. There have,
however, been some signs of improvement since 2017, exemplified
by updating legislation, as well as some politically linked owners
stepping back, demonstrated by the case of Goran Ivanovski leaving
his role at Sitel. Transparency of ownership in traditional media is
stronger than in other Balkan states, though there are potential
issues of overregulation undermining the commercial viability of the
media market. According to IREX's 2019 Media Sustainability Index:
“The government has largely stayed true to its pledge that it will not
interfere in the media sector or with editorial policies."** The
European Commission’s 2020 report on North Macedonia concluded
that “the overall situation and climate in which media operates
remain generally conducive to media freedom and allow for critical
media reporting.”**® Freedom House's 2021 report for North
Macedonia found that despite ongoing issues “a wide collection of
critical and independent outlets operate.” In July 2021, the
government announced draft proposals for authorities to treat
attacks on journalists with the same severity as attacks on police
officers, further evidence of attempts to introduce reform.*® This all
suggests that current regulation of the media market has the
potential to reap rewards if there is the political will to implement it.
Still, the government in North Macedonia could do much more to
implement its pledged reforms.

205 Georgievski, D. (2019), ‘North Macedonia: Media Sustainability Index 2019', International Research & Exchanges Board’,

p.3.

206 European Union: European Commission (2021), ‘Commission Staff Working Document: North Macedonia 2020 Report’,

6 October 2021, p. 6.

207 Freedom House (2021), ‘North Macedonia: Freedom in the World 2021 Country Report’,
https://freedomhouse.org/country/north-macedonia/freedom-world/2021 (accessed 23 Aug. 2021).

208 Balkan Insight (2021), ‘North Macedonia to Toughen Penalties for attacks on Journalists’, Balkan Insight, 28 July 2021,
https://balkaninsight.com/2021/07/28/north-macedonia-to-toughen-penalties-for-attacks-on-journalists/ (accessed 23

Aug. 2021)

52



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Summary Points

There are some signs of improved regulation of the media
sector since the fall of the VMRO-DPMNE coalition in 2017.

However, many of the promised reforms have yet to be
implemented.

Direct state funding continues to be an issue.

Transparency of ownership, especially in TV and Radio
markets, has improved.

Laws preventing political figures owning or influencing media
outlets have been enacted more consistently.

The media market remains over-saturated with limited
revenues, leaving outlets vulnerable to influence from the
state or private owners' political and business interests.

Political figures still dominate media ownership through
proxies.

Changes to rules regarding state-funding of the media and
campaign advertising from the current government might
suggest that the political will for media reform could be
decreasing.

53



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

Conclusions & Recommendations

This comparative analysis of three Balkan countries at different
stages of integration with the EU has shown that manipulation of the
media market is an endemic problem. In Bulgaria, Serbia, and North
Macedonia, state entities and commercial markets alike are being
controlled by political interests. These problems are compounded by
the fact that they often go unnoticed when compared with attacks
on media freedoms such as the harassment of journalists, that more
easily generate headlines.

While each market has its own problems and opportunities, several
issues highlighted in this report are prevalent across the countries
analysed. They must be the subject of greater focus and steps should
be taken to introduce the following key recommendations:

® |ntroduction of stronger regulation to enable monitoring of
media ownership and increase transparency across all media
sectors

® Reforms to strengthen the independence of public
broadcasters and state regulators to avoid political influence;
these should include public participation in the appointment
of senior management or council members

® Transparency and monitoring of allocation of public funds to
media entities, including funds distributed through state-
owned companies, or through advertising contracts

For real change to occur, civil society, commercial partners and the
EU must do much more to make it harder for national governments
in Balkan countries to manage the media space to the detriment of
the public good.

Across these various bodies and institutions, close attention should
be paid to the political ties and interests of media owners. As the
numerous examples detailed in this report show, it is far too easy for
governments or politically connected individuals to circumnavigate
national media laws to install proxies and allies as owners of
ostensibly private media companies.

The EU needs to use its leverage to hold these countries to account.
Strikingly, Bulgaria, an EU member, is guilty of misusing EU funding
to assume control over the media market. Greater transparency of

54



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

funding of the media from the EU must be implemented as a matter
of urgency. Likewise, Bulgaria’s law allowing political figures to own
media outlets is outdated and glaringly out of step with EU norms.
Such a law is a clear risk to media freedoms and should be amended
as soon as possible. The European Commission should consider
making future EU financial transfers to Bulgaria conditional on
progress in this area.

In Serbia, too, the EU needs to increase its pressure on the country’s
leadership. Serbia's announcement of its new media strategy was
applauded by the EU but has led to no measurable change or
progress. Serbia cannot be allowed to keep up the pretence of
reforming the media sector in ways appealing to the EU while
undermining media freedoms. Again, the EU should think in terms of
making financial assistance to Serbia contingent on implementation
of commitments by the government.

In the case of North Macedonia, the EU should carefully monitor the
progress of the media sector reforms promised by the government,
particularly those related tostate funding of media and the
independence of its media regulator and public broadcasters.
Targeted EU assistance may also help accelerate progress in this
area.

Across all three countries, greater EU assistance and knowledge
transfer for regulators, editors and legal entities could be used to
strengthen the checks and balances needed to protect media
freedoms.

Commercial partners must also be vigilant when entering these
markets. As noted in the case of Euronews in Bulgaria and Serbia,
news organisations must carry out the necessary due diligence to
ensure their chosen local partners respect the editorial values that
underpin free media. Close and regular monitoring must be in place
to ensure that editorial control is maintained. Convenient
commercial relationships with dominant players in highly controlled
media markets must not undermine professionalism or allow the
violation of the ethical standards of journalism.

Likewise, civil society organisations and their funders in the region
and beyond should pay closer attention to the commercial
techniques being used to undermine independent voices in media
markets across the Balkans.

Associations and unions of journalists in the region continue to
campaign hard for the rights and wellbeing of their colleagues and
deserve respect for their courage and commitment. The Balkan Free
Media Initiative hopes that this report will encourage these groups
and their funders to expand their focus to address the use of
commercial instruments to undermine media freedoms.

The longer these insidious practices are allowed to continue, the
harder it will be to undo the damage they have caused.

55



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

About the
Balkan Free Media Initiative

The Balkan Free Media Initiative (BFMI) campaigns for the protection
of media freedom and journalists' rights in the countries of South-
Eastern Europe.

The organisation was founded in April 2021 by Antoinette Nikolova.
Antoinette is a Bulgarian journalist who has worked for a host of
international news organisations for the last 20 years, including
Deutsche Welle International, News Corp television stations bTV and
Skyltaly, the Bulgarian National Television, TV Nova, the Economist
Life and the Brussels-based media network Euractiv. She is also a
regular contributor to the ltalian broadcaster RAI.

Antoinette began her journalistic career reporting on the aftermath
of the wars in the former Yugoslavia. As a member of the Board of the
Foreign Press Association in lItaly, she has campaigned for the
integrity and independence of journalists.

Acknowledgements

The authors are grateful to the many Balkan media experts and
journalists who contributed their time and knowledge to the
preparation of the report. Milica Sari¢ and Naser Selmani provided
invaluable assistance with the Serbian and North Macedonian
sections respectively. Thanks also go to Harlan Mandel and his
colleagues at the Media Development Investment Fund for their
interest and encouragement. BFMI's advisory board and the team of
volunteers supporting BFMI's work deserve special thanks. Without
them, this report could not have been published.

56



The Invisible Hand of Media Censorship in the Balkans BFMI

All rights reserved.

No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical including photocopying, recording or any
information storage or retrieval system, without the prior written permission of
the copyright holder. Please direct all enquiries to the publishers. The Balkan Free
Media Initiative does not express opinions of its own. The opinions expressed in this
publication are the responsibility of the author(s).

Copyright © The Balkan Free Media Initiative

Photo credit:

Domenico Di Ruocco

Balkan Free Media Initiative

Avenue Louise, 160/A #10
1000 Brussels

info@balkanfreemedia.org

balkanfreemedia.org

’@BalkanFreeMedia

57



	cover
	bfmi report

